Immo vraagt betaling vóór contract

Jess.
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Immo vraagt betaling vóór contract

#1 , 10 feb 2020 22:36

Twee onderwerpen samengevoegd - wegens zelfde zaak lekkende boiler - JurecaBE - moderator


Beste,

Ik heb toegezegd om een appartement te huren vanaf 01/03.
Vanaf wanneer moet ik ten laatste een getekend huurcontract krijgen? Is het wettig dat een immokantoor je éénzijdig verplicht te tekenen en je zelf geen contract krijgt?

Situatie is als volgt: immokantoor liet mij op 30/01 éénzijdig tekenen, maar ik kreeg nog steeds geen ondertekend huurcontract.

Immokantoor verplichte me daarbovenop zelfs al om de huur, plaatsbeschrijving kost en waarborg (op hun rekening met geschreven belofte om op mijn naam bij Korfine als borg vast te zetten) op voorhand te betalen, omdat ik anders niet eens een modelcontract onder ogen kreeg.
Ik kreeg een kwitantie dat ik dit bedrag heb overgemaakt.
Immo geeft me echter slecht gevoel, want ik heb bijvoorbeeld ook al enkele onwettige vaagheden uit modelcontract moeten laten wissen zoals kosten die voor verhuurder proberen te verhalen op huurder (bijv niet enkel nazicht cvketel, maar ook herstelling). Telkens ik als huurder iets vraag waar ik recht op heb, krijg ik te maken met gediscussieer.

Zolang de situatie blijft aanhouden waarin één partij niet getekend heeft en zomaar de verhuur kan annuleren, is het toch logisch dat de andere erop blijft aandringen om een getekend exemplaar te ontvangen? Zeker gezien het als huurder wel gaat om je thuis.

Kan immo/eigenaar de verhuur nog annuleren en stel dat zij dit zouden doen, kan ik dan minstens een schadeloosstelling eisen? Ik heb alle e-mails waarin oa werd afgesproken om contract te tekenen bewaard op e-mail. Ook de e-mails waarin immokantoor me beloofd een getekende versie op te sturen heb ik bewaard.

Alvast bedankt voor de informatie.

Mvg,
J.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g

#2 , 11 feb 2020 10:30

Uit uw schrijven blijkt dat u al een contract hebt getekend.
U hebt er ook al bepaalde clausules laten schrappen.
Er is geen wettige bepaling wanneer een waarborg moet betaald worden; kan in het contract bepaald worden.
Indien u twijfelt aan het immo kantoor, waarom ondertekend u dan het contract?
Verhuurder (Immo) dient de twee laatste erkende onderhoudsattesten voor te leggen van de cv aan de nieuwe huurder.
Indien ze dat niet doen of kunnen, moeten zij op hun kosten een onderhoud laten uitvoeren. Zij dienen immers het pand te leveren conform het huurdecreet.
Misschien wel te laat, maar mijn principe is, huur nooit via een immo dat draait in 90% uit op problemen.

Jess.
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 feb 2020 18:42

Hallo,

Merci voor je reactie.

Mijn vraag was vooral of het wettig is dat een immo geen door de verhuurder getekend exemplaar van het contract geeft op het moment dat de huurder gaat tekenen, maar wel huur, plaatsbeschrijving en borg op voorhand vraagt. Het is al de tweede keer dat ik bovenstaande meemaak, trouwens, dus blijkbaar is het wel gangbaar bij immokantoren om op die manier te werk te gaan. Dit alles onder het mom dat ze zogenaamd teveel mensen hebben die afhaken. Ik vind het echter niet ok dat ze je al vast zetten vooraleer je zelfs maar een contract hebt mogen lezen en vraag me dus af of dat zomaar kan.

