Verhuurder wil zelf herstellingen uitvoeren, ik als huurder ga niet akkoord

Ibreaksandals
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Verhuurder wil zelf herstellingen uitvoeren, ik als huurder ga niet akkoord

#1 , 19 nov 2019 14:30

Dit is mijn eerste post en ik zit in een hele ingewikkelde kwestie, maar zal proberen de vraag zoveel mogelijk te couperen.

Begin oktober heb ik bedwantsen in mijn appartement gevonden. Ik heb mijn ocmw begeleider meteen op de hoogte gebracht, en zij heeft diezelfde dag nog, op 3 oktober, een mail gestuurd naar de huisbaas met vraag na te gaan of de andere bewoners hier last van hadden.

De onderbuur heeft mij daarna verteld niet met de huisbaas hierover gesproken te hebben, maar de huisbaas had mij reeds gestuurd dat hij dit gedaan had.

Uiteindelijk komt er eind oktober, rond de 25ste, een bedrijf langs voor na te gaan waar deze beesten zitten. Bedwantsen werden toen gevonden bij mijn bovenbuur en mij, dus de behandeling werd gepland voor de week daarop.

De afspraak was dan dat er tussen de eerste en tweede behandeling iemand langs zou komen om de spleten en kieren in mijn appartement dicht te kitten.

Door onduidelijke communicatie dacht ik dat dit gisteren, maandag, door een professional gedaan zou worden. Integendeel, op aandringen mij een tijd te geven heeft de huisbaas gezegd eerst nog naar een doe-het-zelf zaak te gaan om de benodigdheden te halen, en dan vervolgens samen met zijn vader naar de woning te komen om deze herstellingen zelf uit te voeren. Hij zou me wel een uurtje van te voren laten weten wanneer precies.

Hier was ik absoluut niet akkoord mee, de band tussen huisbaas en mijzelf is ontzettend verslechterd en ik heb geen vertrouwen in zijn capaciteit dit adequaat te volbrengen, gezien de staat van mijn 'gerenoveerd' appartement.
Laat staan dat het om bedwantsen gaat, die door de kleinste gaatjes nog kunnen kruipen.

Ik heb nu dus met spoed een afkitter gebeld die mij volgende week zal helpen, waardoor de bedwantsbestrijding dus nog uitgesteld moet worden.
Ook ben ik van plan de kosten te verrekenen met de huur van deze maand, maar de huisbaas heeft daarvoor al gezegd een verzoekschrift in te dienen, dus we zullen zeker naar de vrederechter gaan.
Ik heb hemzelf in oktober via de huurdersbond een aangetekende brief verstuurd waar hij een maand later pas op heeft geantwoord, namelijk gisterenochtend na onze discussie. Hierin zegt hij met de meeste herstellingswerken niet akkoord te gaan. Verder is deze morgen nog een huisinspectie gekomen voor de veiligheid van het gebouw, dus ben ik nu in afwachting van het verslag. Er is absoluut sprake van onveilige aspecten in mijn woning.

Ik heb daarbij ook gezegd dat ik bereid ben de huur te betalen als de vrederechter dit beslist.

Wat kan ik nog doen? Of wat moet ik zeker niet doen? Heb ik juist gehandeld met de afkitsituatie?

Er is nog veel meer informatie mocht er iets onduidelijk zijn, maar ik wilde niet direct een boek schrijven.
Alvast wel enorm bedankt voor alle informatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 19 nov 2019 14:35

De verhuurder heeft absoluut het recht om zelf herstellingen te doen, daar hebt u niets over te zeggen. Het is zijn eigendom, niet het uwe.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 nov 2019 14:43

Heb ik juist gehandeld met de afkitsituatie?
Natuurlijk niet! U hebt de eigenaar zelfs niet de kans gegeven dit zelf op te lossen, maar zonder zijn medeweten dit door iemand anders laten doen. Jammer, maar dat is dan op uw kosten. De kans is bijzonder klein dat een vrederechter u een terugbetaling zal toekennen.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Reclame

Ibreaksandals
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 nov 2019 14:58

Absoluut niet. Ik heb de huisbaas vandaag op de hoogte gebracht hiervan, hij heeft mij zelfs gezegd dat het "mijn probleem is en ik het maar moet uitzoeken".

De werkman komt volgende week pas voor het afkitten. Heeft u mijn bericht wel duidelijk gelezen Wizard Gandalf?

bambipower
Berichten: 1034

#5 , 19 nov 2019 16:04

Gelezen... ik vind uw frustraties nogal de spuigaten uitlopen.

Dus weigeren om de huisbaas het probleem te laten oplossen.... dan beslissen zelf iemand te laten komen... en daar bovenop het nog eens van de huur afhouden.

Ik vrees dat je nogal een uitbrander gaat krijgen van de vrederechter.

Zou je niet beter gewoon proberen verhuizen, ipv een treiterspel te gaan spelen met de huisbaas?

