Casus

Ellebel090
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Casus

#1 , 12 feb 2020 10:21

Anna is al jaren eigenaar van een appartementsgebouw. Het gebouw is nooit fatsoenlijk onderhouden, en werd nooit gerenoveerd. Ze verhuurt de appartementen ook niet duur, amper 350 Euro per woning. De woningen zijn erg klein, studio's van amper 40 vierkante meter, de elektriciteit is verouderd, de badkamer is achter in de keuken, er is geen dampkap, de ramen zijn enkel glas, er is schimmel ... Marthe huurt sinds enkele jaren een appartementje van Anna.
Aanvankelijk was ze vooral blij dat ze thuis weg was, maar na enkele jaren beseft ze dat de woning niet voldoet. Hoe pakt ze dit best aan? Wat zijn de mogelijke uitkomsten? Wie is bevoegd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 feb 2020 11:37

marthe vraagt een woningonderzoek aan. Wat er verder gebeurt mag u lekker zelf opzoeken, kwestie dat wij uw huiswerk niet helemaal oplossen :D
https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren ... oning-orde

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 12 feb 2020 11:39

Je zal moeten kiezen: een kwaliteitsstudio Van 40m2 huren voor zo n 500€ per maand of de gebreken er bij nemen in ruil voor de lage huur ....

Je kan het onbewoonbaar laten verklaren en dan vertrekken zonder opzegtermijn. Gratis wonen zit er niet in want de rechter kent (terecht) bezettingsvergoedingen toe aan de verhuurder.

Droom niet dat de studio,s conform gemaakt zullen worden met behoud van de lage huur: je zal opgezegd worden voor zware verbouwingen.

Dus: de gebreken en lage huur accepteren of vertrekken naar een (veel) duurdere studio/appartement.

Reclame

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 feb 2020 09:27

Je zal moeten kiezen: een kwaliteitsstudio Van 40m2 huren voor zo n 500€ per maand of de gebreken er bij nemen in ruil voor de lage huur ....

Je kan het onbewoonbaar laten verklaren en dan vertrekken zonder opzegtermijn. Gratis wonen zit er niet in want de rechter kent (terecht) bezettingsvergoedingen toe aan de verhuurder.

Droom niet dat de studio,s conform gemaakt zullen worden met behoud van de lage huur: je zal opgezegd worden voor zware verbouwingen.

Dus: de gebreken en lage huur accepteren of vertrekken naar een (veel) duurdere studio/appartement.
Vertrekken zonder opzegtermijn, of met een zeer korte opzegtermijn kan niet zomaar met als reden "het is onbewoonbaar verklaard".
Kan wel;
- mijn huurcontract is niet geregistreerd, dus ik kies zelf de duur van mijn opzegtermijn in mijn opzegbrief
- mijn woning is onbewoonbaar verklaard, ik ben naar de vrederechter gestapt, en die heeft gevonnist dat het huurcontract beëindigd of ontbonden of nietig verklaard wordt.
- ik heb een minnelijke overeenkomst met de eigenaar op papier gezet

Terug naar “Huren”