Automatisch verlengen na opzeg

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

Automatisch verlengen na opzeg

#1 , 20 jan 2020 18:31

Kan een huurcontract automatisch worden verlengd nadat het is opgezegd?

Ik heb horen zeggen dat als de verhuurder het contract opzegt, maar je blijft in het pand en je betaalt de huur en de verhuurder zegt er niets op, dat dan het contract automatisch is verlengd. Klopt dat?

Nu is het nog iets ingewikkelder: de verhuurder vroeg twee jaar voor het einde van het contract om de huur aan te passen aan de index, wat ik nooit heb gedaan, waardoor ik dus eigenlijk de huur niet heb betaald.

Nu wil de verhuurder achterstallige huur. Moet ik dat betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 20 jan 2020 19:37

Hoe heeft hij die indexatie meegedeeld ?

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#3 , 21 jan 2020 15:39

Ja, met aangetekende brief.

Reclame

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#4 , 21 jan 2020 15:42

Na het einde van het contract heb ik nog een tijd de huur betaald totdat het rekeningnummer werd geblokkeerd. Dan heb ik nog een tijd geen huur betaald. Nu wil hij achterstallige huur voor de periode dat ik geen huur heb betaald. Vreemd genoeg laat hij zijn eis betreffende aanpassing aan de index vallen.

bambipower
Berichten: 1034

#5 , 21 jan 2020 15:50

Kan een huurcontract automatisch worden verlengd nadat het is opgezegd?
Nee, opzeg is opzeg. In de veronderstelling dat de huur rechtsgeldig is opgezegd. U moet dan de woning verlaten. Indien je niet de woning verlaat, zal er een uithuiszetting volgen ( nadat de verhuurder u voor het vredegerecht daagt). U kan zo wel enkele maanden uitstel afdwingen, maar meer niet. Uw achterstallige huur moet je natuurlijk betalen

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#6 , 22 jan 2020 15:58

OK, zijn vraag om aanpassing aan de index is verjaard, dus heb ik alles betaald tot aan het einde van het contract. Hoe kan ik dan huur verschuldigd zijn als er geen contract meer is?

Zelf ben ik te laat om de te veel betaalde huur terug te vragen, behalve misschien de laatste 6 maanden die ik heb betaald. Maar dat is dan in de veronderstelling dat deze persoon mijn verhuurder is, en daar wringt nu juist het schoentje. Volgens een advocaat die ik heb geraadpleegd toen ik de eerste brieven van deze persoon kreeg, kan deze persoon niet gezien worden als mijn verhuurder. Daarom heb ik zijn opzeg beschouwd als ongeldig en ben ik in het huis gebleven en ben ik de huur blijven betalen totdat het rekeningnummer werd geblokkeerd. Toen deze persoon tegen mij uitzettingsprocedure begon heb ik klacht ingediend bij de procureur wegens valsheid in geschrifte. Stel nu dat ik op dit punt gelijk krijg, dat deze persoon daarna niet meer wordt gezien als mijn verhuurder. Dan is het duidelijk dat dit een tussenpersoon is die wordt gebruikt door de oorspronkelijke verhuurder omdat ze vinden dat ik te vies was om met een tang vast te pakken. Dan gaan ze zeggen dat mijn contract is verlengd met de oorspronkelijke verhuurder. Het is nogal wiedes dat ik mijn contract niet had verlengd als ik had geweten dat ze mij deze streek gingen leveren. Kan ik dan mijn contract laten ongeldig verklaren en de huur die ik heb betaald na de verlenging terug vragen?

bambipower
Berichten: 1034

#7 , 22 jan 2020 19:37

Sorry, snap er niks van

Index aanpassingen verjaren niet

En de rest is echt onduidelijk. Voor een goed antwoord, best even alles chronologisch posten

D0gD0g

#8 , 23 jan 2020 08:17

Sorry, snap er niks van

Index aanpassingen verjaren niet
Jawel, eigenaar heeft 1 jaar tijd om index te vorderen wanneer huurder de index niet betaald.

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 23 jan 2020 08:46

Sorry, snap er niks van

Index aanpassingen verjaren niet
Jawel, eigenaar heeft 1 jaar tijd om index te vorderen wanneer huurder de index niet betaald.
Zucht...
Inderdaad, eens de indexaanpassing meegedeeld aan de andere partij (kan ook de huurder zijn), is er welgeteld één jaar om de indexatieaanpassingen te ontvangen.
Maar de partij die de indexaanpassing vergeet te vragen, kan op elk moment beslissen om toch maar de index te laten toepassen. Dat recht verjaart dus helemaal niet.

D0gD0g

#10 , 23 jan 2020 09:15

Sorry, snap er niks van

Index aanpassingen verjaren niet
Jawel, eigenaar heeft 1 jaar tijd om index te vorderen wanneer huurder de index niet betaald.
Zucht...

Maar de partij die de indexaanpassing vergeet te vragen, kan op elk moment beslissen om toch maar de index te laten toepassen. Dat recht verjaart dus helemaal niet.
Index aanpassing volgens de woning huurwet ok, daar is een mogelijkheid om dat later in te vorderen.
Index aanpassing volgens het nieuwe huur decreet NEEN, 1 maal per jaar ( op ) de verjaardag van het contract.

bosprocureur
Berichten: 6858

#11 , 23 jan 2020 09:47

Hardnekkig als een pitbull.

bambipower
Berichten: 1034

#12 , 23 jan 2020 10:19

Echt degoutant, ik stop ermee

Lees ts zijn andere postings eens... uiteindelijk een samenraapsel van 'ik wil gratis wonen' persoon
Laatst gewijzigd door bambipower op 23 jan 2020 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

D0gD0g

#13 , 23 jan 2020 10:29

Echt degoutant, ik stop ermee
Ik kan er niet aan doen, dat sommigen niet kunnen lezen.
In het vorig topic over dit onderwerp had ik nochtans u allemaal gelijk gegeven, zodat het zou stoppen.
Spijtig dat sommige de lont nog eens moeten aansteken.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#14 , 23 jan 2020 14:44

uiteindelijk een samenraapsel van 'ik wil gratis wonen' persoon
Als deze persoon die mij voor het vredegerecht heeft gedaagd moet worden gezien als mijn verhuurder, dan is de aangetekende brief die hij heeft gestuurd op 13/6/07 een geldige opzeg. Dan is mijn contract geëindigd op 31/7/09. Dan heb ik daarna nog 83 maanden huur betaald die ik niet verschuldigd was. In oktober heeft hij mij voor het vredegerecht gedaagd. Hij beweert in zijn verzoekschrift dat het huurcontract is verlengd (en dan zou het lopen tot heden). Hij vraagt verbreking van het contract, 40 maand achterstallige huur, uithuiszetting en een dwangsom voor elke maand dat ik daarna nog in het huis blijf. Dat is niet het normale gedrag van een verhuurder.

bosprocureur
Berichten: 6858

#15 , 23 jan 2020 15:14

:oops: En een dikke 40 maand in huis blijven wonen zonder huur te betalen, is dat normaal gedrag voor een huurder?

Terug naar “Huren”