Waarborg niet terug voor zaken die niet in PB staan

Capriole
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Waarborg niet terug voor zaken die niet in PB staan

#1 , 27 jan 2020 10:28

Hoi;

Huisbazen (via immo) willen onze waarborg niet teruggeven.
Alle punten van de inkomende plaatsbeschrijving zijn in orde.
(onbeschadigde deuren, kookplaat zonder krassen, verlichting, koelkast,....)

Nu komen ze af met:
sporen op tegel in berging: vegen van deur te openen
muren niet herschilderd: terwijl deze bij intrede ook "versleten"(sporen van kaders, kasten: rokers) waren en wij herschilderd hebben.

Punten die niet in de plaatsbeschrijving staan, maar nu toch bovenkomen om de volledige waarborg in te houden.
Zit er niets mee in om te betalen als het effectief onze schade is, maar nu lijkt het wel vergezocht om op die manier de borg te houden.

Sta ik sterk in mijn schoenen om dit te weigeren, aangezien hier toch geen sprake van is in de ingaande plaatsbeschrijving?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12838

#2 , 27 jan 2020 10:43

Waarom hebt u de reeds beschadigde zaken dan niet laten vermelden op de inkomende plaatsbeschrijving?

D0gD0g

#3 , 27 jan 2020 11:07

Voor mij klopt de redenering van TS, namelijk
Een inkomende plaatsbeschrijving, moet gedetailleerd zijn. Zaken die niet vermeld staan of waar geen fotografish bewijs van is in de ingaande plaatsbeschrijving kunnen ook niet aangekaart worden bij de uitgaande plaatsbeschrijving.
Echter zoals LeenW aanhaalt had u dat veiligheidshalve wel kunnen laten vermelden in uw ingaande plaatsbeschrijving.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 jan 2020 12:25

Hangt af van de tekst in de ingaande PB of ze omstandig is of niet. Iets dat niet is beschreven is er dus niet. Dat kan dus ook niet aangerekend worden bij de uitgaande PB . Als de verhuurder nalatig is geweest om een omstandige PB te maken, is dat niet de fout van de huurder, en moet de verhuurder dus maar op de blaren zitten.
Heb gedurende bijna 20 jaar PB opgemaakt. Het waren er wellicht een paar duizend, en die waren allemaal omstandig. Hierna een stukje uit één van mijn PB als voorbeeld wat omstandig is, tenzij er hier zijn die een andere mening hebben


Op datum van 01 juni xxxx werd overgegaan tot het opmaken van een tegensprekelijke plaatsbeschrijving van bovenvermeld appartement. Het appartement was op dat moment nog niet bewoond, en er stonden nog geen meubels of andere inboedel.

We nemen conventioneel aan dat de ......................straat noordelijk is gelegen

Vaststellingen:


Algemeenheden:

Vloeren: Lichtgrijze gevlamde keramische tegels van het formaat 25 x 25 cm, met aangepaste keramische plinten van het formaat 25 x 6 cm.
Op sommige plaatsen in het hele appartement geeft de vloer een licht krakend geluid, doordat de gebruikte tegellijm gelost is. De tegels zelf komen echter niet los. Soms zijn er kleine haarscheurtjes in de cementvoegen tussen de tegels onderling.
Schilderwerken muren: Merk LEVIS type Ambiance Mur extra mat (kleur Clear Grey C10)
Schilderwerken plafonds: Merk LEVIS plafond (kleur wit 0001)
Schilderwerken deuren: Merk LEVIS, Lak expert satin (kleur wit 0001)
Alle schakelaars en stopcontacten zijn van het merk NIKO
Tenzij anders vermeld hierna, zijn er geen bemerkingen en alle toestellen werken naar behoren..

