hitte appartement, te nemen maatregelen?

Lotte Hofman
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

hitte appartement, te nemen maatregelen?

#1 , 30 aug 2019 16:04

Hallo,

Sinds kort huren wij een nieuwbouwappartement. Echter merken wij enkele probleempjes.

Op koude dagen, met de ramen open zakt de temperatuur nooit onder 24°C. Op warme dagen loopt deze temperatuur makkelijk op tot 29 à 30°C. Dit is niet aangenaam om in te vertoeven of om in te slapen. Hierbij denk ik aan oververhitting, het fenomeen dat bij nieuwbouwwoningen meer en meer optreed als gevolg van overisolatie. Ons appartement bestaat uit heel veel ramen. De achtergevel is een groot raam, doch dit niet aan de zuidkant is gelegen krijgen wij heel veel zonlicht binnen wat er mee voor zorgt dat de temperatuur oploopt. De huurders naast ons hebben 2 ramen aan de zuidkant dus genieten van een verduistering, echter maken wij hier totaal geen aanspraak op omdat we niet aan de zuidkant zitten, en dus volgens de verhuurder geen last zouden hebben van binnenvallende zon.

Door dit probleem zijn wij genoodzaakt dag en nacht onze ramen open te laten. Naast en achter het appartement bevinden zich landbouwvelden. Waardoor wij in huis overlast hebben van allerlei insecten (vliegen, spinnen, muggen ect). Bij overlast spreek ik niet van 4 vliegen en een spin maar van dagelijks gemiddeld 10 vliegen en toch wel 6 spinnen.

Wij kaartten dit probleem aan bij de huisbaas en die stelde een vliegenraam voor, eentje dat op maat gemaakt is. Echter moeten wij dit zelf bekostigen.

Volgens het contract en ook volgens de huurwet zijn structurele aanpassing nochtans voor rekening van de verhuurder. Aangezien een vliegenraam op maat gemaakt wordt en gemonteerd wordt door middel van boren etc vraag ik me af of dit onder de noemer van structurele aanpassing valt.

Alsook vraag ik me af of er andere maatregelen zijn die de verhuurder zou moeten treffen om het appartement leefbaar te maken.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Met vriendelijke groeten,
Lotte Hofman

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 aug 2019 17:55

Een vliegenraam is inderdaad op maat gemaakt, maar kan losgemaakt worden, gewoon door het even op te heffen en onderaan naar buiten te klikken.
Je kan het dus meenemen. Het is nu ook weer niet de grote prijs voor als je insectenvrij wil zitten.
En leven er in uw streek vliegende spinnen?
Wertr er in het appartement een mechanische verluchting? Dan zou die de warme lucht deels moeten afzuigen.

bambipower
Berichten: 1034

#3 , 30 aug 2019 20:17

3 hittegolven op 1 zomer. Tis overal warm. Als het 38 graden is buiten en 30 graden binnen is het eigenlijk nog fris. Ik ben op plaatsen bij mensen geweest waar het om 8u smorgens nog 35 graden was. De warmte kruipt in de muren, wees blij dat het geissoleerd is.

Je kan u ook een mobiele airco aanschaffen. Ik krijg het met mijn mobiele airco op mijn living van 40m2 toch een heel pak frisser. De mobiele airco zal ook op uw kosten zijn, en niet op die van je huisbaas. Dat verbruikt stroom, veel stroom.... en maakt ook veel herrie ( geluid). De eventuele oordopjes zijn ook voor uw rekening :D

Reclame

Sirkii
Berichten: 5397

#4 , 30 aug 2019 20:23

Regel 1: als het buiten warmer is dan binnen dan alle ramen dicht en de D-ventilatie afschakelen.
Regel 2: de zon niet laten binnenschijnen. Desnoods lakens aan de buitenkant van ramen plaatsen.
Regel 3: als t te warm is een mobiele airco gebruiken mits je een deugdelijke afvoer kan voorzien.
Regel 4: als al de rest niet helpt: verhuizen naar een appartement met noordelijk georienteerde living (wat ik in mijn jonge tijd gehuurd heb ;-))

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#5 , 30 aug 2019 20:41

Beste

Ik heb echt twee linkerhanden, maar met materiaal uit de gamma maak ik op een uurtje een vliegenraam met een kost van circa 30 euro...
Ga je daar voor een discussie aan met je huisbaas? Het is me niet 1 slapeloze nacht waard.
Verduistering rolgordijnen helpen ook wel. Kostprijs ook niet zo veel. En als je gordijnen nam met zonwerende voering was je ook al ver...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 31 aug 2019 21:39

Gordijnen helpen, maar allerbeste is de zon langs buiten weghouden van glas, eender hoe superisolerend dat is .

Op frisse momenten diametraal -voor en achter- verluchten
Op hete momenten: alles dicht houden, zon buiten houden, en verluchting uitlaten
En leven er in uw streek vliegende spinnen?
Spinnen "vliegen" aan een eind spinnendraad

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 sep 2019 09:32

Een vliegenraam beschouw ik als gelijkaardig aan een gordijn; te bekostigen door de huurder en op het einde eventueel over te laten aan de nieuwe huurder of de huisbaas tegen een billijke prijs.

Lotte Hofman
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 sep 2019 15:20

bedankt voor de vele cynische reacties! Ik had toch verwacht dat op een forum als dit serieuze reacties zouden komen. Indien u niets nuttig kan reageren hou dan je commentaar voor jezelf!

bosprocureur
Berichten: 6854

#9 , 02 sep 2019 16:11

Ik zie geen cynische reacties; ligt dat alleen aan mij ?

10 vliegen en zes spinnen, in hartje zomer, is dat zo'n probleem dat er langs juridische weg een oplossing moet voor zoeken ?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 02 sep 2019 16:20

bedankt voor de vele cynische reacties! Ik had toch verwacht dat op een forum als dit serieuze reacties zouden komen. Indien u niets nuttig kan reageren hou dan je commentaar voor jezelf!
Het weinige dat er juridisch te beantwoorden was, werd beantwoord.

Een verwijderbaar vliegenraam is géén structurele aanpassing.

Een verhuurder is niet verplicht om op uw wensen comfortaanpassingen te doen.

Terug naar “Huren”