Huurcontract korte duur

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

Re: Huurcontract korte duur

#16 , 29 jan 2020 10:19

Is wel tijdig opgezegd, maar die extra twee maanden die we verlengd hebben zijn waarschijnlijk er teveel aan?
Het probleem is dat je niets op papier hebt. Je hebt een tijdelijk huurcontract getekend voor 1 jaar en nadien staat er niets meer op papier. In theorie is het tijdelijke huurcontract na dat eerste jaar reeds overgegaan naar een 9-jarig contract. De opzeg die je gedaan hebt, is dus voor dat 9-jarig contract, en niet meer voor een huurcontract van korte duur.

Stel dat je kan bewijzen dat jullie mondeling overeengekomen zijn dat het éénjarig contract met één jaar verlengd werd, dan zit je met het probleem dat deze verlenging niet opgezegd werd. In tegendeel, je zegt dat jullie een tweede verlenging overeengekomen zijn, maar in Vlaanderen kan je een tijdelijk contract maar één keer verlengen. Een tweede verlenging betekent dat het een 9-jarig contract geworden is.

Ik vrees dat hoe je het ook draait of keert, je een opzeg zal moeten geven van een 9-jarig contract dat ingegaan is op de dag dat die in de allereerste huurovereenkomst vermeld staat, en je bijgevolg inderdaad een schadevergoeding verschuldigd bent aan de verhuurder. Ik hoop dat je ook tijdig opgezegd hebt, want de opzegtermijn van een 9-jarig huurcontract is 3 maanden, die begint te lopen de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin je je opzeg gaf. Stel dat je dus december je opzeg gaf, zal je toch nog januari, februari en maart huur moeten betalen (en kan je ook de woning nog blijven bewonen tot dan, uiteraard) + 1 maand opzegvergoeding.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#17 , 29 jan 2020 10:22

Bedankt voor je uitleg 😊
De vraag is natuurlijk wel nog steeds of er iets in het huurcontract vermeld staat hieromtrent.
Dat is waar, maar ik vrees van niet. Moest er WEL in staan dat het contract niet verlengd kan worden, zou dit de "redding" zijn voor de TS, aangezien hij dan per definitie nu zonder contract huurt (er kan dus ook geen huurcontract geregistreerd worden) en dus gewoon ieder moment zou kunnen opzeggen zonder enige vergoeding te moeten betalen.

Maar inderdaad: we kennen de inhoud van het eerste contract niet. De topic starter zou dit eens moeten nalezen en ons vertellen wat er in staat in verband met de verlenging van dit contract.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

D0gD0g

#18 , 29 jan 2020 11:03

Toch nog eens herhalen.
TS heeft een 1 jarig contract onder de huurwetgeving, dat al eens met een jaar werd verlengd en TS blijft nog extra maanden, dus 1 jaar + 1jaar+ extra maanden mondeling is bij mij het derde jaar, want er werd nooit een opzeg gegeven in de eerste 2 jaren.

• indien geen opzegging werd betekend drie maand voor de vervaldag of indien de huurder na de overeengekomen duur in het goed is blij- ven wonen zonder verzet van de verhuurder (zelfs met een nieuw contract), dan wordt de oorspronkelijke huurovereenkomst voortgezet tegen dezelfde voorwaarden (ook dezelfde huurprijs) maar wordt deze verondersteld van bij het begin te zijn gesloten voor een periode van negen jaar.

Dus TS, zit nu met een contract van 9 jaar en TS zit in het 3e jaar.
TS zegt op in het derde jaar van het 9 jarig contract en is dus 1 maand verbrekingsvergoeding verschuldigd.
De opzeg moet dus gebeuren met 3 maanden + 1 maand verbrekingsvergoeding.

PS. Om zware discussies te vermijden
Antwoord is gegeven naargelang de informatie die TS heeft geschreven.

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#19 , 29 jan 2020 11:20

Ik ga akkoord met bovenstaande, met die nuance dat aangezien er niets op papier staat van die eerste verlenging, volgens mij de topic starter na afloop van dat eerste jaar reeds met een 9-jarig contract zat, aangezien er niet opgezegd werd. Officiëel is er dus geen eerste en tweede verlenging geweest, aangezien daar helemaal niets van op papier staat... OK, dit maakt weinig verschil in praktijk voor de TS op dit moment: hij heeft nu een 9-jarig contract, en had dit ook gehad hadden die twee verlengingen WEL op papier gestaan (aangezien je in Vlaanderen slechts één keer mag verlengen). Ik ga er ook van uit dat het een woning in Vlaanderen betreft.

Maar zoals reeds aangehaald: aangezien we de inhoud van het contract niet kennen, kunnen we dit niet met 100% zekerheid zeggen: als het contract een clausule zou bevatten die verlenging onmogelijk maakt, dan is dit contract NIET verlengd, en huurt de topic starter nu zonder geregistreerd contract en kan hij op ieder moment vertrekken. Ik betwijfel dat er dergleijke clausule in het contract zal staan, maar enkel de TS kan ons dit bevestigen...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

D0gD0g

#20 , 29 jan 2020 12:47

Ik ga akkoord met bovenstaande, met die nuance dat aangezien er niets op papier staat van die eerste verlenging, volgens mij de topic starter na afloop van dat eerste jaar reeds met een 9-jarig contract zat, aangezien er niet opgezegd werd. Officiëel is er dus geen eerste en tweede verlenging geweest, aangezien daar helemaal niets van op papier staat... OK, dit maakt weinig verschil in praktijk voor de TS op dit moment: hij heeft nu een 9-jarig contract, en had dit ook gehad hadden die twee verlengingen WEL op papier gestaan (aangezien je in Vlaanderen slechts één keer mag verlengen). Ik ga er ook van uit dat het een woning in ..
Ik vermoed ook dat het eerste jaar niet volgens de regels werd verlengd, maar hoe dan ook TS heeft een 9 jarig contract nu, de wet is toch duidelijk nl

indien de huurder na de overeengekomen duur in het goed is blij- ven wonen zonder verzet van de verhuurder (zelfs met een nieuw contract), dan wordt de oorspronkelijke huurovereenkomst voortgezet tegen dezelfde voorwaarden (ook dezelfde huurprijs) maar wordt deze verondersteld van bij het begin te zijn gesloten voor een periode van negen jaar.

Terug naar “Huren”