Intussen heb ik de getekende versie ontvangen na nog eens een herinnering te sturen.
Ik blijf wel nieuwsgierig of ik een schadeloosstelling had kunnen vragen, stel dat ik uiteindelijk in plaats van een getekend exemplaar toch de boodschap zou gekregen hebben dat de verhuur niet zou doorgaan. Immokantoren hebben vaak op hun kandidaatstellingsformulieren vermeld staan dat je bijv 250 euro schade moet betalen als je nadien je terugtrekt als huurder. Ik vraag me dus af of er omgekeerd zoiets bestaat, want als huurder heb je dan wel al je opzeg bij je vorige woonst gedaan en zou je bijna dakloosheid riskeren. Een immokantoor vraagt terwijl al op voorhand schadevergoedingen, ook al gaat het bij hen enkel en alleen maar om huurgelden, niet over een elementair iets als een dak boven je hoofd. Ik vind dat dus een miserabele omgekeerde wereld en vraag me af of er voor huurders toch ook nog enige bescherming bestaat.

Ik heb het contract getekend, omdat het om een degelijk appartement gaat in een zee van kroten en huisjesmelkers en ik al vooraleer ik het contract onder ogen kreeg een som van bijna 3000 euro heb moeten overmaken. Het zou evenveel gedoe geweest zijn om dat bedrag terug te krijgen en iets anders te zoeken, dan om het kantoor de aanpassingen in het contract te laten maken. Ik heb pas getekend nadat ze die aanpassingen hebben opgenomen in het contract. Je durft ook niet te hard pushen als huurder, want dan riskeer je natuurlijk ook dat de verhuurder zich een andere deurmat zoekt en je dus het appartement niet hebt.

Reclame

D0gD0g

#4 , 12 feb 2020 08:44

In het nieuwe huurdecreet is niet voorzien dat er na aftekening door de kandidaat huurder een copy moet gegeven worden. Maar het BW.

Artikel 1325 Burgerlijk Wetboek
De huurovereenkomst moet worden opgesteld in evenveel exemplaren als er partijen zijn. Als er maar twee betrokken partijen zijn, de huurder en de
verhuurder (wat meestal het geval is), moeten er dus zeker twee exemplaren van de huurovereenkomst zijn. Elke partij moet over een origineel
stuk beschikken. Op elk exemplaar moet ook staan hoeveel originelen er zijn opgesteld en ondertekend.
Als er te weinig exemplaren zijn opgesteld, is de huurovereenkomst niet nietig, maar wordt ze beschouwd als een mondelinge overeenkomst.
Voor de registratie van het huurcontract is normaal nog een derde exemplaar nodig.

Als er geen copy gegeven word kan je er altijd een vragen, beide partijen moeten immers hun akkoord geven.

Het is de kandidaat huurder, die het contract goed moet lezen en hij verklaart zich met het contract akkoord wanneer hij het ondertekend.
Veel immo kantoren werken op de rand van het wettelijke er zijn er die over de schreef gaan en zolang de kandidaat huurder er niks van merkt of opmerkt gaat de deal door in hun voordeel.

D0gD0g

#5 , 12 feb 2020 09:43

PS..
Bij een niet-begonnen huur zal het de vrede­rechter zijn die bij gebrek aan een akkoord tussen de partijen naar billijkheid een vergoeding zal begroten die de schade van de opgezegde partij dekt

De Woninghuurwet voorziet geen sanctie voor de foutieve opzegging van een niet-begonnen huurovereenkomst. Daarentegen kan de vrederechter u altijd veroordelen tot een billijke vergoeding.

Jess.
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 mar 2020 22:39

Hallo,

Intussen is het immokantoor helemaal in gebreke en terwijl word ik belaagd met dreigementen telkens ik iets vraag waar ik recht op heb.

Het contract is getekend. De huur is ingegaan op 1 maart.

Tijdens de "plaatsbeschrijving" die ook door het immokantoor gebeurd, werd duidelijk dat er een lek aan de boiler is, de boilerdruk stond op 0 en er lag een grote plas op de vloer. De verwarming werkt niet overal. Ik heb geen idee of er intussen warm water is. (Ik ben nog niet ingetrokken, want ik verhuis pas dit weekend). De sloten op de deuren waren stuk, dus iedereen kon het appartement binnen.

Terwijl ging de discussie over cotnractbepalingen die ik eerder meldde waarschijnlijk niet toevallig over schade aan de boiler (werd op huurder verhaalt, terwijl dit voor verhuurder is en het nazicht voor de huurder) en schade bij diefstal (werd ook onterecht op huurder verhaald terwijl dit in polis verhuurder is opgenomen).

