offerte wordt aangevuld met verbale verklaring

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

offerte wordt aangevuld met verbale verklaring

#1 , 25 sep 2019 21:59

Hallo,
Een grondwerker zou voor mij heel wat aarde moeten afvoeren na de bouw van een nieuwe woning + zwembad.
De offerte werd opgesteld met prijzen per vrachtwagen.
Omdat dit nogal vaag is, had ik de aannemer gevraagd hoeveel aarde in een vrachtwagen kon. Hij vertelde me dat dit 11m3 zou zijn. (Dit komt overeen met bijna 18 ton)
Dit was voor mij aanvaardbaar en ik verstuur een email met de offerte, ondertekend in bijlage. In de body van de email vermeld ik mijn akkoord voor de offerte met de uitlleg zoals verbaal doorgegeven. Deze vermeld dus dat we akkoord zijn voor de offerte, waarbij 1 vrachtwagen overeenkomt met 11m3.

Ook in de scan van de offerte heb ik bijgeschreven dat 1 vrachtwagen overeenkomt met 11m3.

De avond van de werken ontvang ik alvasst een eerste factuur. Hierin wordt het totaal gewicht van ALLE aarde gedeeld door vrachtwagens van 11ton (niet 18ton of 11m3).
Dit scheelt mij ongeveer 1800euro en is niet in overeenstemming met de verbale uitleg die in de offerte verduidelijkt werd en ook in de email vermeld werd.

We hebben ondertussen al felle gesprekken gehad. De man heeft zijn fout meermaals toegegeven maar staat erop dat de facturen betaald moeten worden zoals ze zijn.
Ik ben hier uiteraard niet mee akkoord. Hij moet betalen voor zijn 'misser', niet ik.

Hij zegt nu ook dat hij de getekende offerte met additionale verduidelijking nooit getekend heeft zodanig dat ze niet 'telt'. Nochtans heeft hij de werken aangevat nadat hij die offerte ontvangen had. Is dat dan geen feitlijk akkoord met deze voorwaarden?



alvast bedankt voor jullie hulp,
T

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 sep 2019 09:03

Normaal wordt dat verrekend in inhoudsmaat ttz m³. Die kan men duidelijk en onomstootbaar vaststellen op het plan. Lengte x breedte x hoogte.
Uitgegraven grond neemt meer plaats in dan onuitgegraven grond, maar weegt wel evenveel. Wat er mondeling is gezegd is enkel maar bewijsbaar als er ook een bewijs van is (op papier, of opname)
Als dat voor de rechtbank komt zal die werken met de afmetingen op plan

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#3 , 26 sep 2019 22:04

dank je voor de reactie.

De aannemer zegt dat er geen akkoord was voor de bijkomende informatie die ik op de offerte had aangebracht, alvorens deze te ondertekenen en gescand door te zenden.

Nochtans was dit de verbale reactie die hij mij gaf, die ik nadien op de offerrte schreef. (voor tekenen).

Ik denk dat hij geen voet heeft om op te staan en zie er niet tegenaan om naar de rechter te gaan hiermee....

T

Reclame

lukasi
Berichten: 1144

#4 , 27 sep 2019 10:12

De éénzijdige melding die jij hebt geplaats en door de aannemer niet is ondertekend is onbestaand.
Jij kunt veel beweren en ik geloof je wel dat die aannemer heeft gezegd dat 11m³ overeenkomt met 18 ton , maar bewijs maar eens dat hij dit gezegd heeft.

Het is gezegd is nog altijd geen bewijs.

Trouwens 11m³ , 18 ton komt uit op een soortelijk gewicht van 1640 kg/m³ . Maar weet dat voor grond al een verschil zit in natte toestand en droge toestand. Heeft het dien dag geregend dat verandert het soortelijk gewicht al. Tussen nat en droge toestand kan er al een verschil optreden van 400 kg per m³
Je hebt dan nog eens het verschil tussen zand 1500-1750 kg/m³ of klei 1600-2000 kg /m³
Je moet dan nog eens rekening houden met anorganisch en organisch materiaal in de afgraving.

Denk dat je geen kans maakt bij een rechter.

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#5 , 27 sep 2019 20:13

humm....welke akkoord heeft die aannemer dan wel voor de werken?

