Afspraken uren aannemer

maverick011
Topic Starter
Berichten: 2

Afspraken uren aannemer

#1 , 08 apr 2012 09:15

We zijn begonnen aan een nieuwbouw en bij het maken van afspraken (ze hadden al enkele dagen gewerkt, dus vrij laat gedaan) begon mijn aannemer reeds te steigeren en te dreigen dat indien niet alles volgens zijn wensen verloopt, hij de werken stop zou zetten daar hij direct op een andere werf kon beginnen. Hij was zelfs begonnen zijn materiaal in te pakken maar bedacht zich op het moment dat ik hem vroeg dit even via mail of op papier te bevestigen.

Onderstaande punten dienen volgens hem doorbetaald te worden :

- Lunchpauze
- Regenpauze
- Gepresteerde uren + meerkost voor het rechttrekken van fouten veroorzaakt door de aannemer

Het enige document dat wij momenteel hebben is dat hij onze woning zou bouwen, de startdatum & het afgesproken uurtarief.

Ben ik fout door te zeggen dat lunchpauzes, rechtzetten van fouten & regenpauzes (we spreken hier niet over 10min schuilen) niet betaald hoeven te worden door mij of ga ik hier iets te kort door de bocht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 08 apr 2012 10:53

Fouten door de aannemer dienen in elk geval op kosten van de aannemer worden hersteld. Daarnaast is het maar logisch dat u enkel de uren waarin men werkt betaald. Betreffende het weerverlet dient u wel eens uw contract na te lezen: het is de gewoonte dat u elke dag volledig dient te betalen, en dat enkel de dagen waarop men 4 uur of meer niet kan werken tengevolge van het weer als weerverlet kunnen opgegeven worden, maar dat deze dan volledig niet betaald dienen te worden.

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 apr 2012 12:39

Persoonlijk denk ik dat je al fout begonnen bent. Waarom de aannemer per uur betalen? Ga jij er de hele tijd op staan kijken of alle aangemelde arbeiders er ook de hele dag zijn, en dan nog werken ook? Is er een prikklok? Waarom heb je niet geopteerd voor een forfaitprijs voor de bouw, dan wist je vooraf hoeveel het ging kosten, ook al regende het de hele maand, en namen de arbeiders iedere werkdag 3 uur lunchpauze. Nu zal je op geen paar 1.000 € na weten wat het je gaat kosten.

Reclame

maverick011
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 08 apr 2012 13:34

Ik heb dezelfde aannemer eerst een volledige offerte laten obv forfaitprijs. Als je zelf bouwmaterialen aan aannemerstarief kan krijgen en dagelijks op de werf meewerkt kan je het risico wel lopen om op uurtarief te gaan werken. Bij deze besprekingen hebben ze nogal wat dingen mondeling beloofd, zoals dat nogal vaak gaat in de bouw. Ik ging die afspraken nog even checken en vastleggen op papier de eerste week (wat nonchalant van mij) en daar liep het mis...

Wat betreft de monitoring, mijn vader werkt mee op de werf en weet dus perfect wie wanneer aankomt. Hoe hard ze werken, waar ze de fout in gaan, hoe lang ze werken om deze recht te zetten, ...

en dat laatste is nu net waar het schoentje wringt, van het moment ze aankomen moeten ze beginnen werken, want hij begint 30min tot 1u vroeger om alles klaar te zetten.

Van weerverlet is geen sprak in mijn contract ...

artemis
Berichten: 3294

#5 , 08 apr 2012 14:39

Vanaf en tot wanneer lopen hun werkuren? Als de aannemer met personeel werkt en die komen bv samen in de camionette naar de werf, dan is het gebruikelijk dat de uren van ten minste de werklui beginnen te tellen van vertrek tot aankomst bij de aannemer.

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 08 apr 2012 14:41

Van weerverlet is geen sprak in mijn contract ...
Blijkbaar van veel andere zaken ook niet :mrgreen:

Terug naar “Aanneming”