Huurgeschillen

Dillie
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Huurgeschillen

#1 , 14 sep 2019 17:03

Al enkele jaren woon ik in een appartement en in 2016 werd ik vanwege een geschil met de verhuurder voor de vrederechter gedaagd en het probleem zat vooral in de indexatie van de verhuurder.
Deze werden foutief opgesteld en er was ook een kleine huurachterstand.
De rechter oordeelde dat inderdaad foutief werd geindexeerd en dat de verhuurder extra kosten zat aan te rekenen die hij niet mag aanrekenen.

Wat mij toen opviel dat de vrederechter een foutief bedrag opstelde in het vonnis, opvallend was dat de verhuurder van 2012 een bedrag aangaf die gelijk stond met de indexatie van 2008.
En dat de vrederechter niet het bedrag rekende dat de verhuurder in 2012 eiste van de huurder.
In het vonnis stond ook vermeld dat de huur dient betaald te worden van de laatste 2 resterende maanden.
Dat betekende een verschil van ongeveer 320 euro door een foutieve berekening in het vonnis.
Een maand na het vonnis stuurde de verhuurder mij een brief dat hij akkoord was met het vonnis en dat er een bedrag nog moest betaald worden 170 euro.
Hierop maakte ik hem attent dat er een fout in het vonnis berekend was.

Anno 2019 lig ik wederom in conflict met de betrokken verhuurder en is hij naar advocaat gestapt en heeft hij vorige maand het vonnis van 2016 betekend.
Onlangs kreeg ik een brief van een gerechtsdeurwaarder waarin ik het rolrecht en betekenis van het vonnis plus uitgifte vonnis, waarin hij aangaf dat ik 2 maanden huur nog moest betalen die van tijdens het vonnis..
De 2 maanden huur die in het vonnis staan waren in de betrokken maanden in 2016 betaald.
Dus had ik geen enkel huurschuld bij de verhuurder en moest hij in principe mij terug betalen.

Nu breng ik de gerechtsdeurwaarder op de hoogte wat er is gebeurd, dat er in 2012 te veel werd betaald en dat er na de uitspraak van de vrederechter alles was betaald , zowel de kosten van rolrecht en uitgifte.
Nu komt de betrokken advocaat af dat de betekenis van het vonnis en de uitgifte van het vonnis en het rolrecht dient te betalen.
Terwijl men zwijgt over het bedrag van 170 euro dat de huurder aangaf.

Welke stappen kan ik hiertegenover ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 sep 2019 17:49

Terug naar de vrederechter gaan. Je had dat beter onmiddellijk opgelost en geen 2 jaar hiermee gewacht.

Dillie
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2019 22:37

In 2016 werd ik voor de rechtbank gedaagd voor een huurgeschil met de verhuurder, vermits de verhuurder onkosten zat aan te rekenen en foutieve index toepaste.
Hierdoor kwam er een vonnis waardoor de verhuurder een correcte toepassing moest aanrekenen.

Enkele maanden geleden stuurde een andere bewoner een aangetekende brief naar de verhuurder dat zijn indexatie verkeerd is toegepast.
Gevolg dat deze persoon door de verhuurder voor de vrederechter werd gedaagd.

Onlangs kreeg hij de conclusies van de advocaat van in brievenbus en bracht de andere bewoner mij op de hoogte.
Tot mijn verbazing had deze advocaat mijn vonnis van 2016 doorgestuurd naar de andere bewoner.
Hierbij stel ik mij de vraag of dit zomaar mag?

Wat ik mij ook de vraag stel mijn vonnis van 2016 is onlangs betekend door deze advocaat bij een gerechtsdeurwaarder, in 2016 had de verhuurder geen advocaat.
Kan deze advocaat dan zomaar zijn kosten aanrekenen terwijl hij geen betrekking had in het vonnis van 2016?

Reclame

Terug naar “Huren”