Nieuwbouw: oplevering

Sperwer87
Topic Starter
Berichten: 133

Nieuwbouw: oplevering

#1 , 15 jan 2020 14:59

Beste

We zitten met het volgend probleem: destijds een nieuwbouw gekocht. In de akte staat er letterlijk:

"De werken zullen uiterlijk op 1 juni 2019 aanvatten. De leveringstermijn van deze verkochte goed is bepaald op 275 werkbare dagen te rekenen vanaf de aanvang van de werken."

Wij hebben in oktober 2018 al de eerste factuur ontvangen (grondplaat) en vragen ons nu af vanaf wanneer we de werkbare dagen moeten tellen. Vanaf de start van de werken (namelijk oktober want dan kwam de eerste factuur binnen) of vanaf 1 juni 2019.

Bedankt voor alle moeite!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 jan 2020 15:27

Als de werken startten op 1 juni, moet je vanaf dan beginnen tellen. Facturen komen normaal gezien nadat de op de factuur vermeldde werken afgerond zijn. Het is dus normaal dat je uw eerste factuur dus niet op 1 juni, maar pas in oktober kreeg.

https://www.tuxx.be/nl/salarisadministr ... are_dagen/

Let zeker ook op de opmerking ip die pagina dat de buitentemperatuur ook bepalend is om een dag als werkbare dag of niet aan te duiden. Héél precies voorspellen wanneer uw woning hoort klaar te zijn, is dus moeilijk, maar aan de hand van de tabel op bovenstaande link kan u wel een "grootorde" uitrekenen: einde zomer / begin herfst 2020.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Sperwer87
Topic Starter
Berichten: 133

#3 , 15 jan 2020 16:14

@WizardGandalf: je verhaal klopt niet

Hoe kan ik de eerste factuur in oktober 2018 krijgen voor de grondplaat als de werken pas starten op 1 juni 2019.

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 jan 2020 16:20

Factuur is effectief 2018 (Ik dacht dat het een tikfout was)? Wat staat er dan concreet op de factuur? Ik vermoed dat dit dan een voorschotfactuur betreft?

En wanneer was uw grondplaat ook effectief gegoten? Reeds voor 1 juni 2019?

Op zich spelen bovenstaande vragen weinig rol voor de concrete vraag die u had wanneer u moet beginnen tellen, natuurlijk (dit is effectief vanaf 1 juni 2019, als dit zo in de akte staat). Zelfs als de werken vroeger zouden gestart zijn, heeft dit geen invloed op de opleverdatum waaraan de aannemer gebonden is. Het levert hem enkel wat extra "buffer" op wat tijd betreft, omdat hij "voor op schema" zit...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Sperwer87
Topic Starter
Berichten: 133

#5 , 15 jan 2020 16:28

Beste

Data klopt. Dus op 24 oktober 2018 heb ik een factuur gekregen dat de grondplaat gegoten was ondanks dat ze aangaven dat de werken pas in op 1 juni 2019 van start gingen. Op 1 juni 2019 stonden al de eerste 2 verdiepingen.

Vandaar de vraag: van wanneer bereken in de 275 werkbare dagen. Vanaf 25 oktober 2018 of vanaf 1 juni 2019?

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 jan 2020 16:36

Even voor de duidelijkheid: wat is het doel van uw vraag? Wenst u in te roepen dat de firma te laat is met de oplevering omdat de grondplaat reeds in oktober 2018 gegoten is?

Is de nieuwbouw ondertussen reeds opgeleverd (en indien ja, wanneer juist) of nog niet?
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Sperwer87
Topic Starter
Berichten: 133

#7 , 15 jan 2020 16:57

Ze hadden altijd aangegeven aan ons dat de nieuwbouw klaar ging zijn in november 2019. November werd december. December werd januari,.... Eindelijk zeggen ze nu april. Wij betalen echter het huis al af en moeten ook nog huren op hetzelfde moment. Dit is heel zwaar. Wij willen inderdaad kijken of we kunnen inroepen dat de firma te laat is.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#8 , 15 jan 2020 17:06

Je zal in dat geval moeten kunnen BEWIJZEN wanneer de werken aangevat zijn. Geen idee of de factuur waarover u spreekt een bewijs kan zijn. Dat hangt volledig af van de inhoud. (Als daar bijvoorbeeld staat: "Factuur voor reeds uitgevoerde werken", is dit een redelijk sterk bewijs dat de werken voor de factuurdatum reeds begonnen waren.)

Staat er in de akte ook iets over een schadevergoeding bij laattijdige oplevering? De akte zegt inderdaad dat je moet rekenen vanaf de aanvang van de werken, niet vanaf de uiterste datum waarop de werken zouden kunnen aanvatten (dus 1 juni 2019), dus je hebt zeker een punt. Alleen vraag ik me af of de eventuele schadevergoeding die je zou kunnen eisen, niet lager zal uitvallen dan de mogelijke gerechtskosten die je te wachten staan als je hiermee zou willen verder gaan. Vandaar mijn vraag of er in de akte iets vermeld staat ivm een schadevergoeding.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Sperwer87
Topic Starter
Berichten: 133

#9 , 15 jan 2020 18:41

In de akte staat dat ik recht heb op 25 euro per dag maar dat ik het zelf moet vragen met een aangetekende zending. Dus ze zijn over het termijn en ik mag die brief versturen?

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 jan 2020 11:22

Op zich spelen bovenstaande vragen weinig rol voor de concrete vraag die u had wanneer u moet beginnen tellen, natuurlijk (dit is effectief vanaf 1 juni 2019, als dit zo in de akte staat). Zelfs als de werken vroeger zouden gestart zijn, heeft dit geen invloed op de opleverdatum waaraan de aannemer gebonden is.
Dit is natuurlijk onzin. De akte spreekt dat de werken dienen aan te vangen UITERLIJK 1 juni 2019. U dient dus na te gaan wanneer men effectief begonnen is met de werken. De factuur van de grondplaat kan u helpen in uw bewijsvoering als dat nodig zou zijn.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#11 , 16 jan 2020 14:44

In de akte staat dat ik recht heb op 25 euro per dag maar dat ik het zelf moet vragen met een aangetekende zending. Dus ze zijn over het termijn en ik mag die brief versturen?
Stel dat je inderdaad concreet 1 oktober 2018 als start van de werken kan BEWIJZEN. Reken vanaf dan de 275 werkbare dagen erbij. Dan kom je ergens in de loop 2020 uit. Trek er nog wat vriesdagen in 2019 vanaf en je zit eind februari. Dus als ze in april opleveren, zitten ze hooguit 40 werkbare dagen over de deadline. 40 * 25 = € 1000. Leuk bedragje. Daar mag je al eens een aangetekend schrijven voor opstellen. Maar dit bedrag zal bij lange niet eventuele procedurekosten dekken moest dit tot een zaak komen.

Maar voor hetzelfde geld kan je pas eind oktober het begin van de werken bewijzen. Als ze dan begin april opleveren, zitten ze mogelijk nog binnen de deadline... Hangt af van het aantal vriesdagen in 2019.

Dus mijn advies: schrijf een A.S. en vraag naar de schadevergoeding. Schakel desnoods ombudsdienst bouw in, maar ik zou er geen zaak voor opstarten. Daarvoor is het sop de kool echt niet waard.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Aanneming”