Eerste verhoor : Drugs

Plumbz
Topic Starter
Berichten: 4

Eerste verhoor : Drugs

#1 , 26 jun 2014 14:10

Hallo,
ik zit met een vraagje.
Een paar maanden geleden werd ik samen met een vriend tegengehouden toen deze vriend een joint aan het rollen was.
We zijn beiden meerderjarig (ook op het ogenblik van de feiten)
Het waren 2 agenten vermomd als burger.
Ik had wat wiet 2-3g in mijn portefeuille en deze werd afgenomen. Ik was vergeten dat deze hier zat en het kwam dus over als een leugen.
Mijn vriend had ook wat op zak, maar minder als mij.
Beide werden in beslag genomen.
Mijn vraag is nu : wat zijn hiervan de gevolgen?
Gaat mijn gsm gecontroleerd worden? Zo ja, wat kan ik hier tegen doen?
Wat gaan hun voornamelijkste vraag zijn?
Ik ben van plan om naar een pro deo advocaat te stappen, maar ik vraag me af of dit wel zal helpen..
Alvast bedankt,
Plumbz.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 26 jun 2014 15:49

Met minder dan vier gram op zak val je onder de gedoogregels..

Plumbz
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 26 jun 2014 15:56

En wat houdt dit dan concreet in?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 26 jun 2014 17:59

Hangt van beslissing procureur af.
Als u een uitnodiging van politie ontvangt met daarin de tekst dat u eerst een advocaat mag raadplegen bestaat de kans dat u mag voorkomen.
Als u reeds verhoord bent zal er oa mogelijk voorgesteld zijn om een therapie te volgen ...
Dan ontvangt u een MS met een bepaald bedrag.

Heeft men uw vingerafdrukken en foto genomen? (Op zo'n soort van kopieerapparaat?

Plumbz
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 27 jun 2014 01:28

neen, enkel wiet in beslag genomen, voor de rest nog nooit met gerecht in contact gekomen..

giserke
Berichten: 2434

#6 , 27 jun 2014 09:21

Hangt van beslissing procureur af.
Als u een uitnodiging van politie ontvangt met daarin de tekst dat u eerst een advocaat mag raadplegen bestaat de kans dat u mag voorkomen.
Als u reeds verhoord bent zal er oa mogelijk voorgesteld zijn om een therapie te volgen ...
Dan ontvangt u een MS met een bepaald bedrag.

Heeft men uw vingerafdrukken en foto genomen? (Op zo'n soort van kopieerapparaat?
Tot 4 gram = gedoogwet. Dus dat op zich kan geen gevolgen hebben.

Dit kan het wel indien hij een jointje rolde in bijzijn van minderjarigen, en in het openbaar.

Lightning

#7 , 27 jun 2014 09:25

Er is geen "gedoogwet".
Er is enkel een richtlijn om bezit voor eigen gebruik te behandelen met lage prioriteit. Dat is evenwel geen garantie op niet-vervolging.

berenod
Berichten: 942

#8 , 27 jun 2014 17:20

In ANtwerpen is er bijvoorbeeld nultolerantie.
Gen gedoogwet, gewoon een jointje roken is genoeg en zal volledig onder de wettelijke toelatingen vervolgd worden!

Plumbz
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 02 jul 2014 01:18

Het gebeurde in Vlaams Brabant. En ook in het openbaar ..

WP002
Berichten: 1479

#10 , 04 jul 2014 14:50

De gedoogwet houdt niet in dat drugs consumeren plots mag. De gedoogwet houdt in dat er qua vervolging voor kleine hoeveelheden door het parket de laagste prioriteit wordt gegeven. Dat maakt het allemaal niet legaal.

spinoza
Berichten: 28
Juridisch actief: Ja

#11 , 04 jul 2014 16:04

Stel mij zelfs vragen bij de rechtmatigheid van die 'in beslagname'..... Waarschijnlijk zijn ze nu voor iemand anders zijn 'eigen gebruik'.... :)))

Franciscus
Berichten: 38617

#12 , 06 jul 2014 20:51

Rare opmerking...in beslag genomen drugs worden geregistreerd en op bevel parket vernietigd.

Wuyts1991
Berichten: 399

#13 , 09 jul 2014 00:13

In ANtwerpen is er bijvoorbeeld nultolerantie.
Gen gedoogwet, gewoon een jointje roken is genoeg en zal volledig onder de wettelijke toelatingen vervolgd worden!
Dit gebruikelijk dmv een OMS (onmiddellijke minnelijke schikking). Maw het betalen van een geldbedrag.
Stel mij zelfs vragen bij de rechtmatigheid van die 'in beslagname'..... Waarschijnlijk zijn ze nu voor iemand anders zijn 'eigen gebruik'.... :)))
Wat stel je voor, de TS vervolgen voor bezit van deze drugs maar de drugs wel terug meegeven?
Worden ze meteen opnieuw gecontroleerd, hebben ze het opnieuw aan 'hun rekker'.

Inbeslagname lijkt me logisch.

Franciscus
Berichten: 38617

#14 , 10 jul 2014 21:30

Misschien ook een goed gedacht drugs terug naar eigenaar - volgende ploeg pakt hem ook
Terug naar buiten volgende ploeg pakt hen terug op dat is dan de 3de maal en ik dacht dan geen OMS meer.

Terug naar “Andere”