Inkomhall:

Muren: Bepleisterd en geschilderd. Onderaan een plint in dezelfde kleur en materiaal als de vloer.
Een lichtschakelaar met dubbele richting rechts van de deur naar de living en eveneens rechts van de deur naar de grote slaapkamer. Achter de hoek naar de
grote slaapkamer en onderaan links een stopcontact voor telefoonaansluiting.
Naast de deur van de badkamer een lichtschakelaar met verklikkerlichtje voor deze badkamer. Een vaststaand laag kastje waarin de aansluitingen voor de centrale verwarmingsleidingen zitten. Daarboven 2 opgaande verwarmingsbuizen naar de andere appartementen. In de bovenzijde van dit kastje en achter de opgaande buizen zijn er een paar openingen.
Zoldering: Geschilderd, proper en geen gebreken. Aan zoldering één lichtpunt ter hoogte van de WC deur, voorzien van een verlichtingsarmatuur van melkwit opaal glas, en een werkende gloeilamp van 60 W. Ter hoogte van de deur van de badkamer een nieuwe rookmelder van het merk “First Alert” in goede werking.
Vloer: Zie bij algemeenheden hierboven. Achter de inkomdeur een grijze PVC deurstop. Juist voor de badkamerdeur is er een tegel met een kleine afsplintering (+-5 x5 mm)
Deuren: In deze hall komen 6 deuren uit, allen wit gelakt. Met uitzonderling van de inkomdeur zijn deze binnendeuren aan beide zijden voorzien van een witte PVC klink met rossas, Eveneens een rossas rond het sleutelgat. Alle binnendeuren zijn voorzien van 1 baardsleutel, en de sloten werken normaal.
De inkomdeur van het appartement heeft een veiligheidsbeslag van het merk ABUS met 2 klinken, aluminiumkleurig en voorzien van een cilinderslot met 3 veiligheidssleutels. Sleutels zijn enkel bij te maken mits een sleutelkaart (in het bezit van de verhuurder)
De inkomdeur is op ooghoogte voorzien van een klein kijkgaatje in het midden.
Onder de inkomdeur een beige tussendeurdorpel in travertijn marmer.

Living:

Westelijke muur: Vlakke muur bepleisterd en geschilderd, met 2 deuropeningen. Rechts van de inkomdeur vanuit de inkom hangt een parlofoon met deuropener, beiden in goed werkende staat. Het deksel hangt een beetje los, maar kan niet worden afgenomen.
Onderaan tegen de vloer een stopcontact met aarding en een ingebouwde bel.
Links van voormelde deur is er aan, de onderzijde ook nog een stopcontact met aarding.
In de deuropening naar de keuken is het deurblad weggenomen (staat momenteel in de garage behorende bij het appartement). Het vaste deel van de scharnieren is wel nog aanwezig. Het geheel is wit geschilderd zoals de andere binnendeuren.
Rechts onderaan van deze deuropening een stopcontact met aarding.
Noordelijke muur: bepleisterd en geschilderd, voorzien van een groot raam in wit PVC met dubbele beglazing. 2 opengaande vleugels aan de rechter zijde (geen draai-kip), 1 vaste vleugel helemaal links. De uiterst rechtse vleugel is voorzien van een muggenraam aan de buitenzijde. Raam en muggenraam zijn in goede staat. De scharnieren aan de rechter zijde zijn besmeurd met verf. Onderaan is dit raam voorzien van een wit marmeren raamtablet, zonder gebreken.
Boven dit raam, één in de dagkant ingebouwde gordijnrail, en op de muur zelf een wit geverfde gordijnroede met in totaal 24 witte PVC ringen.
Onder het raam een grote plaatstalen radiator met thermostatische kraan. Op de radiator een warmtemeter werkende met vloeistof en eigendom van de firma Techem- Caloribel.
Oostelijke muur: grote vlakke bepleisterde en geschilderde muur, zowel links als rechts onderaan voorzien van een stopcontact met aarding.
Zuidelijke muur: bepleisterd en geschilderd, met onderaan rechts een stopcontact met aarding.
Geen van de 4 muren vertoont enig nagelgaatje of andere schade.
Zoldering: Bepleisterd en geschilderd, zonder gebreken. 2 lichtpunten telkens voorzien van een voorlopig lichtpunt met een gloeilamp van 60 W.
Vloer: Zie bij algemeenheden hierboven. Onderaan een plint in hetzelfde materiaal en kleur als de vloer. Achter de deur naar de inkomhall een grijze PVC deurstop.
Tegen de noordgevel is er een kleine dunne barst in een tegel, juist links van de radiatoraansluiting.

