Probleem met huurcontract

KrisLoris
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Probleem met huurcontract

#1 , 20 feb 2020 10:05

Sorry voor de lange tekst, maar het is een uitgebreid probleem

Momenteel wonen wij in een huurwoning waar redelijk wat problemen zijn. Hieronder een korte samenvatting van de problemen die we hebben.

Ongeveer 3 jaar geleden tekenden wij een huurcontract voor onze woning in Anzegem. Wij vonden deze woning via een vastgoed-website (ik dacht immoweb). Op het moment van de ondertekening was er geen EPC-attest voor de woning en werd GEEN plaatsbeschrijving opgemaakt. In een van de kamers was een bruine vlek (vocht) aanwezig maar de verhuurder stelde dat dit kwam doordat de vorige huurder de bovenverdieping niet verwarmde en dat dit probleem zich niet zou verspreiden. Wij wisten niet beter en vertrouwden de verhuurder dat dit zo was. Er werd ons ook beloofd dat de, toen nog, niet geïsoleerde zolders geïsoleerd gingen worden. Dit werd slechts gedeeltelijk gedaan. Boven de achterbouw van het huis en de garage (die uitmondt in de woonkamer en waarboven een derde slaapkamer zit) bevinden zich ook nog 2 daken maar deze werden niet geïsoleerd tot op heden. Rookmelders waren niet aanwezig in de woning. Recent hebben wij een inspectie laten doen van de woning door de dienst huisvesting, enkele problemen zijn bij die inspectie naar boven gekomen.

Sindsdien hebben wij nog problemen vastgesteld met:

- Elektriciteit:
Bepaalde zekeringen in ons huis zitten apart in de kelder, een van deze zekeringen was gesprongen door de boiler van de keuken. Toen we naar de winkel gingen achter een nieuwe zekering, kregen we de opmerking dat dergelijke zekeringen niet meer te vinden zijn en dat we deze "alleen nog zouden kunnen vinden bij iemand die al 70 jaar elektricien is en dan misschien nog zoiets liggen heeft…”. Een lamp in de kelder mocht niet aangelegd worden of de stroom viel volledig uit. De oplossing hiervoor was dat de desbetreffende lamp werd afgekoppeld en de schakelaar (die letterlijk uit de muur komt en waarvan de kabels dus bloot liggen) werd afgeplakt met zwarte tape. Bij de inspectie van de dienst huisvesting kwam aan het licht dat ook verschillende stopcontacten in de woning een aardingspin hebben maar niet geaard zijn.

- Vocht:
In de achterbouw van de woning bevinden zich de keuken, wasplaats, wc en een bergruimte die zowel van binnen als buiten bereikbaar is. In de hele achterbouw zijn symptomen aanwezig van opstijgend grondvocht (lichte verzakking in de keuken, natte voegen in de vloer en muur). In de wasplaats en de WC is er ook schimmel op het plafond (volgens de inspecteur van dienst huisvesting te wijten aan insijpelend vocht door een koudebrug die gevormd wordt doordat de zolder boven de achterbouw niet geïsoleerd is). Dit laatste probleem is serieus verergerd na maart vorig jaar. Toen was er een storm waarbij een deel van de bescherming van de dakgoot afbrak. Dit is ondertussen (na meerdere malen aankaarten) nog niet hersteld en volgens de verhuurder een “louter esthetisch probleem”. Volgens de verhuurder zijn al deze symptomen aan ons te wijten (eerst was het dat we niet verluchten, daarna onze spiksplinternieuwe anticondens-droogkast, daarna de isolerende raamfolie die ervoor zorgde dat de vochtigheid niet naar buiten kon). Zoals eerder vermeld bevindt zich in een van de slaapkamers een grote vochtvlek op de muur. Wij verwarmen deze kamer wel want onze kindjes slapen daar maar de vlek groeit alleen maar en nu staat er al zwarte schimmel op. Al deze problemen werden ook door de inspecteur van de gemeente vastgesteld. Ik heb zelf gezien dat zijn vochtmeter compleet in het rood ging en de allerhoogste waarde werd aangegeven. Onze woonkamer heeft ook geen mogelijkheid tot verluchting (ramen kunnen niet open en verlichtingsrooster is geblokkeerd sinds we hier wonen). Als het regent, loopt de kelder gemakkelijk onder water.

- Isolatie en verwarming:
Door de ontbrekende isolatie is het in bepaalde ruimtes bijna niet warm te houden (tenzij we een fortuin aan mazout uitgeven). De oorspronkelijk thermostaat was een verouderd model. Na meermaals te vragen is deze vervangen door een model waar enkel de temperatuur kan bepaald worden. Wij moeten deze dus elke avond bijna volledig uitzetten of het is de hele nacht enorm warm in bepaalde ruimtes. Echter als we dit doen, staan we ’s ochtends op en is het in het hele huis maximum 14-15 graden ( als we geluk hebben dat het een zachte winter is). De leverancier van mazout moet via een (losse) ladder, die we zelf moesten aankopen speciaal hiervoor, naar de tank want deze is boven de garage (naast de derde slaapkamer) geïnstalleerd. Onze verwarmingsinstallatie is niet gekeurd in de periode dat we er wonen. Dit diende door een kennis van de verhuurder te gebeuren (zoals alle werken aan de woning). We contacteerden deze persoon meermaals, maar kregen geen gehoor.

Dit zijn zowat de grootste technische pijnpunten. Deze hebben ervoor gezorgd dat wij natuurlijk naar ergens anders willen verhuizen.
Wij hebben gelukkig iets anders gevonden en hebben onze aangetekende brief hiervoor verstuurd. Ons contract stopt op 29/2/2020.
We zijn ook naar de huurdersbond getrokken die ons vertelden dat ons contract niet geregistreerd is.

Mijn vragen:

- Wettelijk gezien zijn wij geen opzegvergoeding verschuldigd wegens niet-geregistreerd huurcontract. Klopt dit?
- Gezien er geen plaatsbeschrijving is bij het originele contract, kan eventuele schade aan ons aangerekend worden bij de verwerking van de huurwaarborg?
- Is het huurcontract überhaupt wettig en indien niet, hebben wij de mogelijkheid een schadevergoeding te eisen voor +/- 3 jaar lang 673€ huurgelden te betalen, alsook de emotionele schade die we geleden hebben?

Edgar W.
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Wil je een analyse van jouw juridische situatie? Jureca staat voor je klaar. Bestel eenvoudig online en bespaar. All-in prijs €125. of bel direct met een specialist op het nummer 0904 69 400 voor een eerste antwoord op uw vraag.
mava105
Berichten: 19010
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 feb 2020 11:10

Indien niet geregistreerd kan je onmiddellijk vertrekken zonder opzegperiode of opzegvergoeding
Indien geen ingaande PB kan verhuurder u geen schade aanrekenen tenzij hij over degelijke gedateerde foto's beschikt, of plannen/facturen die recente verbouwingen/vernieuwingen aanwijzen.Gezien de staat van het gebouw denk ik dat dit hier niet het geval is.
Heb jij de verhuurder ooit al aangetekend aangeschreven over deze problemen?
Indien geen aangetekende brieven, kan je niets vragen.

Reclame

Terug naar “Huren”