Vreemde vraag huurder

roosm
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vreemde vraag huurder

#1 , 20 feb 2020 16:32

Dag iedereen,

Mijn oma, die ondertussen al een relatief hoge leeftijd bereikt heeft, verhuurt het ouderlijk huis (rijwoning jaren 20-30) terwijl ze zelf in hetgene ernaast woont. Indertijd al zeer slechte ervaringen meegemaakt met huurders tot op het punt dat we het zelf volledig hebben opnieuw moeten renoveren na hun vertrek. Nu heeft ze enkele jaren geleden het huis verhuurd aan een alleenstaande vader met kind (die ondertussen ook geen inkomen meer heeft en redelijk wat schulden zo blijkt). Daar zijn later zijn vriendin en haar kind bijgekomen alsook een derde kind van hun beiden.

Onlangs kreeg mijn moeder die het verhuurcontract beheert een mailtje van zgn. vriendin (zie hieronder)

“Ik stuur is een mailtje in verband met de woning. Wij staan ingeschreven voor een sociale woning of hebben hulp gevraagd aan OCMW om iets anders te kunnen huren wegens deze woning voor ons te klein is geworden we leven er met 5 in wij en de kinderen en niets van plaats. Boven is het ook steeds ijskoud en ons dochtertje van 3 maand is steeds ziek verkouden door warm koud in die woning. Ik heb ook een mail van kind en gezin die hier geweest is en dit bevestigd dat het zo niet verder kan.

Maar OCMW of wie dan ook wil hier niets aan doen alleen als jullie dit bevestigen of kunnen een papier opmaken dat de woning te klein is en u eventueel de woning ofz wilt verkopen of wat dan ook om eventueel te helpen dat ze er meer spoed achter steken.

Als u eventueel de mail van kind en gezin wilt zien kan ik u deze via mail opsturen.

Mvg”

En lees ik dit nu mis of vragen ze letterlijk dat wij hun foute levensbeslissingen moeten rechtzetten. Voor alle duidelijkheid: ze hebben gelijk wat betreft de temperatuur (geen actieve verwarming boven) maar dat was al zo duidelijk bij de verhuur (waarvan de prijs dan ook laag genoeg ligt om dit te rechtvaardigen, maar om dan doodleuk er met 3 extra mensen in te gaan wonen en te klagen over het gebrek aan comfort, vind ik echt niet kunnen.

Daarbovenop is het huis wederom is merkbaar slechtere visuele staat doordat -ja sorry voor het taalgebruik- het eigenlijk gewoon een bende marginalen zijn-.

Wat kunnen wij hier best tegen doen? Mijn oma schuwt conflict vanwege haar leeftijd en slechte ervaringen met vorige huurder, mijn moeder weet niet wat te doen met die mail. Ik dacht er zelf aan om niet zo vriendelijk terug te mailen dat wij de problemen die ze zelf veroorzaken door hun levensbeslissingen (ja hallo klinkt cliché maar het is misschien een tip om geen kinderen te blijven maken als je al niet rondkomt). Maar dat heeft ook geen meerwaarde. Iemand van jullie tips hoe hiermee om te gaan?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 feb 2020 17:31

Je kan al eens beginnen met een vriendelijke aangetekende brief te sturen met jullie opmerkingen als verhuurder.

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 20 feb 2020 22:54

Ik zou daarop antwoorden dat het ziek zijn van het dochtertje niets met de woning te maken heeft en dat het zeker niet jullie bedoeling was om aan een gezin te verhuren.

Je kan ook antwoorden dat uw oma, als particuliere verhuurder op geen enkele manier de procedure voor het bekomen van een sociale woning kan beïnvloeden of versnellen.

Ook eens controleren wat voor contract dat die huurders hebben en wanneer dat het opgezegd kan worden. De volgende stap dat die marginalen gaan ondernemen, is een conformiteitsonderzoek aanvragen.
De armere mensen zijn aan het verknoeien voor hun eigen. Sociale woningen zijn er niet, voor de gerenoveerde op de particuliere markt komen ze niet in aanmerking (te duur en verhuurders willen hun huis niet laten uitleven).
De woningen die wel bij hen passen, pakken ze omdat ze dan bijna dakloos zijn maar die willen ze eigenlijk niet.
Waar moeten ze dan wonen?
Begrijpen wie begrijpen kan!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 21 feb 2020 12:47

Kan je die gegevens die @KJ86 gevraagd heeft idd hier eens doorgeven.

JorisB
Berichten: 78

#5 , 21 feb 2020 19:38

Die mail van haar alleszins zéér goed bijhouden.
Eigenlijk vraagt de huurder onomwonden om mee te werken aan fraude binnen het sociale opvangsysteem.

Slaapkamers (de zgn. "boven") zonder verwarming is geen ongezonde toestand en treft men in tal van huizen aan.
De voorbije maanden werd amper het vriespunt bereikt en men kan het kindje nog steeds in de warme "beneden" laten liggen.

Hoe lang zijn ze bij het OCMW al ingeschreven? Beperkte ruimte hadden ze perfect en ruim op voorhand kunnen inschatten. Tussen het vaststellen van de zwangerschap en de geboorte zit meestal meer dan een half jaar.

Zoals KJ86 al zei: de volgende stap zal vermoedelijk zijn dat ze een conformiteitsattest aanvragen. Waarschijnlijk pas nadat ze hier een daar een stopcontact uit de muur trokken en een paar ramen wat losser hebben gedraaid.
Werd er bij aanvang van de huur een degelijke plaatsbeschrijving opgemaakt?

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mar 2020 10:06

Uw oma kan inderdaad gewoon vriendelijk een antwoordje terug sturen dat zij zelf niets kan betekenen in de wachtlijst van een sociale huurwoning. En misschien nog eens vriendelijk in datzelfde mailtje vragen om alle huurdersverplichtingen (onderhoud woning, onderhoud verwarming, betalen huur...) netjes na te komen en dat zij dan ook haar wettelijke verhuurdersverplichting zal nakomen. Houdt er rekening mee dat de verhuurdersverplichting vanaf 2020 ook inhoudt dat het dak minimaal geïsoleerd moet zijn en dat vanaf 2023 de leefruimtes (dus ook de slaapkamers) overal over dubbel glas moeten beschikken.

Sommige eigenaars zullen daaruit de conclusie trekken dat ze al die kosten niet meer willen doen, en zullen de woning te koop zetten. Daar stuurt het OCMW wellicht op aan. Bij een opzeg van het huurcontract, waarbij het einde van de opzegperiode minder dan 3 maand verwijderd is, krijg je als kandidaat-huurder namelijk voorrang op de wachtlijst van het SVK (sociaal verhuur kantoor). Je krijgt die voorrang niet trouwens gewoonweg omwille van het feit dat de woning te koop staat, er moet effectief een opzegbrief zijn...

Voor het bepalen van de bezettingsnorm (=voor hoeveel personen de woning geschikt is) moet een woningonderzoek gebeuren, en op hetzelfde moment gebeurt trouwens ook een kwaliteitsonderzoek. Heeft de woning te veel gebreken, dan zal jouw oma aangespoord worden deze te herstellen en zoniet zal de woning ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaard worden.

Terug naar “Huren”