Keuken:

Noordelijke muur: Bepleisterd en geschilderd, en voorzien van een raam in witte PVC met dubbele beglazing. Het raam heeft 2 vleugels, waarvan alleen de linker vleugel open kan (geen draai-kip) De scharnieren aan de kant van de opengaande vleugel zijn soms besmeurd met verf. De opengaande vleugel klemt bij het openen en sluiten. Onderaan een wit marmeren tablet, zonder gebreken.
Boven dit raam, één in de dagkant ingebouwde gordijnrail , en op de muur zelf een wit geverfde gordijnroede met 16 witte PVC ringen. Onder het raam een plaatstalen radiator voorzien van een thermostatische kraan. Op de radiator een warmtemeter werkende op vloeistof en eigendom van de firma Techem-Caliribel.
Boven het kookfornuis is een deel van de muur bezet met witten faience tegels 15 x 15
Oostelijke muur: Bepleisterd en geschilderd met een deuropening naar de living (zonder deurblad) Links van deze deuropening een lichtschakelaar.
Zuidelijke muur: Alle keukenkastjes zijn vervaardigd in wit melamine en hebben een zwarte handgreep. Helemaal links, tegen de oostelijke muur een keukenkast ; een hoge kast uit 2 delen en met een breedte van 50 cm. Het onderste deel met een hoogte van 130 cm heeft 4 leggers. Het bovenste deel heeft een hoogte van 70 cm en 2 leggers. Geen zichtbare beschadigingen aan de deurtjes van deze kastjes.
Daarnaast een 3delige kast van 60 cm breed met aan de bovenzijde een kastje van 44 cm zonder legger; daaronder een kast met een hoogte van 100 cm, waarin een nieuwe koelkast van het merk ZANUSSI met freezer (type ZBA3154A). In de koelkast volgende toebehoren: Freeser 3 sterren met ijsblokjesschaal, 3 glazen leggers, onderaan een doorzichtige groenten en fruitschuif, een eierhouder voor 6 stuks, . Daaronder een kastje met een hoogte van 58 cm en 1 legger. Bovenaan het deurtje van deze laatste kast zijn er 2 kleine beschadigingen.
Daarnaast een zwart gespikkeld werkblad met afgeronde voorzijde, zonder beschadigingen. Erboven een dubbel kastje met een hoogte van 72 cm en met dubbele deurtjes van 45 cm elk. 2 leggers. Een hoekkastje met een deurtje van 34 cm op 45 ° en 2 leggers.
Onder het werkvlak, een kastje van 39 x 57 cm met 1 legger, en 1 schuif. Daarnaast weer een kastje van 48 x 57 cm met 1 legger, en helemaal doorlopend tot in de hoek van de keuken, en 1 schuif.
Tussen onder en bovenkasten zijn er faience tegeltjes geplaatst van formaat 15 x15 cm. Hierin 1 dubbel stopcontact met aarding.
Westelijke muur: bestaat uit onder en bovenkastjes. Onderkast: 2 deurtjes van 48 cm en een hoogte van 75 cm, met 1 legger (ligt helemaal onderin de kast)
Daarnaast een kastje met een deurtje van 48 cm en 57 cm hoogte, en 1 legger. Hierboven een schuif. Het werkvlak is eveneens zwart gespikkeld met afgeronde voorzijde. Hierin een dubbele inox spoelbak met afdruiprek aan de rechter zijde ervan en 2 rubberstoppen aan een kettinkje. Een nieuwe chroomkleurige keukenkraan met warm en koudwater en draaibare zwanehals.
Helemaal in de hoek een nieuw elektrische kookfornuis met over van het merk BECO type CSS66000GW, met 4 kookplaten. In de oven een bakplaat, een draadrooster en een kleinere bakplaat. Onderaan een opbergzone met klapdeur. Het kookfornuis staat op een lage houten sokkel.
3 bovenkastjes met deurtjes van 48 cm en een hoogte van 71 cm, met telkens 2 leggers. Boven het kookfornuis een nieuwe dampkap van het merk WHIRLPOOL type AKR400/1WR, vastgemaakt aan een bovenkastje waarin de afzuigleiding van de dampkap zichtbaar is, evenals een aftakdoos met de elektrische aansluiting van de dampkap. De dampkap heeft één lichtpunt met een lampje van 40 W. De vetfilter is van het type dat regelmatig dient vervangen te worden.
Tussen onder en bovenkastjes faience tegeltjes 15 x 15 cm, en een dubbel stopcontact met aarding.
Vloer: Zie algemeenheden hierboven. Onderaan een plint in hetzelfde materiaal en kleur. Op ongeveer 50 cm voor de onderkast met de spoelbak zijn er 2 tegels met 3 kleine afsplinteringen.
Zoldering: Bepleisterd en geschilderd. 1 lichtpunt, voorzien van een voorlopige lamp van 60 W. Ter hoogte van dit lichtpunt een aftekening in de verf van ongeveer 10 x 120 cm van een vroeger lichtpunt.

