probleem vloer in twee verschillende tinten

verbouwer1
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

probleem vloer in twee verschillende tinten

#1 , 30 jul 2023 02:04

Ik heb een vloer laten leggen. Na het dweilen stel ik vast dat de ene helft van mijn vloer een iets lichtere tint heeft dan de andere helft .
zie op de foto:
Afbeelding
Ik heb de aannemer gecontacteerd. Hij reageert bijzonder defensief, namelijk: "het is niet mogelijk om 100 m² tegels open te leggen alvoren ze te beginnen leggen."
Ik heb het pas na het dweilen gezien. Zou een professionele tegellegger dit moeten gezien hebben tijdens het leggen ?
Waarom reageren aannemers eigenlijk op die manier ? Zij hebben toch een verzekering !
Wat is de typische franchise bij zo'n verzekering ? Dat lijkt me nuttige info, om me voor te bereiden op een gesprek met de aannemer.

verbouwer1
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jul 2023 02:04


loeki
Berichten: 268

#3 , 30 jul 2023 06:25

Men hoeft die niet open te leggen alvorens te beginnen
Een professional is zo slim om de tegels te mengen door steeds tegels uit verschillende dozen te nemen tijdens het leggen
Verder dient allereerst naar het batchnummer gezien te worden alvorens te beginnen met leggen

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2337
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jul 2023 07:39

Hij reageert bijzonder defensief, namelijk: "het is niet mogelijk om 100 m² tegels open te leggen alvoren ze te beginnen leggen."
Ik heb het pas na het dweilen gezien. Zou een professionele tegellegger dit moeten gezien hebben tijdens het leggen?
Rare reactie. Zoals al gezegd neemt een vloerder daarom standaard uit voldoende verschillende pakken tegelijk.

Zelfs als er geen zichtbaar kleurverschil is. Op 1 tegel kan je dat nooit zien, wanneer uit beide pakken een heel oppervlak gelegd is wel.

Idem voor gevelstenen en dakpannen.

Devin
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jul 2023 08:14

Op de foto merk ik ook een gebroken of gebarsten tegel op, geheel professioneel lijkt het mij niet.

bij het leggen van eender welk vloeren word op voorhand meestal de tegels, quickstep en ja zelfs parket zorgvuldig geschrankt. Een deftig gesprek lijkt mij wel op zijn plaats

bosprocureur
Berichten: 6861

#6 , 30 jul 2023 08:49

Inderdaad; en voor uw andere vraag, die franchise, dit is enkel van belang voor de verzekerde, de aannemer dus.
Indien u schadevergoeding moet hebben, krijgt u het volle bedrag van de aannemer (als alles correct gaat); de franchise is uiteraard te zijnen laste.

CityBird
Berichten: 796

#7 , 30 jul 2023 09:40

Als je goed kijkt zie je dat de grens van dit kleurverschil niet samenvalt met de voegen maar halfwege tegels. Bovendien sluit die kleurgrens aan over verschillende tegels. Dit lijkt mij dus eerder een beschadiging door een of ander chemisch product en/of in combinatie met mogelijk kleurverschil of zelfs productiefout.

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 30 jul 2023 11:02

Als je een andere vloer wilt of een deftige prijsvermindering, zal je via de vrederechter moeten gaan. Die zal dan een deskundige aanstellen om de vloer te onderzoeken (Voorschot door u voor te schieten, achteraf en af hankelijk van de uitspraal, geheel of deels terug te vorderen van tegenpartij) Het de vloerder die in de fout is gegaan. Aannemer moet steeds uit verschillende pakken materiaal nemen (tegels, bakstenen, dakpannen,enz...) maar dat werd hier al vermeld.

jef007
Berichten: 1684

#9 , 30 jul 2023 11:07

de ene tegel is toch grijzer dan de andere.
mi .komen ze wel uit een verschillend kleurbad.
dus zelfs door de tegels te mengen bij het plaatsen, zal je een groot kleurverschil zien.
dus grote fout van de aannemer : ik hoop dat je de kartonnen verpakkingen nog hebt, om naar de nummers te kijken.

jef007
Berichten: 1684

#10 , 30 jul 2023 11:07

de ene tegel is toch grijzer dan de andere.
mi .komen ze wel uit een verschillend kleurbad.
dus zelfs door de tegels te mengen bij het plaatsen, zal je een groot kleurverschil zien.
dus grote fout van de aannemer : ik hoop dat je de kartonnen verpakkingen nog hebt, om naar de nummers te kijken.

lukasi
Berichten: 1153

#11 , 30 jul 2023 18:12

Kunt u uw werkwijze van proper maken even doorgeven en al zeker met welke produkten en met welke hoeveelheid water?
Want zoals Citybird terecht opmerkt is het kleurverschil ook zichtbaar op een de zelfde tegel. Dat wijst dan eerder op een fout in propermaken ( agressieve produkten gebruikt ? )

verbouwer1
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 jul 2023 19:52

Ik heb geen twee pakken tegelijk open gezien.
Devin, er is geen tegel gebarsten (gelukkig). Jef007, Ik heb slechts 5 kartonnen verpakkingen meer. Ik contacteerde de tegelverkoper (is andere firma dan de vloerder). Op basis van zijn uitleg zijn deze 5 verpakkingen uit hetzelfde kleurbad.
citybird, de verandering binnen 1 tegel is minimaal, misschien door de lichtinval ? Er is op de foto een kleurverschil net boven die zwarte brede open voeg, maar dat is water van te dweilen. Ik voeg nog enkele foto's toe, zie onder.
ik denk dat je die verkleuring bedoelt net boven die zwarte lange voeg. Ik moet dit nog eens bekijken.
I.v.m. met mijn vraag over de franchise. Ik zoek een verklaring waarom aannemers defensief reageren. Aangezien zij een verzekering hebben, zijn hun kosten beperkt tot de franchise. Tenzij die franchise zeer hoog is, is er volgens mij weinig reden om aansprakelijkheid uit de weg te proberen gaan.
Ik werk samen met een firma die renovaties coördineert, een eenmanszaak (geen BV). Die heeft een vloerder aangesteld. Ik betaal facturen aan het renovatiebedrijfje.
Is zo'n firma verplicht om een beroepsaansprakelikheidsverzekering te hebben ? Ik vind op internet niet meteen duidelijke informatie hierover.

verbouwer1
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 jul 2023 19:59

https://photos.app.goo.gl/nthjfT9csk1fqMVo8

Misschien een kleurstof die tijdens de productie niet gelijkmatig werd toegevoegd.

CityBird
Berichten: 796

#14 , 30 jul 2023 20:57

I.v.m. met mijn vraag over de franchise. Ik zoek een verklaring waarom aannemers defensief reageren.
Dat lijkt mij toch vanzelfsprekend? Als die aannemer zijn fout erkent zal hij die vloer mogen uitbreken, nieuwe tegels kopen en deze opnieuw leggen. Naïef om te geloven dat de gemiddelde aannemer zo snel zijn verantwoordelijk opneemt, ook al beschikt die over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Thomas_A
Berichten: 2337
Juridisch actief: Nee

#15 , 30 jul 2023 21:10

Ik werk samen met een firma die renovaties coördineert, een eenmanszaak (geen BV). Die heeft een vloerder aangesteld. Ik betaal facturen aan het renovatiebedrijfje.
Dat is wel iets anders. Wie heeft een overeenkomst met de vloerder? U of de persoon die de renovatie coördineert?

In het tweede geval moet u het met die persoon opnemen. Vloerder heeft geen verplichtingen naar u toe.

Terug naar “Aanneming”