Lijst van gezworenen

beemerken
Topic Starter
Berichten: 1

Lijst van gezworenen

#1 , 14 jun 2014 18:50

Korte schets van de feiten:

Maart 2013 krijg ik brief thuis dat ik ben uitgeloot als kandidaat-jurylid in Hof van Assisen en dat ik op de lijst van gezworene ben terechtgekomen.

Ik vul de vragenlijst daarvoor in en stuur die binnen de gevraagde periode terug op.

Op vrijdag 6/12/13 krijg ik een uitnodiging van de lokale politie. Dezelfde dag biedt ik me aan en blijkt om die lijst van gezworene te gaan: ik heb op de vraag of ik over een diploma beschik en zoja welk, enkel ‘ja’ geantwoord en de naam van het diploma niet vermeld. Ook moest op de voorkant getekend worden wat ik ook niet heb gedaan. Enerzijds niet logisch om op de achterkant vragen te moeten invullen en op de voorkant te handtekenen…enfin…
Er wordt daar PV van opgemaakt.

Dinsdag 10 december 2013 krijg ik een voorstel tot minnelijke schikking van 150€ (!!!!) wegens het niet verschijnen op een proces…

Ik stuur een verweer dat ik géén uitnodiging heb gekregen voor een proces.

Ik krijg een antwoord dat de minnelijke schikking 'verkeerdelijk' niet gaat om het niet aanwezig zijn maar om het niet correct invullen van de vragenlijst.
Art 316 SWB (nagelaten te hebben te antwoorden op onderzoekingen gelast door de overheden met het oog op de samenstelling van de lijsten van gezworenen) bepaalt immers ook diegenen die de vragenlijst niet volledig invullen daardoor kunnen gesanctioneerd worden, zegt de procureur, en dat ik achteraf nog naar de politie ben geweest om dit recht te zetten doet er niet meer toe, zegt hij, want de selectie van de kandidaat juryleden is al gebeurd.

Nogmaals stuur ik een verweer dat de boete niet in verhouding is met de gepleegde feiten en dat het om een gewone simpele vergetelheid gaat en niet omdat ik aan mijn burgerplicht wilde verzaken en met de vraag om de sanctie nog te herzien.

Daarop krijg ik opnieuw antwoord dat ze me al hebben uitgelegd dat ik kan vervolgd worden door art 316 SWB (“nagelaten heeft te antwoorden in een onderzoek…”) en dat ik vrij ben het voorstel tot minnelijke schikking niet te betalen als ik vind dat die onrechtvaardig is, maar dat ze me zullen dagvaarden voor de correctionele rb.

Gisteren 13/6/14 krijg ik in de brievenbus een dagvaarding, opgestuurd door gerechtsdeurwaarders, om me op 26/6 te verantwoorden in de correctionele rb.

Ik ben van plan mezelf te gaan verdedigen, niet door een advocaat, met als verdeiging dat ik simpelweg iets ben vergeten en daar maar 1 kans heb toe gekregen.
Ze laten van maart tot december niets horen en in december krijg ik zgz herkansing om recht te zetten maar dan is het al te laat… Er wordt licht gedaan over het feit dat het voorstel tot minnelijke schikking 'verkeerdelijk' niet om het niet aanwezig zijn op de rechtbank gaat, maar dat ik vergeet de naam van men diploma in te vullen en te tekenen kost me zonder herkansing 150€!!
Ik heb van alle documenten copies en kan ik evt ook doormailen.
Alle tips zijn welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 19 jun 2014 00:29

Zonder over vrijspraak of dergelijke te spreken, vraagt u in deze omstandigheden best om een opschorting of een straf met uitstel.

Dan moet u (een deel van) de boete niet betalen tenzij u binnen een bepaalde termijn opnieuw wordt veroordeeld.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Terug naar “Andere”