Aannemer factureert meerprijs

Cherrywood
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aannemer factureert meerprijs

#1 , 18 feb 2020 14:43

Een aannemer heeft mij, na een plaatsbezoek, een offerte bezorgd voor het aanleggen van een oprit en terras. Daarin staan de prijzen mooi opgelijst per m2. Na het ondertekenen van deze offerte betaal ik ook een voorschot, 30% van het afgesproken bedrag.
Na beëindiging van de werken krijg ik een mail met de factuur, waarin hij stelt: er is een meerprijs voor het uitgraven en ophogen. Gaat toch wel over 1080 euro ex btw.
Ben ik verplicht dit te betalen? Hij heeft mij daar nooit over gesproken. De offerte zegt enerzijds: nivellering en aandammingen zijn ten koste van de klant. Anderzijds vermeldt de offerte ook dat meerwerken worden uitgevoerd na de bevestiging van de opdracht EN als de eenheidsprijs van de meerwerken overeengekomen is.

Alvast bedankt voor enig advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 18 feb 2020 16:06

aangetekend de factuur protesteren met de voornoemde punten die u aanhaalt

geef hem 14 dagen tijd om te reageren

haalt hij niet af of antwoord hij negatief, alles goed bijhouden


u heeft een sterk punt daar er geen overeenkomst lijkt te zijn voor de meerwerken

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 19 feb 2020 10:48

er is een meerprijs voor het uitgraven en ophogen. Gaat toch wel over 1080 euro ex btw.

De offerte zegt enerzijds: nivellering en aandammingen zijn ten koste van de klant.
Die meerprijs kan IMO gerust onder "nivellering en aandamming" vallen ...

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 feb 2020 11:31

er is een meerprijs voor het uitgraven en ophogen. Gaat toch wel over 1080 euro ex btw.

De offerte zegt enerzijds: nivellering en aandammingen zijn ten koste van de klant.
Die meerprijs kan IMO gerust onder "nivellering en aandamming" vallen ...
Ik volg deze interpretatie; deze werken zijn noodzakelijk voor de stabiliteit en zijn ook vermeld in de offerte ten last van de klant.
Andere meerwerken moeten wel bepaald en goedgekeurd worden en tegen welke prijzen.

Indien TS toch gedeeltelijk gelijk zou krijgen bij de vrederechter : zal hij mijn inziens toch een gedeelte van de € 1080.00 + BTW moeten betalen.
Uit veiligheid had hij bij de ondertekening offerte de prijs voor nivellering en aandamming erin moeten laten plaatsen. Dit is een soort carte blanche voor de aannemer.

Cherrywood
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 feb 2020 11:44

Fact of the matter blijft dat hij hier nooit over gecommuniceerd heeft. De eerste keer dat ik van deze meerwerken hoor is op het moment dat hij een factuur stuurt. Hij heeft daar geen eenheidsprijs of dergelijke over meegedeeld zoals de offerte zegt.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 feb 2020 12:21

Fact of the matter blijft dat hij hier nooit over gecommuniceerd heeft. De eerste keer dat ik van deze meerwerken hoor is op het moment dat hij een factuur stuurt. Hij heeft daar geen eenheidsprijs of dergelijke over meegedeeld zoals de offerte zegt.
Ik kan u volgen maar de offerte houdt een carte blanche in : want hij vermeldde dat de nivellering en aandamming ten uwer rekening kwam.
Blijft daar natuurlijk een zwak punt in : wie ging die werken uitvoeren de aannemer of de klant ?

Een offerte tot in de puntjes, vermijdt veel miserie achteraf. U bent zeker niet alleen in zulke gevallen maar achteraf gaan discussiëren is altijd nadelig.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 19 feb 2020 18:49

Hij heeft daar geen eenheidsprijs of dergelijke over meegedeeld zoals de offerte zegt.
Aannemer weet wat de materialen kosten, weet hoe lang er over x m2 gewerkt wordt, maar wat hij aantreft als hij een "schup in de grond" steekt is een verrassing.

Vindt u het veel in verhouding tot het werk dat de aannemer er aan gehad heeft :?:

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 19 feb 2020 20:15

Het gaat hier over een meerprijs voor het uitgraven en ophogen, werken die vooraf perfect konden worden bepaald (ls hij een deftig plan had) Hij hoefde hiervoor nog geen schup in de grond te steken. De onbekenden waren de stevigheid van de grond, en daaruit volgend dan de aandamming en nivellering die ten last van de klant worden.

Terug naar “Aanneming”