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 nov 2019 16:10

ongediertebestrijding (dus de firma die komt verdelgen) moet bekostigd worden door de huurder.

Afkitten waar nodig kan je nog over discussiëren, maar als de eigenaar zich bereid toont dat te doen en de kosten te dragen dan is het zijn volste recht om zelf te kiezen wie de werken uitvoert.

Moet je de kosten zelf dragen, dan moet je de kans krijgen om zelf een vakman naar keuze aan te spreken

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 19 nov 2019 16:37

Verhelpen van ongedierte is een taak van de huurder. Tenzij het hele gebouw ervan vergeven is. Dan is de verdelging tlv de verhuurder, die de kosten dan kan recupereren van de huurders .
Terloops een vraagje: Hoelang woont je al in het appartement?

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#8 , 19 nov 2019 16:59

De werkman komt volgende week pas voor het afkitten.
Als je daarmee bedoelt dat je de afspraak nog steeds kan afzeggen, dan zou ik dit doen, want je zal er niet op moeten rekenen dat je die kosten op één of andere manier vergoed ziet, hoor!

Je zei "we zullen zeker naar de vrederechter gaan". Probeer dat maar te vermijden en betaal uw huur zoals het hoort, want voor de vrederechter maak je geen kans.

Als je echt problemen hebt met bepaalde zaken in uw woning is de procedure:

1. Huurbaas inlichten en vragen dit te verhelpen.
2. Als dit niet binnen redelijke termijn gebeurt, een AS met dezelfde vraag, een deadline en de melding dat je naar de vrederechter zal gaan om een schadevergoeding te eisen als de werken niet gebeuren.
3. Naar de vrederechter stappen als de werken niet gebeuren.

Uw procedure is:

1. Huurbaas inlichten en vragen dit te verhelpen.
2. Als dit niet binnen een redelijke termijn gebeurt, zelf de werken laten uitvoeren en de kosten aftrekken van uw huur.
3. Huurbaas naar de vrederechter laten stappen om zijn huur op te eisen.

Laat ons zeggen dat die laatste procedure niet de correcte is...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Ibreaksandals
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 nov 2019 17:04

Ik woon hier nu een jaar en half, maar nog voor ik het contract ondertekend heb werd er me verzekerd dat er vanalles vernieuwd zou worden. Ik heb dit ook op mail staan.
De trappenhal, de voordeur, de deurbel, de enkele beglazing.

Dit is ondertussen nog steeds niet veranderd en elke keer krijg ik een ander excuus van de huisbaas.
Verder was er mij ook de renovatiekwaliteit gegarandeerd van de verdieping onder mij, die op hetzelfde moment gerenoveerd werd, maar dit is helemaal niet gebeurd.
Nu blijkbaar had de huisbaas destijds problemen met de werkmannen, en heeft mijn verdieping zelf met broer en vader gerenoveerd. Na nog geen jaar zitten er plinten los, deurklinken zijn amper gemonteerd, wn de helft is gewoon onafgewerkt. Vandaar dat ik weiger de huisbaas deze dingen te laten afkitten. Als de renovatie goed gedaan was een jaar en half geleden, had ik nu geen centimeter dikke spleten tussen plinten, en dergelijke.

Verder valt de stroom heel vaak uit, en heb ik in de bouwvallige kelder, (planken, stenengruis, kabels half doorheen de kamer hangend, rare muntige geur) de stroom met behulp van een elektriciteitsman terug aan kunnen zetten.

Ondanks allerlei afgeplakte bekabeling, met afplaktape, en loshangende kroonstenen, probeerd hij manieren te zoeken om de schuld bij mij te leggen. Zoals, 'waar hang je de was op', of, 'staat het raam wel open tijdens het douchen'. Ik hang de was op naast de oude kachel in de woonkamer, niet in de aparte badkamer op de halve verdieping, en het raam staat altijd open voor de douchedampen. Helaas heb ik geen verwarming in de badkamer, of enige verluchting buiten het raam, dus in de zomer blijft de drukkende vochtigheid hangen, en in de winter blijven de muren gewoon nat.
Ook in de badkamer is er een losse kroonsteen.

De kosten van de ongediertebestrijding zijn inderdaad voor mij, daar zijn ook geen betwistingen over, en dat is ook allemaal geregeld. Ook hiervoor heeft hij 2 weken tijd geremd om mij te proberen aansprakelijk te stellen voor het volledige gebouw, en nu nogmaals vanwege de situatie met het afkitten.
De bovenbuurman heeft de dag van de bestrijding zelf, nog zijn bedframe naar de kringloopwinkel geprobeerd te brengen. Met bedwantsen!
Ik vind het dus schandalig dat terwijl ik allerlei maatregelen heb genomen, doorheen de afgelopen maand, en de andere bewoners er zo respectloos en ondoordacht met de situatie omgaan, de huisbaas alsnog probeert alles op mij te verhalen om maar onder de kosten uit te komen.

