escalering dakwerker

Noah12
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

escalering dakwerker

#1 , 19 okt 2019 11:34

Hallo,

Ik heb hulp nodig in verband met een steeds verder escalerend verhaal... Onderstaande is een beetje lang, maar hopelijk kan iemand mij advies geven over wat ik best doe.

Ik had een dakwerker aangenomen voor het vervangen van ramen op de zolder . Op de offerte stond een bepaalde afmeting van ramen die niet overeenkwamen met de afgesproken afmetingen. Ik vraag verduidelijking. De afgesproken afmeting was niet langer beschikbaar dus moest het die worden. Het was maar een klein verschil dus ik ging akkoord. We hadden een vaste prijs afgesproken op de offerte.

Dan liep zowat alles verkeerd. Slechte communicatie, kwam niet opdagen, excuses etc…

Uiteindelijk werden de werken uitgevoerd.

De geplaatste ramen waren niet de afgesproken grootte. Ik bel de zaakvoerder. Blijkbaar hadden we dit besproken en zouden de eerder vermelde ramen te groot zijn geweest voor het dak. Vreemd, ik herinner mij hier niets van en zou nooit zijn akkoord geweest met ramen die even groot waren als die dat moesten vervangen worden. Maar ik dacht het beter zo te laten, want de ramen zaten erin en als de eerder besproken afmeting inderdaad te groot zou zijn geweest dan had het geen zin om ze eruit te halen. Weggesmeten geld maar goed.

Hij blijkt de gordijnen te zijn vergeten. Ik stuur hem een email. Hij wordt kwaad dat ik durf te insinueren dat hij die is vergeten. Hij zal die later komen plaatsen. Hij stuurt mij inmiddels wel de factuur. Op de factuur staat een betalingstermijn van 2 dagen. Ik bel hem om dat ik dit graag had besproken want ik ben niet tevreden. Hij vraagt wat ik dan wil. Ik stel een korting voor. Hij wordt razend en zegt dat ik onmiddellijk moet betalen.

Ik wil er vanaf zijn en zeg dat ik de korting niet moet hebben en wel zal betalen. Gezien de werken nog niet volledig af zijn, stel ik de volgende dag op email voor om 30 dagen te wachten (betalingstermijn conform algemene voorwaarden) en dat ik de betaling zal uitvoeren indien hij dus binnen de dertig dagen de gordijn aanbrengt.

Hij wordt nog kwader en zegt dat hij nog factuur van gaat sturen voor de onvoorziene werken en als ik niet betaal dan gaat het naar de rechtbank (voor waarde van de helft van de oorspronkelijke werken).

Ik heb geen zin in een rechtszaak, en ik heb het geld wel, dus ik besluit om te betalen om, alweer, er vanaf te zijn.

De gordijnen laten op zich wachten. Uiteindelijk na een paar weken komt hij ze brengen als ik hem een mailtje stuur om te vragen waar ze blijven. Hij zegt dat de factuur voor 1800 zal volgen maar hij een korting zal geven. Hij zegt me dat ik akkoord ben gegaan met het uitvoeren van de extra werken (wat zeker niet het geval is). Hij zegt ook dat hij als dakwerker verplicht is om de werken uit te voeren als hij ziet dat het dak niet conform is en dat hij dat er niet zo mocht laten bij liggen.

Hij zegt me dat als ik niet betaal het via zijn advocaat zal gaan en hij eerst een deskundige zal sturen. Ik zei hem dat ik zo’n deskundige niet zou binnenlaten, want ik betwist in het eerste geval reeds dat ik mijn toestemming heb gegeven voor de werken.
Ondertussen heb ik wel de factuur betaald, en heb ik ook een document ondertekend dat zegt dat de werken zijn uitgevoerd volgens de regels van het vak.

Kan iemand mij adviseren wat ik best doe om deze escalatie te stoppen en eindelijk van die man af te zijn? Ik zou echt willen vermijden dat dit naar de rechtbank gaat. Als dit naar de rechtbank zou gaan, hoe sta ik er dan voor?

Alvast hartelijk bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 okt 2019 12:26

Je had beter via aangetekend schrijven de factuur geprotesteerd en het uitgevoerde deel betaald Dakwerken heet niets te zien met de delen van het dak die, volgens hem, niet conform zijn Er is geen enkel wet die hem verplicht deze te herstellen Hij heeft dat dus gedaan zonder uw uitdrukkelijke toestemming, en lan er dus ook niets voor aanrekenen Je bent dus niet verplicht deze bijkomende werken te betalen

Noah12
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2019 13:23

Bedankt voor de bevestiging.

Omdat wij een vaste prijs hadden afgesproken, was er geen optie om maar een deel van de factuur te betalen. Daarnaast was hij telkens heel brutaal en agressief in zijn houding en dreigde er de ramen terug uit te komen halen; absurd natuurlijk, maar omdat mijn echtgenote zwanger is wilde ik in elk geval vermijden dat dit te ver zou escaleren. Daar ben ik dus wel niet helemaal in geslaagd..

Bedankt - je bevestiging stelt mij wat meer gerust.

Reclame

Terug naar “Aanneming”