Schade aan eigendom door Aquafin

Pinguin83
Topic Starter
Berichten: 3

Schade aan eigendom door Aquafin

#1 , 02 dec 2011 15:18

Beste,

Vorig jaar in september startte een aannemer werken op mijn grond in opdracht van Aquafin. Nu zijn deze werken reeds beëindigd en opgeleverd en zijn wij voor de gemaakte schade vergoed zoals afgesproken.

Tijdens de werken werd mijn afsluiting echter op verschillende plaatsen beschadigd. Volgens de afspraken vooraf zou de aannemer dit moeten herstellen. De aannemer deed dit maar deels en dan nog zeer slecht, hetgeen werd bevestigd door de onderhandelaar van Aquafin. Nu, meer dan 1 jaar !!! en na herhaaldelijk de herstelling aan te vragen, is er niets meer gebeurd.

Ik heb vorige week per schrijven Aquafin voor een deadline gesteld. Ze hebben 3 weken om dit probleem op te lossen, zoniet zou ik er verder mee gaan.

Welke (gerechtelijke) stappen kan ik ondernemen en tegen wie (Aquafin of aannemer), indien zij de herstellingen tegen dan nog niet op aanvaardbare wijze hebben uitgevoerd?

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 02 dec 2011 15:23

Heeft u een familiale verzekering? anders deze inschakelen.

Pinguin83
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 02 dec 2011 15:30

Ik heb een familiale verzekering. Wat gebeurt dan exact?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 02 dec 2011 16:04

Aangezien een derde u schade heeft bezorgd kan u gebruik maken van de rechtsbijstand die deze verzekering u biedt?

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 04 dec 2011 09:49

Art.1384.Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt voor zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan...“(Burgerlijk Wetboek=B.W..)

Art.1384 is dus niet van toepassing op een ZELFSTANDIG aannemer,voor wie Aquafin niet moet instaan.

“Art.1382. ELKE daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.”(B.W.).

‘startte een aannemer werken op mijn grond...Tijdens de werken werd mijn afsluiting echter op verschillende plaatsen beschadigd.’

U kan dus van die aannemer vergoeding van uw schade vorderen. Begin met de aannemer aangetekend uw schade,zijn fout en het oorzakelijk tussen beide aan te tonen. Maan hem daarin aan uw schade binnen een redelijke termijn te vergoeden en daag hem voor de rechter indien hij daaraan geen tijdig en afdoende gevolg geeft.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Pinguin83
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 06 dec 2011 08:43

U kan dus van die aannemer vergoeding van uw schade vorderen. Begin met de aannemer aangetekend uw schade,zijn fout en het oorzakelijk tussen beide aan te tonen. Maan hem daarin aan uw schade binnen een redelijke termijn te vergoeden en daag hem voor de rechter indien hij daaraan geen tijdig en afdoende gevolg geeft.
Dan geldt dit ook als die aannemer in opdracht van Aquafin werkt? Probleem is dan dat die aannemer de slecht geplaatste afsluiting zelf in onderaanneming heeft laten uitvoeren... Kan ik Aquafin als "bouwheer" niet aanklagen en dat zij het dan verder maar uitzoeken?

Terug naar “Aanneming”