Gas wordt (tijdelijk?) afgetapt

raea
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gas wordt (tijdelijk?) afgetapt

#1 , 09 feb 2024 20:03

Hallo, ik heb het volgende probleem.
Ik huur een appartement met centraal verwarminggsysteem dat een aparte teller heeft. De rest van het gebouw, allemaal huurders bij dezelfde verhuurder, hadden tot voor kort een gemeenschappelijke teller voor gas. Nu, recent heeft de verhuurder actie ondernomen om voor elke huurder een aparte teller te installeren.

Ik ging onlangs de meters bekijken in de kelder en zag dat de individuele meters er stonden, maar nog vergrendeld waren en nog niet in gebruik waren. Tot mijn grote verbazing echter bleek dat mijn gasleiding, die na mijn teller staat, afgetakt was naar 3 andere appartementen in het gebouw. Hun gasverbruik komt met andere woorden op mijn teller.

Ik was hier vanzelfsprekend niet van op de hoogte, en ik heb geen idee sinds wanneer dit het geval is. Ik weet wel welk installatiebedrijf dit heeft gedaan. Daarnaast zijn het geen digitale tellers, dus ik weet ook niet exact hoeveel gas er van mijn leiding is afgetapt.
Ik heb dit vervolgens uitvoerig gedocumenteerd en een loodgieter laten langskomen om o.a. een verslag op te stellen. Deze informatie heb ik nu naar de verhuurder doorgegeven.

Nu vraag ik me enkel nog af of ik nog stappen zou moeten ondernemen om er zeker van te zijn dat ik niet voor de kosten van andere huurders ga opdraaien. Zijn er nog instanties die ik best nog zou contacteren (netbeheerder, energieleverancier, het installatiebedrijf, huurdersbond, ...)?

Alvast bedankt.

LeenW
Berichten: 12957

#2 , 09 feb 2024 20:20

Dit is diefstal, u moet de politie verwittigen en hen vaststellingen komen laten doen.

KJ86
Berichten: 2684

#3 , 09 feb 2024 23:14

Eerst eens controleren of dat de meter op uw naam staat. Iedereen kan simpelweg een leveringscontract afsluiten met een adres, meterstand en meternummer.

Het is zoals leenW aangeeft, je gaat de politie moeten bellen want in eerste instantie ben je bestolen door de loodgieter. De verhuurder heeft er misschien niets mee te maken.

Reclame

raea
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 feb 2024 07:24

Beiden bedankt voor de info! Ik ben er inderdaad wel vrij zeker van dat die aftakking niet specifiek in opdracht van de verhuurder was, maar dat de loodgieter gewoon zwaar in de fout is gegaan.

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 10 feb 2024 10:39

Mogelijk zijn de meters slechts voorlopig aangesloten op een voorlopige meter. Bel gewoon uw energieleverancier metr het EANnummer van uw meter, en je leeft niet meer in onzekereheid
Politie kan daar NIETS aan veranderen: ZE KUNNEN ENKEL VASTSTELLEN

Franciscus
Berichten: 38739

#6 , 10 feb 2024 20:47

En dan Fluvius verwittigen die de aftakkingen komt afsluiten.

Terug naar “Huren”