Ik heb dus gevraagd om onmiddellijk de schade te herstellen en nogmaals gevraagd naar de attesten cv en boiler. Zij wimpelde me eerst af dat ik maar een emmer onder de noiler moest zetten. Ik heb dan moeten aandringen dat het lage druk en lek schadelijk is voor het toestel. Dus ik heb uiteindelijk nog meer respect voor de woonst dan zij. Ik moet bij alles blijven aandringen en discussie doorstaan. Als ik dat aankaart, word ik daarop bedreigd dat ze de verhuurder gaat inlichten en ik zogenaamd niet respectvol ben, terwijl ik enkel aankaart dat het weinig respectvol is om te liegen over gebreken aan het pand en dan nog zelf onbeleefd te zijn en het slachtoffer uit te hangen ook, in plaats van simpelweg de gevraagde documenten te bezorgen en een concrete datum voor herstellingen te geven.

Die vrouw van het immokantoor is echt een gestoord mens en het boezemt me angst in dat ze me zo zit te intimideren. Ik heb niks misdaan, dus ben er vrij zeker van dat ze geen poot heeft om op te staan en ze me gewoon zit lastig te vallen. Maar ik wil toch eens aftoetsen hoe een rechtbank met dit soort verhuurders omgaat. Ze zit me nu te intimideren dat ik me koest moet houden alsof ik haar lastig val, terwijl het omgekeerd is en zij nog voor niets dan problemen heeft gezorgd. Doorziet een rechter zo een narcisten, stel dat het mens echt zo gestoord zou zijn om me proberen buiten te zetten? Ik neem aan dat dat niet zomaar kan. Ik heb mij aan mijn deel van de verplichtingen wel gehouden. Het is omgekeerd vanuit de verhuurder dat het te wensen over laat.

Bedankt alvast voor uw reactie.

Groetjes

Jess.
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 mar 2020 07:31

Ik vroeg me ook nog af bij volgende advies:
"Verhuurder (Immo) dient de twee laatste erkende onderhoudsattesten voor te leggen van de cv aan de nieuwe huurder.
Indien ze dat niet doen of kunnen, moeten zij op hun kosten een onderhoud laten uitvoeren. Zij dienen immers het pand te leveren conform het huurdecreet."

Betekent dit dat zij het pand dus voor de huur met de nieuwe huurder aanvangt in orde moeten brengen conform de wet en zolang de situatie aanhoudt tijdens de huur met de nieuwe huurder zij in gebreke zijn? Ik mag dus aandringen dat zij dit onderhoud effectief doen en me er een attest van ter bewijs bezorgen?

Ik word zodanig geintimideerd alsof ik onredelijk ben bij elke vraag dat ik erover begin te twijfelen. Bedankt dus voor uw reactie, want ik zou graag de discussie kunnen in de kiem smoren en zeggen dat ze zich mogen gaan verantwoorden bij een vrederechter en wil daarom graag bevestiging over bovenstaande. Bij elke kans die ik geef om hun fout recht te zetten krijg ik discussie alsof ik degene ben die iets misdoet om zelfs maar op te komen voor mijn rechten als huurder. Het is uitputtend en ik wil graag dat het stopt.

D0gD0g

#8 , 06 mar 2020 08:24

Een woning moet aan bepaalde minimale kwaliteitseisen voldoen.
Zowel bij aanvang, maar ook doorheen de ganse duur van de huur.
Wanneer je een probleem vast stelt, dan informeer je best de verhuurder met een aangetekende brief.
Daarin leg je uit wat het probleem is en dring je aan op een vakkundige herstelling.
Zo kan je een aanvraag indien voor een woningonderzoek.
Dan zal een woningcontroleur langskomen om de staat van de woning te bekijken.
Waren de problemen al van bij aanvang aanwezig, dan kan de rechter op jouw verzoek de huurovereenkomst nietig verklaren met terugbetaling van de huurgelden, eventueel het bepalen van een bezettingsvergoeding en de vrijgave van de waarborg aan de huurder.

