veranda verkeerd geplaatst

cinquento
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

veranda verkeerd geplaatst

#1 , 29 nov 2019 19:15

Ik ben onlangs eigenaar geworden van een appartement te Brussel. De authentieke akte werd verleden begin oktober maar tijdens de voorafgaande maanden werden er verschillende werken uitgevoerd aan veranda en terras.

Vanwege vochtproblemen in de onderliggende garages werd het terras opnieuw aangelegd. Deze werken werden uitgevoerd met aannemer en architect en werden besteld door de VME. Op dit terras stond echter ook nog een veranda, dat hoort bij het appartement waar ik eigenaar van ben geworden. De werken aan de veranda (afbraak oude veranda en installatie nieuwe veranda) werden besteld door de vorige eigenaar van het appartement. Met betrekking tot de veranda werd er ook een architect ingeschakeld, voor de stedenbouwkundige regularisering van deze veranda. De werken aan de veranda werden afgerond begin september, voor zover ik weet heeft er voor deze werken geen formele oplevering plaatsgevonden. De voorlopige oplevering van het terras gebeurde op 25 september. In het rapport van de voolopige oplevering van het terras, maakt de aannemer die deze werken heeft uitgevoerd de opmerking dat de veranda rechtstreeks op het 'waterdichtheidsmembraan' van het terras werd geplaatst, zonder dat er een 'drempel' tussen veranda en membraan werd geplaatst om dit membraan te beschermen. Dit verslag werd naar mij verzonden op 26 september.

Aangezien mijn bouwkundige kennis zeer beperkt is, heb ik daar toen niet bij stilgestaan. Ik heb dan ook geen voorbehoud laten maken in de authentieke akte met betrekking tot dit probleem. Nu blijkt dat dit wel voor ernstige problemen kan zorgen, indien dit membraan beschadigd zou geraken bij gebrek aan een adequate bescherming, en er vervolgens weer vochtproblemen zouden ontstaan in de garage.

Mijn vraag is nu of ik nog ergens verhaal kan halen? Hetzij bij de verkoper, hetzij bij aannemer/architect.

Uit mijn eerste analyse leid ik af dat dit moeilijk zal worden:
- Voor zover er geen oplevering heeft plaatsgevonden van de veranda, ga ik er van uit dat deze stilzwijgend heeft plaatsgevonden en dat de aannemer dus niet aansprakelijk kan gesteld worden voor zichtbare gebreken
- Voor zover ik geen voorbehoud heb gemaakt in de authentieke akte, kan ik de verkoper ook niet aansprakelijk stellen voor zichtbare gebreken aan de veranda.

Graag had ik jullie mening gehoord.

Alvast bedankt.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding