Aannemer betaalt factuur niet

gregsan
Topic Starter
Berichten: 21

Aannemer betaalt factuur niet

#1 , 12 jul 2019 09:09

Goeiemorgen,

wij zitten in een situatie waarbij een aannemer een werk heeft uitgevoerd.
Na betalen van factuur zagen we na enige tijd dat het werk niet goed was uitgevoerd (de laatste rijen tegels waren niet in helling gelegd waardoor het water op het terras bleef staan).

We hebben de aannemer daarvoor gecontacteerd, hij liet via mail weten dat het een fout van hem was en hij die laatste rijen zou herstellen onder garantie.
Hij liet weten dat we de nieuwe tegels mochten bestellen en dat de factuur van het tegelbedrijf naar hem mocht gestuurd worden.

Hij heeft ondertussen de werken opnieuw uitgevoerd.
Nu krijgen wij al weken telefoon van het tegelbedrijf dat de aannemer de factuur niet wil betalen. Ze hebben ze meermaals gemaild en opgestuurd naar hem.
Nu sturen ze die factuur naar ons en dreigen ze met advocaat kosten.

Wat kunnen wij hiertegen doen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jul 2019 09:13

Deze factuur zal op jullie naam staan , en dan zal je ze ook moeten betalen !!

Je tegel leverancier heeft met jullie een deal maar niet met de aannemer .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gregsan
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 12 jul 2019 10:10

Ja dat gingen we nu doen,
wat is de beste manier om het geld te kunnen terugvorderen van de aannemer?

Aangetekend schrijven?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jul 2019 10:51

Begin met een aangetekend schrijven !

Heb je deze overeenkomst op papier, , dat hij deze tegels ging betalen ??

Anders is het u woord tegen het zijne, maar door deze factuur op u naam staat is er wel een probleem dan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jul 2019 11:32

Begin met een aangetekend schrijven !

Heb je deze overeenkomst op papier, , dat hij deze tegels ging betalen ??

Anders is het u woord tegen het zijne, maar door deze factuur op u naam staat is er wel een probleem dan.
Lowie, TS meldt volgens mij nergens dat de factuur op zijn naam of die van aannemer staat.
Hij zou dat moeten melden, kan een verschil in aanpak betekenen.

gregsan
Topic Starter
Berichten: 21

#6 , 12 jul 2019 12:11

De factuur staat idd op de naam van degene die ze besteld heeft (en dus niet de aannemer).

We hebben wel op papier/mail staan dat de aannemer de volledig herstelling in garantie zou doen en hij de factuur zou betalen.

we beginnen alvast met een aangetekend schrijven, alhoewel ik vrees dat dat niet veel zal uithalen.

Wat zijn de verdere stappen dan?

gregsan
Topic Starter
Berichten: 21

#7 , 12 jul 2019 12:15

Nog een vraag... er werd onmiddellijk aan het tegelbedrijf gezegd dat de factuur op naam van de aannemer mocht, ze hebben ze ook naar hem gemaild en opgestuurd.

Nu sturen ze de factuur met onze naam naar ons.

Kan het dan zijn dat de originele factuur op zijn naam stond en ze dit dan hebben aangepast naar onze naam aangezien hij dit niet wilde betalen? (dit kunnen wij uiteraard niet zien of bewijzen helaas).

Ik weet alvast dat het bij ons op mijn werk makkelijk is om gewoon de naam te veranderen van degene naar wie de factuur wordt gestuurd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jul 2019 12:23

Normaal moet men de factuur sturen naar diegene die besteld heeft, en ook het het leveringsadres is ook u adres, als leverancier zou ik ook naar u komen voor de betaling.

Gaat dit over veel geld ??

Aangetekend schrijven en naar de rechtbank gaan is ook niet gratis.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 12 jul 2019 12:35

Vraag best aan tegelbedrijf een factuur op naam van de aannemer. Nu kan aannemer die niet inbrengen in zijn boekhouding. Daarbij heb jijzelf waarschijnlijk 21 % btw betaald, terwijl aannemer die kan aftrekken
Uw aanpak was dus fout vanaf begin. Je had aannemer tegels moeten laten bestellen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 jul 2019 13:00

Vraag best aan tegelbedrijf een factuur op naam van de aannemer.
Dit gaat zomaar niet !

Je heeft niet te zegen maakt een factuur op mava zijn naam, er staat geen levering tegen over zijn naam, en bij een erkent boekhoudings programma haal je zo maar geen facturen uit de boekhouding, je begeeft je op zeer glad ijs.

Ik zal anders als ik iets koop de factuur naar u doen maken :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gregsan
Topic Starter
Berichten: 21

#11 , 12 jul 2019 14:12

Dat wij de factuur zullen moeten betalen, daar maken we geen probleem van.

Maar dat de aannemer dit niet wil terugbetalen... (of niet wil betalen terwijl hij het eigenlijk gezegd had).

Het was uiteindelijk zijn fout.

Het gaat over een kleine €500 en het gaat ons vooral over het principe.
De aannemer maakt een fout, geef die toe , zegt voor zijn fout te betalen en gaat dit nu toch niet doen.

Ik veronderstel dat hij daar ook niet zomaar mag mee wegkomen?

Terug naar “Aanneming”