Zijn de problemen in de loop van de huur ontstaan en voldoende ernstig, dan kan je de gedwongen uitvoering van werken met huurprijsvermindering vragen wegens mingenot, zolang de werken niet zijn uitgevoerd.
Als je ondertussen de woning zou willen verlaten, dan kan je ook een ontbinding met schadevergoeding eisen.

Dus aangetekend al de mankementen doorgeven, niet mee wachten.

Jess.
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 mar 2020 09:10

Beste,

Ik maak ook even een aparte vraag aan, maar er is al historiek dus bij deze korte schets:

De installatie voor cv en verwarming was stuk en dit bleek pas toen ik sleutel ging ophalen. Er was een lek en de druk stond op nul, dus de ketel werkte niet. Immo beweert dat zij dit niet wist. Gezien dit ervoor zorgt dat je geen warm water hebt, lijkt het me onwaarschijnlijk dat vorige huurder dit niet zou gemeld hebben.
Dit kwam dus aan het licht op de moment dat ik de sleutels ging ophalen en moment dat de zogenaamde plaatsbeschrijving ging doorgaan.

In het contract probeerde immo eerder al herstellingen aan cv te verhalen op huurder, terwijl dit volgens mij aan de verhuurder is. Enkel het jaarlijkse nazicht en klein onderhoud zoals radiatoren ontluchten is bij mijn weten voor de huurder. De herstellingen die dan blijken te moeten gebeuren zijn voor verhuurder. Of is mijn redenering niet juist?
Alleszins heeft immo op mail wel bevestigd dat dit zo is, maar het niet in het contract toegevoegd. In het contract blijft het voor intepretatie vatbaar. Is voor mij deze e-mail voldoende, mocht het tot een geschil bij vrederechter komen?

Tijdens overhandigen sleutels ging ook plaatsbeschrijving zogezegd gebeuren. Immo is tevens expert plaatsbeschrijving. Nochtans heeft ze geen enkele degelijke foto genomen en niets van mijn opmerkingen toegevoegd.

Nu blijkt achteraf dat zij mij onder het mom dat ik haar aanstelde als expert en ik eigenlijk enkel gewoon daarmee akkoord ging, mij een document laten tekenen dat haar mandaat geeft om in mijn plaats de plaatsbeschrijving te ondertekenen. In het verleden heb ik nog via externe plaatsbeschrijving gehad dus ik zag er geen graten in dat ik haar aanstelde. Ik wist echter niet dat ik haar mandaat gaf. Dat blijkt nu.

Hoe blijkt dit? Ik krijg ineens een bericht van registratie plaatsbeschrijving terwijl ik niet getekend heb en zogezegd nog een maand tijd had om opmerkingen door te geven.
Wat ook blijkt is dat ze uiteraard niets van mijn opmerkingen of foto's in de plaatsbeschrijving heeft toegevoegd. Ook niet van de kapotte cv/boiler. Er staat vaag dat onderhoud voor vorige huurder is en dan in een zin apart dat lekje hersteld werd. Daar staat niet bij op wie zijn kosten, dus dat gaat ze waarschijnlijk op mij proberen verhalen.

Dit alles dus na een discussie per e-mail waarin ik ook expliciet vraag om kapotte boiler toe te voegen aan plaatsbeschrijving en me de nodige onderhoudsattesten te bezorgen opdat ze woonst conform huurdecreet leveren, opdat schade zeker niet op mij verhaald kan worden gezien wat er in contract staat.

In mijn ogen mocht die plaatsbeschrijving niet geregistreerd worden, want niet tegensprekelijk opgesteld. En dit is nochtans de wet.
Zij meldt daarop het volgende:
"Beste,

U hebt het mandaat getekend. Dit bevindt zich achteraan het verslag. Door dit te tekenen geef je uw akkoord op het verslag tenzij je opmerkingen binnen brengt binnen de maand. Voor de registratie heb ik dus niet apart uw goedkeuring nodig.
Dit is wettelijk zo bepaald, anders zou de registratie het verslag geweigerd hebben.

