renovatie werken

Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

renovatie werken

#1 , 20 feb 2020 22:15

Beste leden


Wij zijn momenteel bezig onze douche kamer te renoveren. Echter hebben we gemerkt dat de aannemer de vorige laag tegels niet heeft weggehaald en gewoon hierop nieuwe tegels heeft geplaatst. Hierdoor zijn we een stuk kwijt van een kamer die al niet groot was. Wij vrezen dat de douche zelf nu te klein zal zijn en er zelfs geen deur zoals wij hadden gewild kan geplaatst worden.

De aannemer zelf verwijst constant naar de leverancier van de glazen deur maar zij komen enkel opmeten en zullen dus niet kijken naar de grootte van de douche zelf.

Wat kunnen wij nu doen? De werken laten verdergaan en kijken hoe het afloopt? Of er abrupt een einde aan maken en iemand anders zoeken? Echter ben ik niet bereid om te betalen voor iets waar ik zelf niet tevreden mee ben. Ik vroeg me dus af of ik een juridische poot heb om op te staan als deze douche niet afgeleverd wordt zoals wij dat wensen.


Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2020 08:23

Een tweede luik van het verhaal;
de aannemer heeft tevens gaten geboord in de muur. Hierdoor zitten er gaten in de muur van de aanpalende slaapkamer. Deze zijn nu opgevuld maar het moet toch afgewerkt worden?

Is de aannemer verplicht dit te herstellen zoals het vroeger was?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 feb 2020 09:33

Nieuwe tegels kleven op bestaande is een courant gebruik. Wat staat er in uw offerte? Is er een prijs vastgelegd voor de uitbraak van de bestaande tegels? Is er een post voor muurbepleistering (want dat is nodig voor het plaatsen van de nieuwe tegels)?
Normaal wordt een glazen deur enkel opgemeten na afwerking van de muren waartussen ze komt (anders is die leverancier ook verkeerd bezig)

Reclame

Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 feb 2020 19:12

Op de offerte staat wel degelijk; 'afkappen van bestaande betegeling'.

Dit is dus niet gebeurd. Welke mogelijkheden heb ik nu?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 21 feb 2020 20:09

ALLES laten afkappen en herbeginnen, anders geen centen. Laat hem dat aangetekendd weten.
Controleer dubbel uw factuur die je zal ontvangen, en schrap alle niet uitgevoerde werken.

Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 feb 2020 23:14

De werken zijn nog bezig. De nieuwe tegels zijn vandaag geplaatst. Laat ik hem alles afwerken en onderneem ik dan actie? Het lijkt me contraproductief om iemand aangetekend te laten weten dat ik niet tevreden ben en daarna nog te verwachten dat deze het werk correct uitvoert, niet?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 22 feb 2020 09:05

Aan u de keuze. Je kan hem wel zeggen wat er op uw lever ligt en hem laten verder werken. Het is het uiteindelijke resultaat wat van tel is.
Pas dan kan je beslissen of je wel alles betaald, of een deel zal inhouden. Dat moet je hem dan ook laten weten via een aangetekend schrijven.

lukasi
Berichten: 1140

#8 , 22 feb 2020 09:21

Op het moment dat u niet akkoord bent met de uitvoering van de werken of de levering MOET u dit dadelijk binnen een redelijke termijn melden.
Bij het laten verder uitvoeren en dan pas na de volledige plaatsing is de kans reel dat u enkel genoegdoening krijgt met een geldelijke compensatie. Ik twijfel daar zelfs aan want er is geen constructiefout, geen concept - of ontwerpfout en over de ethische fout , daar valt wel een serieuze boom over te spannen . Sowieso is het niet erg netjes om de aannemer verder te laten werken.

Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 feb 2020 09:47

De aannemer zelf zegt constant dat het wel in orde komt en dat we ons geen zorgen moeten maken.
Maar ik zie duidelijk dat de douche zelf kleiner geworden is, iedereen die langskomt vraagt zich af hoe ze daar in godsnaam nog een deur in willen plaatsen.
Hieronder een lijst met aangegeven "gebreken";

-Mondeling overeengekomen dat het op 5 dagen klaar zou zijn, ondertussen is dat al 8 dagen
-Op de offerte staat 'afkappen van bestaande betegeling', dit is niet gebeurd.
-Hierdoor is de bestaande ruimte nog kleiner geworden en zijn er vraagtekens over de plaatsing van de douchedeur en het wasmeubel.
-Er zijn gaten gemaakt in de aanpalende slaapkamer door het boren, de aannemer maakt weinig aanstalten om dit te herstellen zoals het was.
-De kast voor het rolluik kan niet meer open, bij defect hiervan vraag ik me echt af hoe we dit nog open gaan krijgen.
-De afwerking voor het plafond zit niet in de offerte volgens de aannemer. Het is toch logisch dat alles afgewerkt wordt?
-Er is maar liefst 10 m² teveel tegels gekocht. En het geleverde materiaal heeft de aannemer gewoon buiten laten staan waardoor het nat geworden is.
-Het huis is telkens enorm vuil achtergelaten. Akkoord, je kunt geen eieren bakken zonder de schaal te breken maar dit was gewoon echt vuil.


We hadden een aannemer aangesteld omdat we beide weinig stress wouden. Echter heeft deze aannemer ons nog meer stress bezorgd.
Ik vraag me echt af waarom we deze mens betalen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 22 feb 2020 11:26

Stuur hem een AS met de al vastgestelde gebreken.
Wie heeft die tegels gekocht? Wie heeft ze geleverd? Wie heeft ze betaald? Wie heeft de hoeveelheid aan te kopen tegels bepaalt?
Weet je de breedte van uw nieuwe douchedeur? Heb je terplaatse de afmetingen al eens gecontroleerd? Als er vraagtekens zijn moet je die kunnen hardmaken. Eis dat de rolluikkast terug gemakkelijk open kan. Heeft hij ook een offerte gemaakt voor de zoldering? Indien nite voorzien, zal dat een meerwerk zijn.

Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 feb 2020 11:39

Wij hebben een voorschot betaald van 1000 euro op een totaal van 8000 euro offerte.
Aannemer heeft die tegels gekocht bij een bekend tegelbedrijf. Geleverd door dezelfde firma. De afmetingen hebben wij overgelaten aan de professionals, de aannemer dus, in de verwachting dat deze persoon wel wist wat hij deed.
De glasleverancier komt volgende week opmeten. Op de offerte staat inderdaad niets over het plafond echter hadden wij dat wel mondeling aangegeven dat erbij te willen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 22 feb 2020 12:24

Als aannemer teveel bestelde, mag/moet hij het overschot meenemen. Hij mag ze echter niet aan u doorrekenen.
Gezien plafond niet voorzien, zal je moeten betalen. Mondelinge afspraken kan je enkel hard maken als ze op papier staan :roll: , of als je ze hebt opgenomen. Als ze de afmetingen van de glazen deur pas komen opmeten, nadat alle tegels zijn geplaatst, zal die wel passen.
Heb je al eens nagemeten hoeveel die ongeveer zou bedragen? Een maat van 70 cm moet je zeker hebben, en ze moet ook naar buiten draaien. Dus niet in de douche zelf. (kwestie van veiligheid. Als er iemand onwel wordt in de douche kan de deur anders niet open)

Terug naar “Aanneming”