6 maanden opzeg voor langdurig huurcontract?

Ceanna
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

6 maanden opzeg voor langdurig huurcontract?

#1 , 11 feb 2020 17:52

Hallo,

Ik heb net mijn huurcontract nagelezen omdat ik wilde weten hoe lang mijn opzeg zou zijn als wij gaan kopen. In mijn contract staat dus blijkbaar 6 maanden.

Nu, ik heb dit ook op google nagezocht en daar vind ik overal dat het maar 3 maanden is. Mag mijn verhuurder ons de opzegtermijn van 6 maanden eisen of kan ik in de aangetekende brief naar mijn verhuurder zetten dat ik de wettelijke opzegtermijn in acht neem?

Bedankt bij voorbaat!
Een heel verwarde jonge mama die dringend uit haar huurhuis wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ceanna
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2020 19:47

Vergeten te vermelden dat ik al bijna 4 jaar in het appartement woon en het een contract van 9 jaar is.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 11 feb 2020 19:57

De huurwetgeving die voor u van toepassing is is de federale.
Afgesloten voor 2019. Vanaf ongeveer pag 60 staan er schema's.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Reclame

Ceanna
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 feb 2020 20:15

Franciscus, bedankt!! Ik hoef dus volgens de tabel GEEN opzegtermijn te doen of vergoeding op te hoesten. Ondanks wat mijn contract zegt?

En hoe kan ik dit dan best in de opzegbrief noteren zodat dit duidelijk is voor de huisbaas? En wat indien onze huisbaas omwille van "contractbreuk" door het niet naleven van de "opzegtermijn" opgesteld in zijn contract onze waarborg zou willen inhouden?

Groetjes

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 feb 2020 20:41

Je moet wel nog een opzegtermijn van 3 maand respecteren!

lees nog maar eens in hetzelfde linkje van Franciscus, (artikel 3) paragraaf 5 op pagina 68
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 11 feb 2020 20:46

in de opzegperiode moet u wel toelaten, dat nieuwe huurders het appartement komen bezoeken.
Stel zelf voor ofwel op afspraak - ofwel 2X3 uur waarvan op zijn minst een zaterdag voor- of namiddag en een avond ofwel drie periodes van 2 uur.
De opzegbrief kan u nu al versturen opzeg gaat laar in op datum drie maanden voor de opzegdata.
Ook eens nakijken of contract wel geregistreerd is...kan u blijkbaar op myfin nazien. Indien niet kan u praktisch dag op dag opzeggen en weggaan.
Waarborg staat toch op een aparte rekening?? Indien niet is dat ook een inbreuk - indien u verhuurder daar via een AS van in kennis stelt hebt u recht op de wettelijke intrest... afwegen wat het beste is.. in elk geval hebt u sowieso recht op de gebruikelijke bankintrest.

Ceanna
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 feb 2020 21:08

Waarborg staat inderdaad op een aparte rekening en ik had misgekeken ivm de opzegtermijn. Mijn fout. Nu 3 maanden is nog te doen en ideaal voor wat kleine, noodzakelijke verbouwingkjes en de hele verhuis natuurlijk.

Bedankt allemaal voor de hulp!
Het is nog niet zeker dat we nu meteen gaan verhuizen maar dan ben ik in ieder geval zeker van mijn zaak. En in het geval mijn huisbaas toch moeilijk doet, tripje vrederechter dan maar neem ik aan??

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 feb 2020 11:44

Is uw huurcontract geregistreerd? Zo neen, dan mag u in uw opzegbrief zelf de opzegtermijn bepalen. Desnoods is dat maar anderhalve maand of twee maand.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 12 feb 2020 16:08

Of zelfs de dag erna.

Terug naar “Huren”