Huisbaas gebruikt ongevraagd mijn garage

SJoke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Huisbaas gebruikt ongevraagd mijn garage

#1 , 30 jan 2020 21:07

Ik huur bijna 9 jaar een gelijkvloersappartement waar een garagebox bij hoort. Nu kom ik er twee dagen geleden achter dat die vol is gestouwd met de inboedel van de nieuwe bovenbuur, dit had de huisbaas zelf voorgesteld. Mijn andere bovenbuur had hem gezegd dat ik dat niet graag zou hebben en toch werd er doorgegaan met volproppen.
Ik ben dan s'avonds naar de huisbaas gegaan (woont hiernaast) en heb gevraagd of hij wist van wie die rommel was in mijn garage want ik heb mijn fiets nodig die helemaal bedolven is onder inboedel. Omdat ik mijn auto bijna nooit binnen zet (genoeg parking vooraan) had hij maar aangenomen dat het geen probleem was. Toen ik hem eraan herinnerde dat ik huur betaal voor die garage schoot hem ineens te binnen dat de nieuwe huurder voorgesteld had om ervoor te betalen.
Ik heb hem in dit gesprek er een vijftal keer op gewezen dat er aan mij niets was gevraagd en zijn geduld raakte duidelijk op, hij mompelde dat de nieuwe huurder morgen (gisteren dus) de sleutel kwam halen en dat hij zou zeggen dat mijn garage zo snel mogelijk leeg moet. Nieuwe huurder ligt op dit moment in het ziekenhuis.

Mijn vraag is: wat is nu een mogelijke volgende stap voor mij om te zetten? Mijn garage staat nog steeds vol twee (eigenlijk drie) dagen later, ik heb geen verdere info gehad van de huisbaas over waarom en wanneer.
Mij gaat het om respect, niet zozeer om die fiets.

Extra info: garageslot was stuk bij intrede, huisbaas zou dit herstellen (mondeling, niet op PB) en is nooit gebeurd. Ik op mijn beurt ben er ook nooit achteraan gegaan. Toen ik hem dit inwreef ging de deur al snel dicht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 30 jan 2020 22:01

Beste

Ik zou huisbaas aangetekend in gebreke stellen. U verwijst daarbij naar uw huurcontract waarin gebruik van de garage is opgenomen. U vraagt hem deze vrij te maken binnen de 48 u.
U vermeldt erbij om bij ontstentenis hiervan de Vrederechter te zullen vatten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 30 jan 2020 22:18

Dus de huisbaas heeft een sleutel en die gaat zomaar binnen in uw woning en aanhorigheden.
Is sowieso huisvredebreuk art 439 ev
http://www.angelfire.com/sc2/stalking/huisvrede.html.

ik schrijf aanhorigheden omdat garagebox blijkbaar niet aan de woning 'hangt'.
Staat garage in huurcontract of is dat een afzonderlijk contract.

Ik lees nu dat slot niet werkte ... dan is het binnendringen en bezetting van garage ten bede.
dus zonder toelating.

Vergeet dat slot defect en nog niet hersteld te melden.
Nu als het alleen het slot is ..kan u misschien zelf een slot plaatsen en dat terug verwijderen als u verhuisd. Is er een ingaande plaatsbeschrijving ook van de garage?

Is garage door u verzekerd met inhoud?

Reclame

SJoke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jan 2020 18:45

Toen ik net thuis kwam en er foto's van wilde maken was mijn garage plots leeg. Er staat nog wel een andere fiets die niet van mij is. Mag ik mij die nu toe-eigenen wegens in mijn garage?
Geen verdere communicatie huisbaas maar in ieder geval hoeft dit dus geen lange strijd te worden.
Ik herinnerde me dat ik vorige zomer ook plots twee grasmaaiers in mijn garage had dus dit was niet de eerste keer maar wel de extreemste.
Ik mag dus zelf het slot vervangen zonder de huisbaas te voorzien van een sleutel? Als ik verhuis natuurlijk sowieso maar ik dacht dat het verplicht was om de huisbaas per direct een sleutel te geven als er een slot vervangen werd.

**Garage hoort bij het appartement, geen apart contract en ik neem aan dat deze dan onder de algemene verzekeringen valt. PB garage is er niet echt apart, maakt deel uit van de PB van het appartement. Er staat wel een foto bij (in lege staat) en omschrijving van de gebruikte materialen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 31 jan 2020 19:14

Toen ik net thuis kwam en er foto's van wilde maken was mijn garage plots leeg. Er staat nog wel een andere fiets die niet van mij is. Mag ik mij die nu toe-eigenen wegens in mijn garage?
Neen.
Fiets is niet van jou.

Gewoon buiten je box zetten ...

Ik mag dus zelf het slot vervangen zonder de huisbaas te voorzien van een sleutel?
Defect slot is kleine herstelling voor huurder
Niet over discussiëren of het misschien toch langetermijn slijtage was (in welk geval het voor verhuurder zou zijn), gewoon ander slotje, klaar, kost 2 keer niks

Bij einde contract geef je de sleutels aan verhuurder.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 31 jan 2020 20:04

Je kan ook het oude slot bijhouden en terugplaatsen bij uw verhuis.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 31 jan 2020 20:11

En waar is uw fiets gebleven - is dus mogelijk diefstal ... vermoedelijk huisbaas of nieuwe huurder???
Voor politie best onbekende... en zelf eerst een horen bij nieuwe huurder.....
Plaatst een slot en steek bij einde huur het oude terug - eigenaar heeft daar niets te zoeken is deel van uw huur en dus uw woning en aanhorigheden.

SJoke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jan 2020 22:52

Ik was niet duidelijk genoeg, de garage was leeggehaald dwz de spullen die er niet hoorden. Mijn spullen inclusief fiets staan er nog. + 1 extra fiets die niet van mij is.
Bedankt voor de hulp, ik ga de extra fiets buiten zetten zodra ik eraan toe kom een nieuw slot te halen. Het oude gaat er dan terug in bij verhuis.

Terug naar “Huren”