Badkamer:

De 4 muren zijn bezet met faience tegels 15 x 15 cm.
Zuidelijke muur: 1 hoge kast in wit melamine, met een breedte van 34 cm en een totale hoogte van 178 cm.
Onderaan een deurtje van 58 cm., en een diepte van 33 cm. 2 leggers aanwezig. Daarboven een deurtje van 120 cm en 4 leggers aanwezig. De twee deurtje shebben een witte knop.
Een onderkast met 3 deurtjes uit hetzelfde materiaal en dezelfde knoppen. Geen leggers aanwezig.
In het werkblad van hetzelfde materiaal en afgeronde voorkant en schuin naar binnen toe aflopende onderkant, 2 porseleinen wasbakken van het merk ALAPE diameter ongeveer 45 cm, beiden voorzien van een zwart rubberen stop met kettinkje. In de rechter wasbak is aan de rechterzijde een kleine schade aan de bovenkant. Beide wasbakken zijn voorzien van een verchroomde kraan met warm en koud water.
Helemaal rechts een stopcontact met aarding, en een schakelaar voor het licht boven de spiegelkast.
Boven de wasbakken een spiegelkastje met 3 deurtjes, telkens met 2 leggers. Hierboven een lichtbalk met 3 werkende spotjes van 40 W , een lichtschakelaar en een stopcontact met aarding.
Westelijke muur: In deze muur een klein raam, voorzien van een wit PVC valraam met dubbele matte beglazing. Bovenaan een ingewerkte gordijnrail. Onderaan een wit marmeren raamtablet, zonder gebreken.
Onder het raam een plaatstalen radiator voorzien van een thermostatische kraan.
Op de radiator een warmtemeter werkende op vloeistof en eigendom van Techem-Caliribel. Tegen deze muur en boven het bad een driedelig douchescherm voorzien van klaar gehard glas in een witte aluminium kader. Het glas is voorzien van een strook zandstraalfolie.
Noordelijke muur: aan de onderzijde een plaatstalen wit geëmailleerd bad. Een chroomoverloop met rubber stop aan kettinkje. Een nieuwe thermostatische bad en douchekraan van het merk GROHE, met doucheslang en sproeikop met dubbele functie (zachte en harde straal) De douchestang heeft een lengte van ongeveer 70 cm, voorzien van een klemmechanisme voor de sproeikop. Juist boven de onderste bevestiging van deze stang is er een kleine herstelling in de muurtegels (van een vroegere bevestiging)
Oostelijke muur: Op een hoogte van ongeveer 180 cm is er een verchroomd handdoekrek met een lengte van 65 cm.
Zoldering: bepleisterd en geschilderd met in het midden een verlichtingsarmatuur met wit opaal melkglas, en voorzien van een lamp van 60 W.

