Conflicten met huisbazin

konijnenjuf
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Conflicten met huisbazin

#1 , 28 feb 2020 16:21

Beste,

Ik doe aan co-housing in een bemeubeld appartement te Brussel. Dit is een appartement met 3 slaapkamers en 2 badkamers (1 met een douche, 1 met een bad). Er zijn in de 6 maanden dat ik hier woon al 3 dames weggegaan omwille van problemen met de huisbazin.

Deze zijn de volgende:
- De douche is al 4 maanden stuk en kan op dit moment niet gebruikt worden. Ondertussen moeten wij allemaal ons wassen in het bad en blijven we het hele huurbedrag betalen. Ze beweert dat ze al 4 maanden aan het wachten is op extra stukken die ze besteld heeft. Volgens mij heeft ze dit niet al in november aangevraagd en aangezien ik knieproblemen heb, is dit zeer vervelend. (Hier is ze ook van op de hoogte). Wat kan ik hier tegen doen?

- Ze weigert om de sleutels van onze slaapkamers te geven. Ik weet nochtans uit ervaring (toen ik het appartement ben komen bezichtigen als mogelijke huurder) en van de vorige huurders dat ze deze sleutels wel heeft. Hierdoor heb ik met een ex-huisgenoot ook ruzie gehad (omdat ze ongewild door mij toch in mijn kamer kwam) en de politie moeten bellen. Nu heeft de huisbazin gezegd dat ze deze wilt brengen maar enkel tegen een betaling van 30 euro per sleutel. Dit vind ik onacceptabel! Kan ze dit vragen? Ik wil zeker een document ondertekenen dat ik ze ontvangen heb en dat ik 30 euro betaal als ze kwijt zou zijn.

- Ze doet regelmatig bezoeken aan het appartement met mogelijke huurders. Dit laat ze meestal maar een dag op voorhand weten en is meer dan 2 keer per week. Ik zie niet altijd de mails (de anderen wel en zij bevestigen) en bevestig ze niet altijd. Is het wettelijk dat ze deze bezoeken dan wel doet? Bovendien verplaatst ze dan ook regelmatig onze spullen (niet de hare). Hierover heb ik een bewijs van een mail waarin ik haar gevraagd heb om dit niet meer te doen. In de mail bevestigd ze dat zij het is die de spullen verplaatst. Kan ik hier wettelijk iets tegen doen?

- Bovendien heeft ze van iedereen de waarborg van 2 maanden gewoon op haar eigen rekening staan en niet op een geblokkeerde. Hierdoor kan zij wel aan dit geld, maar wij niet. Is dit wettelijk?

Alvast bedankt voor uw antwoorden en bevindingen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 28 feb 2020 21:27

Alvast een ander slot op de voordeur van het appartement steken...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 29 feb 2020 09:14

Gaat het om een gewoons slot met baardsleutel of een cilinderslot? Beiden kunnen tijdelijk worden vervangen, het cilinderslot al wat gemakkelijker dan het andere. Hou ze bij en steek ze terug bij einde huur. Je hebt bij een goede slotenmaker, ook dingetjes, die het onmogelijk maken om in een klassiek slot met baardsleutel, een sleutel te steken. Dat is natuurlijk de eenvoudigste mogelijkheid.
Werd de verhuurder al eens aangetekend hiervan op de hoogte gebracht, met een datum waarop het in orde diende te zijn?
Zijn er bezoekmomenten bepaald in het huurcontract? Gewoonlijk 2 vaste dagen per week en dat gedurende 2 uur. Je moet dan wel op de kamer aanwezig zijn.
Geblokkeerde rekening is in Vlaanderen verplicht. In het Brusselse????
Bij einde huur moet ze in ieder geval intrest betalen

Reclame

Terug naar “Huren”