parkeerboete op eigendom

Katrijn123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

parkeerboete op eigendom

#1 , 25 feb 2020 15:24

Hallo

Ik ben eigenaar van een woning, de rooilijn loopt in het midden van de straat. Dit staat zo in mijn koopcontract.
Dit betreft een eenrichtingsstraat, blauwe zone max. 3u parkeren tss 10-18u. Parkeermogelijkheid langs beide kanten van de straat.
In mijn stad zijn er geen bewonerskaarten.
Als ik vlak voor mijn woning sta in een afgelijnd parkeervak, kan ik dan beboet worden door het parkeerbedrijf?
Ik ben de afgelopen 2 jaar al een paar keer beboet geweest omdat ik mijn blauwe kaart vergat in te stellen.
Terwijl ik wel voor mijn eigen deur geparkeerd stond, dus op mijn eigendom.
Ik ben dit ook aan het navragen bij de stad zelf, maar ik krijg maar geen antwoord.

Als je een garage hebt die uitkomt in de straat, mag je er als bewoner wel voor staan, zonder blauwe kaart.
Maar ik heb dus geen eigen garage.

Kan ik beboet worden op mijn eigendom?

Alvast bedankt voor de feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 feb 2020 15:45

Een rooilijn heeft niets te zien met een parkeerzone, en geeft ook geen eigendomsrechten. Ze geeft enkel aan dat bepaalde eigenaars, die nu tot voorbij die rooilijn komen dat stuk ooit zullen verliezen als de straat wordt heraangelegd.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 feb 2020 16:19

Eigendom heeft op zich niets te zien met het openbare karakter van de plaats of weg ...

Er is in België géén bepaling van wat de openbare weg is.
Daarvoor moet men terugvallen op rechtspraak.


Wat wel een mogelijk probleem is, is dat de gemeente de commerciële uitbating van een terrein uitbesteed heeft aan een privé-bedrijf, terwijl ze volgens u géén eigenaar van dat terrein is.
Maar hoe lang heeft de gemeente dat stuk grond al in gebruik als weg ?
Het kan zijn dat het al niet meer van u is, of zelfs al niet meer van de verkoper was bij verkoop:

https://www.monardlaw.be/de/home/-/asse ... /maximized


Het kan ook zijn dat er ooit afstand van gedaan is ten voordele van de gemeente, bvb bij verkaveling, maar dat dit nooit correct geregistreerd of aangepast is langs "uw" kant - aktes die voortborduren op de bestaande vorige akte.


Maar het kan ook perfect dat de grond waar (een deel van) de straat op ligt, inderdaad nog van u is ...
Zoals deze mensen in Gent ondervonden:

https://www.hln.be/in-de-buurt/gent/bew ... ~a2dde7b8/

Is ook al een paar keer op forum aan bod gekomen, dat mensen (n.a.v. erfenis ofzo) ineens ontdekken dat ze nog een stuk van de straat blijken te bezitten ...


Je kan als je idd nog eigenaar bent, eens proberen om de parkeerfirma er op te wijzen dat zij zonder uw toelating, commerciële activiteiten uitoefent op uw grond. ;-)
En zo gek is dat helemaal niet, dat ze niet optreden op grond die niet van de gemeente is :

Parkeerbedrijven treden immers ook niet op op bvb parkeerterreinen van supermarkten en shopping centra
Terwijl dat volgens de rechtspraak wel degelijk openbare weg is.
Terwijl de meeste gemeentelijke retributiereglementen, het steevast over " op de openbare weg" hebben , en dus eigenlijk die plaatsen mee insluiten als betalingsplichtig bij parkeren ...

Reclame

Katrijn123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mar 2020 13:37

Bedankt voor de feedback.
Ik zal het parkeerbedrijf idd wijzen op hun commerciële uitbating zonder toestemming.
Dit kreeg ik als antwoord van de stad:

De private verkaveling ‘Schuttershof’ werd in de jaren 1937-1938 aangelegd zonder dat er nadien een overdracht van volgende naar het openbaar domein van de stad, hetgeen wel gebruikelijk is en opgelegd wordt in de vergunning.

Het private karakter van de grond is echter niet doorslaggevend om te bepalen of de weg openbaar of privaat is. Men gaat ervan uit dat een weg openbaar is zodra hij openstaat voor het publiek verkeer , ook al is de grond eigendom van een private persoon. Het is zelfs zo dat een weg een openbare bestemming krijgt door verjaring, omdat het publiek er gedurende dertig jaar of meer gebruik van heeft gemaakt, indien de doorgang continu, ononderbroken, publiek en ondubbelzinnig is. Van de grond waarop de weg zich bevindt, kan de gemeente de eigendom verwerven door dertigjarige verjaring als ze er regelmatig zware werken uitgevoerd heeft die gelijkgesteld kunnen worden met die welke de eigenaar uitgevoerd zou hebben, hetgeen in het verleden ook gebeurd is (heraanleg, onderhoud,…).

Als we bovenstaande toepassen op de verkaveling ‘Schuttershof’, kunnen we o.i. ondubbelzinnig besluiten dat de weg ‘Schuttershof’ openbaar is.

Daarenboven werd in 2014 een eerste reeks van 13 private kadastrale perceeltjes, deel uitmakend van de openbare weg, overgedragen naar het openbaar domein van de stad. Teneinde een antwoord te bieden aan deze versnipperde toestand en de rechtsonzekerheid die dit eventueel met zich zou kunnen meebrengen, is het onze bedoeling om dit ook voor alle andere perceeltjes in orde te brengen. Momenteel bekijkt onze dienst mobiliteit aan de hand van het nieuwe decreet gemeentewegen hoe we dit het best aanpakken

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 06 mar 2020 00:48

De private verkaveling ‘Schuttershof’ werd in de jaren 1937-1938 aangelegd zonder dat er nadien een overdracht van volgende naar het openbaar domein van de stad,


Als uw woning daar in valt, is de weg al lang eigendom van de gemeente geworden door voortdurend gebruik & beheer door de gemeente

Zie de reeds meegegeven link :
https://www.monardlaw.be/de/home/-/asse ... /maximized


In dat geval is het openbare weg en openbaar bezit ... dus niet van u en zelfs al niet eens meer van de vorige eigenaar ...

Terug naar “Andere”