huren

moonlady
Topic Starter
Berichten: 150

huren

#1 , 19 sep 2019 16:52

hallo
wij hebben een maand geleden van onze huisbaas een mail gekregen dat hij onze woning ging te koop zetten. Sinds maandagavond is de woning effectief verkocht. We krijgen nu nog tien maanden om de woning te verlaten. Vier maanden zal het duren voor de nieuwe eigenaar het huis officiëel gekocht heeft bij de notaris. Dan dient de nieuwe eigenaar ons op te zeggen 6 maanden, en dan dienen we effectief te verhuizen. We hadden een geregistreerd huurcontract 3/6/9 en wonen hier nu in januari 2020 reeds 5 jaren.
Mijn vraag is nu de volgende. Ik ben onthaalmoeder van 8 kindjes. Wanneer ik ver weg dien gaan te wonen, ben ik al mijn onthaalkindjes kwijt en dien ik terug van nul te beginnen. En ben ik dus voor een bepaalde tijd mijn inkomen kwijt. Stel dat hier nu een straat verder een huis verhuurd wordt, wat ik zou willen huren. Dien ik dan schadevergoeding te betalen aan de huisbaas of ben ik dan mijn huurwaarborg kwijt? Wanneer de nieuwe eigenaar ons dient op te zeggen, dient die dan schadevergoeding aan ons te betalen?
Wij hebben vorig jaar een tuinhuis gezet, met klinkers als vloer. We hadden hiervoor toestemming gekregen van de huisbaas, maar dienden het zelf te betalen. Dient de nieuwe eigenaar ons te vergoeden voor dit tuinhuis? Mogen we het meenemen, indien we van de nieuwe eigenaar geen vergoeding krijgen?
dank u voor uw antwoord.
Wanneer wij een andere woning vinden, hoelang dienen wij dan opzeg te betalen, wetende dat ons huis verkocht is. Daar hebben we reeds een mail van gekregen van het immo-kantoor

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 sep 2019 19:02

Zodra je de opzeg gekregen hebt van de nieuwe eigenaar kan je heel eenvoudig een tegenopzeg doen. Dat houdt in dat je naar de eigenaar een brief stuurt met 1 maand opzeg. Die 1 maand start altijd de eerste van de maand die volgt op jouw brief. Met andere woorden; Stuur je een brief halverwege februari met jouw tegenopzeg dan gaat die maand in vanaf 01/03/2020 om te eindigen 31/03/2020. Je verlaat dan de woning ten laatste 31/03 en betaalt geen huur meer, en geen opzegvergoeding. Je kan natuurlijk geen tegenopzeg doen zolang je geen opzeg kreeg.
Wil je eerder weg, dan kan je wel nog jouw opzeg doen bij de huidige eigenaar, dan is het gewoon 3 maand opzegperiode. Geen vergoeding wegens opzeg in de eerste drie jaar, want die ben je al voorbij.
De huurwaarborg moet je gewoon terug krijgen, als er geen huurschade is.

Het tuinhuis zal je, vermoed ik, moeten laten staan. Het is onroerend door bestemming. Je kan altijd vragen aan de nieuwe eigenaar het te vergoeden, maar dat is alleen maar vragen en niet eisen. (volgens mij he)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 sep 2019 20:20

Dat tuinhuis mag je meenemen, maar dan moet je de tuin op die plaats herstellen in zijn oorspronkelijke staat.
Dat tuinhuis is NIET onroerend door bestemming, gezien het niet aan de woning is vastgemaakt

Reclame

Dillie
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 sep 2019 21:57

Stel mij de vraag of jullie nieuwe eigenaar het niet wilt verder verhuren?

Terug naar “Huren”