Definitieve oplevering

LoVeLy85
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Definitieve oplevering

#1 , 18 feb 2020 10:45

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator




Beste,

Hopend op wat advies post ik mijn vraag hier op jullie forum.

Zoals in de titel reeds wordt vermeld, lopen wij stilaan tegen het moment van de definitieve oplevering aan. Nu, door de storm zijn tientallen dakpannen los komen te liggen. Dit bewijst volgens mij dan ook dat de dakbedekking niet stormbestendig is en wij, mijn inziens, nog niet kunnen overgaan tot een definitieve oplevering alvorens deze werken zijn voltooid.

Nu, om te beginnen wordt volgende vermeld in de akte :

"Na de eindoplevering is de aansprakelijkheid van de verkoper slechts bindend op
grond van de artikelen 1792 en 2270 van het Burgerlijk Wetboek betreffende de tienjarige
aansprakelijkheid.
Wet van 30 juli 2018 houdende diverse bepalingen inzake Economie –
Wijziging aan wet van 31 mei 2017 betreffende de verplichte verzekering van de
tienjarige burgerlijke aansprakelijkheid
De Wet van 30 juli 2018 houdende diverse bepalingen inzake Economie – Wijziging
aan wet van 31 mei 2017 betreffende de verplichte verzekering van de tienjarige
burgerlijke aansprakelijkheid is thans niet van toepassing op deze verkoop.
WET BREYNE (woningbouwwet de dato 07 juli 1971)
De partijen verklaren en bevestigen uitdrukkelijk dat de Wet Breyne thans niet van
toepassing is en sluiten de werking van deze wet uitdrukkelijk uit."

Wat bedoelt men hier precies mee? Want we hebben vorig jaar een formulier "voorlopige oplevering" moeten invullen waarop alle zichtbare gebreken werden vermeld. Er vanuit gaande dat na minstens 1 jaar erin te hebben gewoond verwacht ik dus dat er ook een definitieve oplevering bij hoort of is de Wet Breyne, dewelke hier niet van toepassing is, iets anders?

Wat met het dak? Kunnen wij de aannemer dwingen tot een snelle interventie? Hoe precies? Hij weigert een datum in te plannen en gaat eerst met verlof... Dienen wij verplicht met deze aannemer in zee te gaan voor we overgaan tot definitieve oplevering?

Hoe dienen we dit het best en het constructiefst aan te pakken?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LoVeLy85
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2020 13:42

Beste,

Ik kan blijkbaar mijn vorige post noch wijzigen, noch verwijderen. Daarom deze nieuwe post. Omdat de situatie intussen al een stukje duidelijker is geworden. Mijn excuses hiervoor!

Na onze akte in handen te hebben genomen is gebleken dat "De Wet Breyne" in de akte van onze aangekochte nieuwbouwwoning niet van toepassing is. Toch wordt er in de akte wel over een voorlopige en een definitieve oplevering gesproken.

Nu heeft de storm van de voorbije dagen zich onder onze dakpannen gezet en zijn er heel wat dakpannen losgekomen. Welke stok hebben wij nog achter de deur met het oog op de definitieve oplevering? Kunnen wij de oorspronkelijke aannemer aanmanen dit dringend opnieuw te komen doen? Indien dit kan, hoe? Dienen wij dezelfde aannemers te kiezen? Op wie kunnen de kosten worden verhaald? Eigenlijk weten we niet goed op wiens "dak" dit gaat terecht komen en willen we ons eerst goed informeren alvorens we over gaan tot actie naar de aannemers toe... Gezien de wet Breyne niet van toepassing is, is ook alles betaald :?

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 feb 2020 16:09

Wil je blijven genieten van de 10 jarige aansprakelijkheid/waarborg van de dakdekker blijven geniet, zal je de schade door hem moeten laten herstellen. Schrijf hem aangetekend aan. De eventuele kosten kan je aan uw brandverzekering overmaken (als je bent verzekerd tenminste) Die moet wel voorafgaand aan de werken een eigen expert sturen. Dus niet wachten met aan geven.

Reclame

Terug naar “Aanneming”