Hopende uw hiermee voldoende te hebben geinformeerd"

Op dit mandaat staat dan dat ik enkel via aangetekende ingebrekestelling aan andere partij bemerkingen kan melden op het proces verbaal. Dus plots betekent tegensprekelijk opstellen dus achteraf per aangetekend schrijven. Lijkt me niet wettelijk?

Achteraan de plaatsbeschrijving staat hierover:
Bijkomende verborgen gebreken die pas konden blijken na gebruik woning kunnen gesignaleerd worden door huurder tot maand na opstellen proces verbaal.
Gebreken zullen vastgesteld worden kn een door beide partijen te ondertekenen bijkomende verklaring of blijken uit aangetekend schrijven van de huurder waarop niet door de huurder werd geantwoord.

In contract staat ook nog dat ik woning aanvaard in staat dat ze is. Nochtans is volgens huurdecreet verhuurder verplicht woning te leveren conform decreet.

Per mail heeft ze ook al laten weten dat ze de rest van de maand maart niet beschikbaar is.

Mijn vragen hierbij:

Is mandaat plaatsbeschrijving wel wettelijk?
Is het wettelijk dat zij zomaar nog extra voorwaarden verbint aan waarover ik mag opmerkingen geven? Ik heb op voorhand gemaild met foto dat boiler niet zomaar een lekje was zoals zij meldde tijdens overhandigen sleutel en dit heeft ze niet opgenomen. Dit is dus niet "een verborgen gebrek dat pas blijkt uit in gebruik nemen"
Kan ik best via vrederechter ineens geschil aankaarten of via aangetekend schrijven zoals zij zegt?

Kan ik registratie ongedaan maken als ik situatie meedeel? En bij wie? Rechtstreeks bij registratiekantoor?

Hoe gaat dit verder in zijn beloop, wat zijn de stappen die ik moet nemen om die plaatsbeschrijving wel in zijn correcte aangepaste vorm te laten registreren?

Ps op vorige advies om haar in gebreke te stellen voor cv/boiler, wou ze ineens nog grote werken tijdens mijn huurtermijn laten uitvoeren ook, in plaats van eens gewoon simpelweg te antwoorden dat ze de kosten voor herstel cv boiler op hun namen. Ze wou ineens alle radiatoren laten vervangen en in ruil voor de overlast huurkorting geven. Ik heb dit geweigerd, want de verwarming werkte volgens de loodgieter ook zonder knoppen op de radiatoren via de algemene thermostaat, dus dit was geen dringend probleem en absoluut niet noodzakelijk.

Ze wil ook huurders opdringen dat zij de meterstanden doorgeeft aan leveranciers nutsvoorzieningen en in huurder zijn plaats contract op naam huurder regelt. Dat lijkt mij ook niet echt wettig.

Ze draait alles als een zogenaamde dienst, terwijl het in de realiteit alleen maar mensen tot last zijn is. Ik heb er migraine van gekregen.

Ik zou advies dus wel nog steeds kunnen gebruiken helaas.

Bedankt alvast.

Vriendelijke groeten,
J

Jess.
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 mar 2020 09:11

Samengevoegd onderwerp - JurecaBE - moderator



Beste,

Het verhaal met immo gaat helaas verder.

De installatie voor cv en verwarming was stuk en dit bleek pas toen ik sleutel ging ophalen. Er was een lek en de druk stond op nul, dus de ketel werkte niet. Immo beweert dat zij dit niet wist. Gezien dit ervoor zorgt dat je geen warm water hebt, lijkt het me onwaarschijnlijk dat vorige huurder dit niet zou gemeld hebben.
Dit kwam dus aan het licht op de moment dat ik de sleutels ging ophalen en moment dat de zogenaamde plaatsbeschrijving ging doorgaan.

In het contract probeerde immo eerder al herstellingen aan cv te verhalen op huurder, terwijl dit volgens mij aan de verhuurder is. Enkel het jaarlijkse nazicht en klein onderhoud zoals radiatoren ontluchten is bij mijn weten voor de huurder. De herstellingen die dan blijken te moeten gebeuren zijn voor verhuurder. Of is mijn redenering niet juist?
Alleszins heeft immo op mail wel bevestigd dat dit zo is, maar het niet in het contract toegevoegd. In het contract blijft het voor intepretatie vatbaar. Is voor mij deze e-mail voldoende, mocht het tot een geschil bij vrederechter komen?

