Huurschulden door exvriendin en huurbazin

Mellekeb44
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huurschulden door exvriendin en huurbazin

#1 , 26 feb 2020 11:45

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator



Ik spreek in naam van mijn vriend die problemen heeft met de huurbazin betreft de achterstallige huurgelden.




Aangezien mijn vriend zelfstandig is en het te druk heeft als dakwerker, verwoord ik zijn probleem even in zijn plaats.

Op 31/3/2015 tot 20/1/2019 woonden mijn vriend en zijn ex vriendin met een gezamenlijk huurcontract dat door beide partijen ondertekend werd samen.




Doordat de relatie beëindigd werd, heeft ze het huurhuis verlaten zonder enig huurcontractbreuk of zonder de huurbazin hier een officieel attest achter te laten. Waardoor mijn vriend alleen verder woonden op dat adres. In ONDERLING overleg heeft de huurbazin beslist hem uit het huis te zetten aangezien zijzelf terug naar het huurhuis wou gaan wonen omdat dit haar ouderlijk huis is. Mijn vriend heeft dus NOOIT een officieel UITHUISZETTINGSDOCUMENT gekregen.




Nadat zijn ex vriendin het huis verlaten had, kwam ineens de huurbazin met het argument dat zij enkel DE HELFT VAN DE HUUR KREEG gedurende twee jaar en een paar maand, waardoor mijn vriend zei maar ikheb toch altijd mijn helft betaald, het was toch al van in begin van de huur dat mijn ex de andere helft betaalde aan u? En de huurbazin zei dat ze die tijd enkel geld van mijn vriend ontving maar niet van zijn ex... De huurbazin had dat zelf twee jaar eneen paar maand verzwegen voor mijn vriend omdat zij destijds zelf te veel problemen had in haar privé om dat aan mijn vriend te zeggen. Eens de ex-vriendin het huis uit was kreeg mijn vriend de problemen te verduren.




Zijn ex heeft in die tijd veel facturen en papieren van het gerecht verstopt en achter gehouden, waardoor er destijds al gerechtsdeurwaarders aan de deur kwamen kloppen. Er is toen door de achterstalligefacturen dat zij achterhield en niet had betaald, aangezien ze zich bezig hield met de facturen en mijn vriend er haar op vertrouwde, heeft de gerechtsdeurwaarder toen al inboedel opgeslagen.




Nu klaagt een paar maanden geleden de huurbazin MIJN VRIEND persoonlijk aan om de achterstallige huur, in mijn bijzijn vertelde de huurbazin zelf “ik weet het dat hij betaalde maar die ex betaalde niet, maar aangezien zij geen geld heeft moet ik het geld wel vinden waar er geld valt te rapen (op mijn vriend dus)”.




De ex-vriendin wordt hier met rust gelaten en enkel mijn vriend moet opdraaien voor zijn ex haar schulden.

Ze klagen ook enkel mijn vriend aan terwijl het huurcontract op de twee partijen spreekt en ondertekend werd.




Hij zou nu de gehele som moeten betalen en heeft een brief ontvangen gisteren 24/02 van de gerechtsdeurwaarder met als melding dat hij een som van de gehele achterstand moet betalen tegen uiterlijk 28/02/2020op zijn rekening.




Mijn vriend heeft destijds al een advocaat genomen, maar die vertelde dat hij maar in hoger beroep moest gaan.

Ik spreek in naam van mijn vriend, en vraag aan jullie raadt.




KUNNEN JULLIE AUB DRINGEND HELPEN?


Dank je

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 26 feb 2020 11:50

Het staat de verhuurder vrij om bij de meest vermogende partij aan te kloppen. Blijkbaar heeft de verhuurder al een uitvoerbaar vonnis bekomen; dan gaat zelfs in beroep gaan de deurwaarder niet kunnen tegenhouden.

Uw vriend kan op zijn beurt zijn ex aanspreken voor haar deel van de huurschulden, maar daar staat de verhuurder buiten.
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 26 feb 2020 13:07

Standaard is elke huurder hoofdelijk aansprakelijk, het klopt dus wat de huisbazin zegt dat ze het mag gaan halen bij uw vriend. Uw vriend moet het zelf dan maar proberen terug te vorderen bij zijn ex.

Puur praktisch, de kosten van een deurwaarder lopen op, dus als u tijdig kan betalen, zou ik dat gewoon doen.

Reclame

Issued
Berichten: 1230

#4 , 26 feb 2020 13:41

Hoger beroep?

Is dan reeds ergens een (vrede)rechter aan te pas gekomen?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 26 feb 2020 17:09

Nu klaagt een paar maanden geleden de huurbazin MIJN VRIEND persoonlijk aan om de achterstallige huur

Hij zou nu de gehele som moeten betalen en heeft een brief ontvangen gisteren 24/02 van de gerechtsdeurwaarder met als melding dat hij een som van de gehele achterstand moet betalen tegen uiterlijk 28/02/2020 op zijn rekening.
Blijkbaar is er dus een vonnis
En is dat betekend ...
Mijn vriend heeft destijds al een advocaat genomen, maar die vertelde dat hij maar in hoger beroep moest gaan.
Wat enkel meer zal kosten.

Dit is een normale afwikkeling.
In beroep gaat het niet anders zijn.

Heeft de advocaat niet gewaarschuwd dat dit soort zaken niet te "winnen" zijn :?:


Het is niet omdat 1 partner vertrekt, dat ineens maar de helft van de huur betaald moet worden ...
Ofwel vertrekt de ander dan ook, ofwel betaalt die de volle pot van de huur.
En ja, men zal het geld halen waar dat het gemakkelijkst is.
Zelfs als beide huurders gedagvaard en veroordeeld werden, zou dat nog zo gebeuren.
De verhuurder moet niet opdraaien voor de onderlinge persoonlijke strubbelingen van zijn huurders.

Er zijn ook gevallen waarin de vertrekkende (!) partner nadien voor de volle pot opdraaide.


Het is een huurCONTRACT.
Dat zijn dus verplichtingen die ook dienen nagekomen te worden ...
En waar je niet zomaar onderuit kan.
Niet door te vertrekken, en ook niet door zogezegd "zijn helft" te betalen.
Hopelijk heeft hij dat met de nutsvoorzieningen niet gedaan :?:

KUNNEN JULLIE AUB DRINGEND HELPEN.
Als dit een definitief of uitvoerbaar vonnis is - de post van de deurwaarder wijst daar wel op- en het stelt dat uw vriend de achterstallige huur moet betalen, dan zal hij dat ook moeten betalen ...

Of dat vonnis al definitief is, of hij nog in beroep kan gaan, kunnen wij van hier niet zien.

Evenmin of het ook uitgevoerd moet worden, zelfs al zou hij nog in beroep kunnen gaan.
Maar vonnissen zijn tegenwoordig in regel uitvoerbaar, zelfs al kan men nog in beroep gaan.


Als de deurwaarder terugkomt met slotenmaker en politie, gaat het enkel meer kosten ...

Terug naar “Huren”