Ik heb reeds een aangetekende zending en dergelijke verstuurd, en al mijn beslissingen tot dusver zijn in overleg gebeurd met huurdersbond en ocmw.

Ik wilde gewoon bijkomend advies van jullie, om me beter in te lichten.

bambipower
Berichten: 1034

#10 , 19 nov 2019 18:12

Uw huisbaas heeft er geen schuld aan, dat de andere bewoners ondoordacht en onverantwoord met de situatie omgaan. Als je zeker bent dat de overlast van bedwantsen door de onder of bovenbuur komen moet je de buurman daarover aanspreken. Desnoods, indien hij zo verder doet, breng je hem voor de vrederechter.

Losse klinken en plinten kunnen lastig zijn. Ikzelf kan de situatie niet inschatten, maar op de tijd dat je je daarover druk maakt, heb je de klinken zelf deftig vastgevezen. Idem voor de plinten.

Laat uw huisbaas dus binnen voor die spleten, doe niet moeilijk. Als het amateur werk is, is het maar zo, tis zijn huis.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 19 nov 2019 19:53

De oorzaken en binnenbrengers van bedwantsen liggen doorgaans bij de bewoners zelf, en dus NIET bij de verhuurder.
https://beestjeskwijt.nl/blog/oorzaak-van-bedwantsen

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#12 , 20 nov 2019 10:06

@Ibreaksandals, je moet beseffen dat het recht in eigen handen nemen, geen oplossing is. Zaken zoals: de eigenaar bepaalde werken niet laten uitvoeren, zelf werkmensen inschakelen om zaken te laten repareren die eigenlijk de verantwoordelijkheid zijn van de verhuurder. Uw huur niet betalen om een bepaalde reden, etc... zullen bij een vrederechter op weinig begrip kunnen rekenen.

Zowel huurder als verhuurder hebben rechten en plichten. Jij hebt de plicht om huur te betalen en het appartement te onderhouden op eigen kosten, en het recht op een bewoonbaar appartement. Verhuurder heeft het recht zijn huur te ontvangen en de plicht om het appartement bewoonbaar te houden door versleten zaken of nodige renovatiewerken uit te voeren / te laten uitvoeren.

Het is echter niet aan u als huurder om de kwaliteit van uitgevoerde werken te betwisten. Enkel als de kwaliteit zo slecht is dat de bewoonbaarheid van uw appartement in het gedrang komt, kan je terecht eisen gaan stellen bij een vrederechter. Maar nooit op eigen initiatief huur inhouden of kosten maken die je dan wil terugvorderen van de verhuurder, want dit zal nooit "pakken"...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Ibreaksandals
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 nov 2019 16:44

Zoals ik al zei, heb ik al deze initiativen besproken met de huurdersbond en het ocmw, en daarna de stappen pas ondernomen. Verder heeft de huisbaas geen enkele reparatie in dit gebouw uitgevoerd in de tijd dat ik hier zit. De trapleuning zit los en wiebelt enorm, de voordeur is met een soort PUR dichtgemaakt en het slot is zodanig beschadigd dat de deur niet goed sluit. Meermaals is de stroom uitgevallen maar de huisbaas weigert een electricien te laten kijken. De deurbel is zodanig verouderd dat de postbode mij gezegd heeft aan de huisbaas door te geven dat deze vervangen moet worden. Het huisnummer ontbreekt deels, dat zou hij direct in orde brengen, 8 maanden later is er nog steeds niets aan gedaan.
Mijn gaskachel en enige bron van verwarming maakt geen verschil tussen stand 1 of 5 of 7, alle standen geven dezelfde hoge vlammen af, en staat direct op de houten vloer. Maar hij werkt, dus de huisbaas vind het niet nodig dit na te kijken.

Waarom vind ik het niet dan oke dat de huisbaas na een jaar van al dit ineens zelf reparaties wil uitvoeren met zijn vader? Vreemd zeg.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 nov 2019 16:53

tjah, dan moet je misschien overwegen om iets anders te zoeken?

bambipower
Berichten: 1034

#15 , 20 nov 2019 17:05

Ik kan me echt niet voorstellen dat het ocmw het advies geeft om de huisbaas niet te laten herstellen, om zelf iemand te nemen en van de huur af te trekken. Van de huurdersbond kan je dat nog verwachten, maar van het ocmw?

Alé, het begon met bedwantsen, dan de deurklinken en plinten, nu het huisnummer en voordeur. Als je denkt dat de woning niet voldoet aan de regels, dan vraag je een woningonderzoek aan. Als ze onbewoonbaar verklaard wordt, kan je wsl een nieuwe gaan zoeken. Als ze ok is, kan je beter ook een nieuwe zoeken. Het is wel duidelijk dat elke vorm van respect naar de huisbaas toe weg is. Dat zoiets niet blijft duren, weet zelfs het kleinste kind.

Terug naar “Huren”