Verandert slot huurappartement

saskiadp_
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Verandert slot huurappartement

#1 , 01 mar 2020 21:09

Wegens een miscommunicatie is de deurwaarder bij ons langsgekomen wanneer we niet thuis waren. Met als gevolg dus dat het slot verandert werd. Er stak eerst een veiligheidsslot in en nu een gewoon slot. Het betreft een huurappartement. Moet ik huisbaas hiervan verwittigen? En wat bij uittrede? Moeten wij het slot terug vervangen door een veiligheidsslot of mag dit blijven steken? Staats niets van veiligheidsslot in de plaatsbeschrijving.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 01 mar 2020 21:25

Je moet de huisbaas niet verwittigen, best wel een veiligheidscilinder terugplaatsen van dezelfde kwaliteit voor het einde van de huurovereenkomst.

Verhuurder mag immers op andere manieren bewijzen dat er een veiligheidscilinder in zat (vb een originele factuur van de plaatsing of een verklaring van de deurwaarder dat zij een veiligheidscilinder verwijderd hebben, enz...)

Als je het niet terug plaatst, loop je het risico dat er kosten van een slotenmaker bijkomen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 02 mar 2020 09:10

Wie heeft de fout gemaakt? Indien de DW dient hij een nieuw slot te bekostigen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 02 mar 2020 09:25

Wie heeft de fout gemaakt? Indien de DW dient hij een nieuw slot te bekostigen.
Ik denk niet dat de DW , die bij het uitoefenen van zijn beroep moet binnen komen, echt een fout kan maken door gewoon het slot te laten forceren.
Alhoewel, een beetje slotenmaker schijnt een aantal van die veiligheidscilinders wel zonder schade te kunnen openen. Zij hebben materiaal en kennis die normaal niet zomaar voor het publiek beschikbaar zijn :)

saskiadp_
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mar 2020 09:57

Wie heeft de fout gemaakt? Indien de DW dient hij een nieuw slot te bekostigen.
Het was misbegrepen van mijn kant, dus dw heeft op zich geen fout gemaakt. Belangrijk voor mij is dat ik dit moet laten weten aan huisbaas of niet, maar uit bovenstaand antwoord blijkt dan van niet.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 02 mar 2020 11:56

Huisbaas moet enkel maar evenveel sleutels terugkrijgen als dat hij er destijds, bij aanvang huur, geleverd heeft, en dat voor een zelfde type slot

Terug naar “Huren”