D0gD0g

#5 , 27 jan 2020 12:57

Mava105 Goede omschrijving en gedetailleerd maar het zal er niet volledig op staan denk ik, ik mis slaapkamer, kinderkamer, kelder, tuin, tuinhuis,garage enz. Voor de rest prima werk.

puttemanp
Berichten: 615

#6 , 27 jan 2020 14:09

ik mis slaapkamer, kinderkamer, kelder, tuin, tuinhuis,garage enz
Hierna een stukje uit één van mijn PB als voorbeeld
Quod erat demonstrandum!

P.

D0gD0g

#7 , 27 jan 2020 14:14

ik mis slaapkamer, kinderkamer, kelder, tuin, tuinhuis,garage enz
Hierna een stukje uit één van mijn PB als voorbeeld
Quod erat demonstrandum!

P.
Schijnbaar heeft u problemen met iets?
Zeg het gerust via PM ik ben één en al oor!

puttemanp
Berichten: 615

#8 , 27 jan 2020 14:16

Schijnbaar heeft u problemen met iets?
Ik heb problemen met mensen die enkel lezen wat ze willen lezen, of nog dingen lezen die er niet staan...

Mava vermeldt duidelijk dat het een 'stukje uit een plaatsbeschrijving is'. Jij komt aandraven dat je een aantal ruimtes mist.

Jouw antwoord sloeg bijgevolg op niets.

P.

bambipower
Berichten: 1034

#9 , 27 jan 2020 15:04

Je kan toch geen putten in een muur beschrijven als die er nog niet zijn. Als ze er niet in vermeld staan, zijn ze er niet.
Of heb je een pb getekend die niet volledig is.

Je kan toch moeilijk schrijven bij elke muur : heeft geen putten, heeft ook geen vlekken, heeft ook geen bulten,...

D0gD0g

#10 , 27 jan 2020 15:49

Schijnbaar heeft u problemen met iets?
Ik heb problemen met mensen die enkel lezen wat ze willen lezen, of nog dingen lezen die er niet staan...

Mava vermeldt duidelijk dat het een 'stukje uit een plaatsbeschrijving is'. Jij komt aandraven dat je een aantal ruimtes mist.

Jouw antwoord sloeg bijgevolg op niets.

P.
Ik ben niet alleen die leest wat ze willen lezen, en ik ben eerlijk ik heb daar overheen gekeken.
ik had wel graag het volledige voorbeeld eens willen zien.
En al bij al mijnheer puttemanp vind ik het een goed voorbeeld van een plaatsbeschrijving.Dat komt door ervaring.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 27 jan 2020 16:02

, ik mis slaapkamer, kinderkamer, kelder, tuin, tuinhuis,garage enz. .
Je moet lezen wat er staat, en niet wat je wil zien
Het was inderdaad maar een deeltje van een PB. In totaal waren er 3 slaapkamers, nog een WC, een berging, een kelder en een garage. Ik dacht dat ik erbij geschreven had dat er hierna nog 7 blz volgden, maar blijkbaar was mijn tekst te lang, zodat het niet werd doorgezonden. Het is spijtig genoeg de enige PB die ik heb bijgehouden als model.

D0gD0g

#12 , 27 jan 2020 21:18

, ik mis slaapkamer, kinderkamer, kelder, tuin, tuinhuis,garage enz. .
Je moet lezen wat er staat, en niet wat je wil zien
Het was inderdaad maar een deeltje van een PB. In totaal waren er 3 slaapkamers, nog een WC, een berging, een kelder en een garage. Ik dacht dat ik erbij geschreven had dat er hierna nog 7 blz volgden, maar blijkbaar was mijn tekst te lang, zodat het niet werd doorgezonden. Het is spijtig genoeg de enige PB die ik heb bijgehouden als model.
Ja mava ik begrijp dat dit te lang was, maar het is wel goed opgebouwd en men heeft daar een goed voorbeeld aan, vind hetwel spijtig dat het niet volledig is.

