Postinterventiedossier wordt gegijzeld

Norlie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Postinterventiedossier wordt gegijzeld

#1 , 06 mei 2024 13:05

Hallo,

Enkele jaren geleden kochten we een nieuwbouwappartement aan dat zowel gebouwd als verkocht werd door de aannemer. We kochten het appartement voor 306.000 euro onder de wet Breyne. Omdat we ook via lastenboek werkten, mochten we een eigen keuken, badkamer en tegels kiezen. Hierbij 'bespaarden' we op de voorziene kosten in het lastenboek. Ik vond het dus ook niet vreemd toen de laatste te betalen schijf 6000 euro lager lag dan oorspronkelijk voorzien en we dus eigenlijk 'maar' 300.000 euro betaalden voor ons appartement.

De voorlopige oplevering gebeurde en de gebreken werden opgelijst, zoals verwacht. Tot op de dag van vandaag is nog geen enkel van deze gebreken opgelost en heeft er nog geen definitieve oplevering plaatsgevonden. Bovendien was er ook een geschil over de oplevering van de gemeenschappelijke delen. Om dit laatste opgelost gezien te krijgen, 'gijzelde' de aannemer onze postinterventiedossiers tot we akkoord gingen met het betalen van een bepaald bedrag. Onze syndicus heeft hierin bemiddeld en alle medebewoners hebben effectief een bedrag moeten betalen, gelukkig minder dan wat hij oorspronkelijk eiste, waarna de PID's vrijgegeven werden.

Alleen, dan kwam de aap uit de mouw, plots kwam de aannemer tot het besef dat wij 6000 euro minder hadden betaald dan oorspronkelijk voorzien. Wij ontvingen ons postinterventiedossier niet tot we ook die 6000 euro hadden betaald. Twee jaar na het ontvangen van de laatste factuur van ongeveer 30.000 euro, kregen we exact dezelfde factuur nogmaals opgestuurd met één verschil, plots was ze 36.000 waard (ik heb beide facturen met het verschil van één cijfer).

Wij hebben geen idee wat onze rechten hierbij zijn, wat we moeten doen. Alle facturen en bewijzen zitten in het postinterventiedossier, wat hij weigert te geven tot we die 6000 euro te betalen. Volgens ons moeten we die 6000 euro niet betalen, want onze keuken, tegels en badkamer hebben minder gekost dan wat voorzien was in het lastenboek, maar dit kunnen we niet bewijzen. We zijn bang dat hij ook de facturen in het PID gaat aanpassen om toch maar zijn geld te kunnen ontvangen.

Hoe pakken we dit aan? Wat is jullie advies?

Reclame