Tijdens overhandigen sleutels ging ook plaatsbeschrijving zogezegd gebeuren. Immo is tevens expert plaatsbeschrijving. Nochtans heeft ze geen enkele degelijke foto genomen en niets van mijn opmerkingen toegevoegd.

Nu blijkt achteraf dat zij mij onder het mom dat ik haar aanstelde als expert en ik eigenlijk enkel gewoon daarmee akkoord ging, mij een document laten tekenen dat haar mandaat geeft om in mijn plaats de plaatsbeschrijving te ondertekenen. In het verleden heb ik nog via externe plaatsbeschrijving gehad dus ik zag er geen graten in dat ik haar aanstelde. Ik wist echter niet dat ik haar mandaat gaf. Dat blijkt nu.

Hoe blijkt dit? Ik krijg ineens een bericht van registratie plaatsbeschrijving terwijl ik niet getekend heb en zogezegd nog een maand tijd had om opmerkingen door te geven.
Wat ook blijkt is dat ze uiteraard niets van mijn opmerkingen of foto's in de plaatsbeschrijving heeft toegevoegd. Ook niet van de kapotte cv/boiler. Er staat vaag dat onderhoud voor vorige huurder is en dan in een zin apart dat lekje hersteld werd. Daar staat niet bij op wie zijn kosten, dus dat gaat ze waarschijnlijk op mij proberen verhalen.

Dit alles dus na een discussie per e-mail waarin ik ook expliciet vraag om kapotte boiler toe te voegen aan plaatsbeschrijving en me de nodige onderhoudsattesten te bezorgen opdat ze woonst conform huurdecreet leveren, opdat schade zeker niet op mij verhaald kan worden gezien wat er in contract staat.

In mijn ogen mocht die plaatsbeschrijving niet geregistreerd worden, want niet tegensprekelijk opgesteld. En dit is nochtans de wet.
Zij meldt daarop het volgende:
"Beste,

U hebt het mandaat getekend. Dit bevindt zich achteraan het verslag. Door dit te tekenen geef je uw akkoord op het verslag tenzij je opmerkingen binnen brengt binnen de maand. Voor de registratie heb ik dus niet apart uw goedkeuring nodig.
Dit is wettelijk zo bepaald, anders zou de registratie het verslag geweigerd hebben.

Hopende uw hiermee voldoende te hebben geinformeerd"

Op dit mandaat staat dan dat ik enkel via aangetekende ingebrekestelling aan andere partij bemerkingen kan melden op het proces verbaal. Dus plots betekent tegensprekelijk opstellen dus achteraf per aangetekend schrijven. Lijkt me niet wettelijk?

Achteraan de plaatsbeschrijving staat hierover:
Bijkomende verborgen gebreken die pas konden blijken na gebruik woning kunnen gesignaleerd worden door huurder tot maand na opstellen proces verbaal.
Gebreken zullen vastgesteld worden kn een door beide partijen te ondertekenen bijkomende verklaring of blijken uit aangetekend schrijven van de huurder waarop niet door de huurder werd geantwoord.

In contract staat ook nog dat ik woning aanvaard in staat dat ze is. Nochtans is volgens huurdecreet verhuurder verplicht woning te leveren conform decreet.

Per mail heeft ze ook al laten weten dat ze de rest van de maand maart niet beschikbaar is.

Mijn vragen hierbij:

Is mandaat plaatsbeschrijving wel wettelijk?
Is het wettelijk dat zij zomaar nog extra voorwaarden verbint aan waarover ik mag opmerkingen geven? Ik heb op voorhand gemaild met foto dat boiler niet zomaar een lekje was zoals zij meldde tijdens overhandigen sleutel en dit heeft ze niet opgenomen. Dit is dus niet "een verborgen gebrek dat pas blijkt uit in gebruik nemen"
Kan ik best via vrederechter ineens geschil aankaarten of via aangetekend schrijven zoals zij zegt?