Een opdracht van ongeveer 20.000 wordt toch verondersteld uitgevoerd te worden onder een onderliggende overeenkomst. Ik heb nergens getekend voor vrachtwagens van 11ton, wel voor vrachtwagens van 11m3.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 28 sep 2019 09:01

Vrachtwagen met een draagvermogen van 11 ton zijn de kleinere vrachtwagens en ik betwijfel of daar kiepwagens voor grondvervoer tussen zitten. Die zijn gewoonlijk 20 ton of meer.. Heb jij soms foto's genomen van die vrachtwagens, of merken genoteerd?
Als je met aantallen werkte was het noodzakelijk dat er iemand die ook in vertrouwen noteerde.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 28 sep 2019 09:01

Vrachtwagen met een draagvermogen van 11 ton zijn de kleinere vrachtwagens en ik betwijfel of daar kiepwagens voor grondvervoer tussen zitten. Die zijn gewoonlijk 20 ton of meer.. Heb jij soms foto's genomen van die vrachtwagens, of merken genoteerd?
Als je met aantallen werkte was het noodzakelijk dat er iemand die ook in vertrouwen noteerde.

lukasi
Berichten: 1144

#8 , 28 sep 2019 09:10

humm....welke akkoord heeft die aannemer dan wel voor de werken?

Een opdracht van ongeveer 20.000 wordt toch verondersteld uitgevoerd te worden onder een onderliggende overeenkomst. Ik heb nergens getekend voor vrachtwagens van 11ton, wel voor vrachtwagens van 11m3.
U hebt zijn offerte toch ondertekend voor akkoord .
Dat u er eenzijdig vanalles bij opschrijft maakt niets uit of heeft de aannemer deze schriftelijke opmerkingen met handtekening bevestigd?
Nee dus.
Aannemer heeft van jou een ondertekende offerte voor zijn voorstel gekregen. De geschreven opmerkingen heeft hij NIET voor zijn akkoord afgetekend , deze zijn dus onbestaand in de opgestelde offerte.

Het zou er nog moeten bijkomen ! Op geen enkele wijze kan jij eisen met welke machienes, transport of met hoeveel man hij afkomt.
Doet hij dit met een kraan van 25 ton en een megalader van 45 ton of met drie man en minikraantjes die remorquen laden van 750 kg .

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#9 , 29 sep 2019 11:19

Wel, We hebben 1 maal een prijs gehad per vrachtwagen. Het was nodig uit te klaren hoe groot die dan wel is. antwoord= 1 vrachtwagen vervoert 11m3 (of 17.6ton volgens de meeest gunstige densiteit voor hem, niet voor mij).

Ik heb een akkoord gegeven voor bovenstaande. Niet voor iets anders. Mocht dit 320 euro per 11ton geweest zijn, was hij meteen de duurste offerte en had ik dus nooit getekend bij hem.

Dus nogmaals, als hij dat akkoord niet aanvaardt, welk akkooord heeft hij dan WEL gehad? Ter herinnering: hij is verplicht een akkoord te hebben alvorens te starten.... Dit omvatte een opdracht van ver boven 375 euro.

En oh ja: hij is gestart met werken .... op basis van dezelfde communicatie. Hij heeft deze dus ontvangen, gelezen en aanvaard.

T

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 29 sep 2019 12:14

Als jullie er niet over uit geraken, zal je naar de verzoeningscommissie bouw moeten stappen of naar de vrederechter

lukasi
Berichten: 1144

#11 , 29 sep 2019 17:11

Je hebt een offerte gekregen van de aannemer die heeft de offerte afgetekend.
Die offerte heb je goedgekeurd maar je hebt er van alles bij geschreven.
En daar zit de fout.
Je aannemer had een NIEUWE offerte moeten opstellen met de notities /verbeteringen / opmerkingen die jij had bijgeschreven in verwerkt, deze je bezorgen en die je laten tegentekenen.
Of hij had je notities / verbeteringen/ opmerkingen apart moeten tegentekenen zodat ze een getekende overeenkomst tussen beide partijen is/was.

Nu heb je de voorgestelde offerte eenzijdig gewijzigd... aannemer moet met die wijzigingen geen rekening houden.

je staat zwak.

bosprocureur
Berichten: 6857

#12 , 29 sep 2019 18:11

............

.............
Nu heb je de voorgestelde offerte eenzijdig gewijzigd... aannemer moet met die wijzigingen geen rekening houden.

je staat zwak.
TS heeft de offerte niet aanvaard zoals ze was opgemaakt.

Zijn teruggestuurde offerte, met bijkomende verklaring, is m.i. GEEN aanvaarding door TS, en dat de aannemer na ontvangst van de aangepaste offerte de werken heeft uitgevoerd, is dan wel een aanvaarding, zij het stilzwijgend, van de aangebrachte wijzigingen/verduidelijkingen.

Maar inderdaad, het is een soepje geworden .

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 29 sep 2019 19:21

De aannemer beschikt inderdaad over geen ondertekende offerte ZONDER die bijkomende opmerkingen van TS.

Hij heeft bijgevolg de werken uitgevoerd met aanvaarding van de desiderata van TS.

Enige andere alternatieve interpretatie zou zijn dat hij zonder enige opdracht zomaar wat werken heeft uitgevoerd...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Aanneming”