Capriole
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 jan 2020 11:20

Waarom hebt u de reeds beschadigde zaken dan niet laten vermelden op de inkomende plaatsbeschrijving?
Later bekeken mijn eigen domme fout natuurlijk. Te naïef geweest waarschijnlijk.

De punten opgesomt in de plaatsbeschrijving waren in goede staat.
Dachten dat enkel de ongeschonden items in de PB stonden. Zodat we deze ook ongeschonden teruggeven, of betalen indien we ze beschadigen.

Er vanuit gaande dat de mankementjes die er al waren, niet in onze schoenen geschoven kunnen worden omdat deze ook niet als "krasvrij/vlekvrij" in de PB stonden. Ze werden zelfs helemaal niet vermeld.
Gingen er dus vanuit dat hetgene wat helemaal niet in de PB stond, gekend was als niet meer in goede staat.

D0gD0g

#14 , 28 jan 2020 12:11

Waarom hebt u de reeds beschadigde zaken dan niet laten vermelden op de inkomende plaatsbeschrijving?
Later bekeken mijn eigen domme fout natuurlijk. Te naïef geweest waarschijnlijk.

De punten opgesomt in de plaatsbeschrijving waren in goede staat.
Feit blijft, dat de verhuurder zal moeten bewijzen, dat de schade die niet in de inkomende plaatsbeschrijving vermeld staat of fotografisch vastgelegd werd , er niet was bij de opmaak van de plaatsbeschrijving..
Gebruik sleet is niet ten laste van de huurder, dat is normale sleet.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 jan 2020 17:24

Art. 1731, § 2, Burgerlijk Wetboek
Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.
Als er een omstandige plaatsbeschrijving is bij aanvang van de huur moet men de staat van het gehuurde goed bij het einde van de huur vergelijken met de staat van het gehuurde goed bij aanvang van de huur, zoals die beschreven staat in de plaatsbeschrijving. Schade die er is op het einde van de huur, en die niet beschreven staat in de plaatsbeschrijving bij aanvang van de huur, is dan huurschade, tenzij het gaat om sleet of overmacht.

De vraag is dus: is er een omstandige plaatsbeschrijving?
De Vrederechter van Westerlo (vonnis 24 januari 2018, R.W. 2018-19, afl. 32) beschrijft een omstandige plaatsbeschrijving als volgt:
De door art. 1730, § 1, eerste lid BW bedoelde «omstandige» plaatsbeschrijving– bij machte om het in art. 1731, § 1 BW vermelde wettelijk vermoeden uit te sluiten – houdt in, een gedetailleerde beschrijving van alle onderdelen van de gehuurde woning, inclusief de aard van de gebruikte materialen, maar vooral ook de staat waarin deze zich bevinden (M. Dambre, «De bewijsregeling in verband met de staat van het gehuurde goed» (noot onder Cass. 15 september 2005), TBO 2006, 69). Een omstandige plaatsbeschrijving veronderstelt het uitvoeren van een ernstig onderzoek op tegenspraak, zodat een objectieve en waarheidsgetrouwe beschrijving van het huurpand tot stand komt en een nuttige vergelijking kan worden gemaakt met de staat van het huurpand bij de beëindiging van de overeenkomst (Vred. Grâce-Hollogne 13 juli 2006, Echos Log. 2009, 33). Een «plaatsbeschrijving» met een loutere opsomming van wat zich in de verschillende ruimten van het gehuurde goed bevond, zonder de staat ervan weer te geven, kan niet alseen omstandige plaatsbeschrijving worden aanvaard (Rb. Brugge 7 april 2006, T. Vred. 2007, 136).
Aan de hand van wat Capriole gepost heeft kan ik niet uitmaken of er een omstandige plaatsbeschrijving werd opgemaakt bij aanvang van de huur. Het is aangewezen dat hij hier letterlijk post wat in die plaatsbeschrijving geschreven staat m.b.t. de plaatsen waar discussie over is.

Terug naar “Huren”