Tegenstrijdige artikels opzegging huurcontract

nknudde
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tegenstrijdige artikels opzegging huurcontract

#1 , 28 feb 2020 09:25

Dag allen,

Ik ben in het proces om een huurcontract voor een woning te tekenen. Ik heb echter enkele vragen bij het huurcontract dat de verhuurder mij heeft bezorgd. Het zou normaal om een klassiek 3-6-9 contract moeten gaan.

In artikel 3 van het contract staat:
Van zijn kant kan de huurder de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een
opzeggingstermijn van drie maanden en met betaling van een vergoeding gelijk aan drie maanden, twee
maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst verstrijkt tijdens het 1 ste , het 2 de of het 3 de
jaar. Na de periode van twee maanden die de wet invoert om een huurovereenkomst te laten registreren
die uitsluitend betrekking heeft op een woning, en zolang deze overeenkomst niet is geregistreerd, zijn
zowel deze opzeggingstermijn als deze vergoeding niet toepasbaar.
Dit lijkt mij vrij standaard, en is dan ook ok voor mij. Echter in artikel 9 van het contract staat er:
Indien deze overeenkomst door de huurder wordt beëindigd vóór de vervaldatum ervan, betaalt deze
aan de verhuurder een als strafbepaling onverminderbaar forfaitair bedrag dat overeenkomt met drie
maanden huur op het ogenblik dat het contract wordt beëindigd.
Er wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat deze som de kosten van wederverhuring, de opzegging en
de onbeschikbaarheid van het goed dekt en los staat van de schadevergoeding die eventueel zal
moeten worden betaald voor huurschade. Evenmin kan deze vergoeding worden aangewend ter delging
van achterstallige huurschulden.
Deze artikels lijken mij vrij tegenstrijdig, tenzij ik iets over het hoofd heb gezien. Wat is jullie kijk hierop?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 feb 2020 10:08

Dat is inderdaad tegenstrijdig. De eerste paraaf is de correcte

D0gD0g

#3 , 28 feb 2020 10:25

U kijkt best eens op de site van wonen Vlaanderen, de huidige contracten vallen onder het nieuwe huurdecreet.
Ik zou mij van de stomme houden en eens uitleg vragen aan de verhuurder wat dat allemaal betekend die clausules in zijn contract. Waarschijnlijk gaat hij daar zelf geen zinnig antwoord kunnen op geven.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38600

#4 , 28 feb 2020 11:39

Inderdaad Vlaams huurdecreet:

Lees vooral deel over opzegtermijnen en schadevergoeding.
Wat staat in uw contract over huurwaarborg...
https://www.woninghuur.vlaanderen/huurd ... f-01012019

Terug naar “Huren”