Kan ik registratie ongedaan maken als ik situatie meedeel? En bij wie? Rechtstreeks bij registratiekantoor?

Hoe gaat dit verder in zijn beloop, wat zijn de stappen die ik moet nemen om die plaatsbeschrijving wel in zijn correcte aangepaste vorm te laten registreren?

Ps op vorige advies om haar in gebreke te stellen voor cv/boiler, wou ze ineens nog grote werken tijdens mijn huurtermijn laten uitvoeren ook, in plaats van eens gewoon simpelweg te antwoorden dat ze de kosten voor herstel cv boiler op hun namen. Ze wou ineens alle radiatoren laten vervangen en in ruil voor de overlast huurkorting geven. Ik heb dit geweigerd, want de verwarming werkte volgens de loodgieter ook zonder knoppen op de radiatoren via de algemene thermostaat, dus dit was geen dringend probleem en absoluut niet noodzakelijk.

Ze wil ook huurders opdringen dat zij de meterstanden doorgeeft aan leveranciers nutsvoorzieningen en in huurder zijn plaats contract op naam huurder regelt. Dat lijkt mij ook niet echt wettig.

Ze draait alles als een zogenaamde dienst, terwijl het in de realiteit alleen maar mensen tot last zijn is. Ik heb er migraine van gekregen.

Ik zou advies dus wel nog steeds kunnen gebruiken helaas.

Bedankt alvast.

Vriendelijke groeten,
J

CityBird
Berichten: 794

#11 , 08 mar 2020 12:06

Je maakt dit probleem mijn inziens onnodig complex. Of die boiler/verwarming reeds defect was tijdens de vorige huurder en/of dit in de plaatsbeschrijving staat en de betekenis van dit mandaat heeft weinig relevantie in de context van die defecte boiler/verwarming.

Die is immers nu defect en dat moet hersteld worden door de verhuurder.

Schrijf een AS naar de verhuurder met redelijke uiterste datum wanneer je die hersteld wil zien. Wordt hieraan geen gevolg gegeven dan wordt het vrederechter.

Jess.
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 mar 2020 12:59

Beste,

Ik wil een duidelijk antwoord van hen opdat de factuur niet in mijn bus komt te zitten en ik nog meer ongewenste discussie krijg. In eerste instantie heb ik al die zaken gedaan die u zegt en heb ik vriendelijk gezegd een datum van herstel te willen, waarop ik uiteindelijk werd uitgescholden voor asociaal etc.
Het is intussen hersteld, maar nu probeert ze die kost op mij te verhalen en nu heb ik intussen ook nog bericht van de huisbaas zelf dat hij me uit mijn woonst wil zetten omdat ik simpelweg assertief ben opgetreden. Dat lijkt mij toch niet normaal noch wettelijk.


CityBird
Berichten: 794

#14 , 08 mar 2020 13:15

Het is intussen hersteld, maar nu probeert ze die kost op mij te verhalen
Dan is voor jou het probleem van de baan. Krijg je een rekening dan protesteer je die per AS met de relevante argumenten. De verhuurder kan dan enkel nog naar de vrederechter stappen als deze denkt het recht aan zijn zijde te hebben.
en nu heb ik intussen ook nog bericht van de huisbaas zelf dat hij me uit mijn woonst wil zetten omdat ik simpelweg assertief ben opgetreden. Dat lijkt mij toch niet normaal noch wettelijk.
Is niet relevant behalve dan dat de relatie met de huisbaas om zeep is. Jouw huisbaas kan je enkel uitzetten NA een uitspraak van een rechtbank. En welke argumenten gaat die huisbaas voorleggen? Zolang je de huur betaalt en het pand niet afbreekt is er geen enkele reden voor een rechter om mee te gaan in dit verhaal.

Franciscus
Berichten: 38603

#15 , 08 mar 2020 14:09

Kan trouwens als een boemerang in zijn gezicht terugkomen.
Hebt u dat op papier ( mail - opgenomen telefoon)?

Terug naar “Huren”