Intrekking rijbewijs, onduidelijkheid

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

Intrekking rijbewijs, onduidelijkheid

#1 , 24 dec 2019 18:40

Hallo;
ik kreeg vandaag telefoon van de wijkagent. Hij had al een paar keer aan mijn deur geweest maar ik was telkens afwezig. Het komt erop neer dat ik een betekening moet gaan ondertekenen voor de intrekking van mijn rijbewijs. Ik kan daar mee leven, buiten het feit dat ik van NIKS op de hoogte ben.

Ik heb in het verleden GEEN PV ontvangen, geen onmiddellijke inning, geen minnelijke schikking, geen dagvaarding, geen veroordeling. Ik viel dus,bijna letterlijk, uit de lucht. En ik kan mij ook totaal niet herinneren dat ik enige overtreding zou begaan hebben.

Ik moet op 3 januari op het politiekantoor langskomen voor de betekening. Bij navraag over de eventuele feiten was het antwoord van de wijkagent ``dat kan ik niet inzien``

Ik ben van de provincie Antwerpen woonachtig te Lier dus als eerste belde ik meteen naar politierechtbank van Mechelen. ``Wij hebben hier geen dossiernummer onder uw naam meneer. Bel eens naar Antwerpen``
Het antwoord op de Antwerpse griffie maakte het nog gekker. ``Meneer uw rijbewijs ligt sinds 2014 op de rechtbank van Mechelen. U heeft dat nooit terug gaan afhalen``
Ik schoot bijna in de lach, want heb mijn rijbewijs uiteraard gewoon op zak! Na het telefonisch verifiëren van het nummer op mijn rijbewijs, dat uiteraard klopte, leek de griffier het ook niet te begrijpen.

Ik belde nadien terug naar de lokale politie in de hoop toch iets los te krijgen, maar kreeg als antwoord ``dat zal u op 3 januari dan wel te weten komen``

Ik sta perplex dus en vraag mij af of ik hier nog iets kan tegen doen. Heb mijn rijbewijs nodig voor mijn job te kunnen uitoefenen. Kan ik nog in beroep? Maar hoe, als zelfs de rechtbanken beiden zeggen dat er geen dossier over mij is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 24 dec 2019 18:43

Politie kan en mag zeker telefonisch geen info geven...iedereen kan zomaar bellen en vragen om inzage te krijgen in een dossier.

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

#3 , 24 dec 2019 18:50

Politie kan en mag zeker telefonisch geen info geven...iedereen kan zomaar bellen en vragen om inzage te krijgen in een dossier.
Ja ok, das op zich wel logisch. De rest van het verhaal dan weer niet :?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 dec 2019 13:12

Ik kan daar mee leven, buiten het feit dat ik van NIKS op de hoogte ben.
Betekent dat u veroordeeld bent tot een verval van het recht op sturen.

Of dat men in elk geval die straf bij u probeert uit te voeren ...
Hou er rekening mee dat er ook een financieel kantje aan die strafuitvoering zit:
Als men een rij-verval bij u probeert uit te voeren, is de kans enorm dat men ook de bijhorende boete en gerechtskosten op u gaat proberen te verhalen ...

Als u van de rest niets zag, gaat u de betalingsverzoeken ook gemist hebben, en rekenen de belastingen dat met u af
(als je normaal belastingen zou terugkrijgen, houden ze die in ...)

Ik ben van de provincie Antwerpen woonachtig te Lier dus als eerste belde ik meteen naar politierechtbank van Mechelen. ``Wij hebben hier geen dossiernummer onder uw naam meneer. Bel eens naar Antwerpen``
Het antwoord op de Antwerpse griffie maakte het nog gekker. ``Meneer uw rijbewijs ligt sinds 2014 op de rechtbank van Mechelen. U heeft dat nooit terug gaan afhalen``
Ofwel bent u volledig buiten uw weten om door de ganse gerechtelijke molen gegaan - PV, dagvaarding, veroordeling ... ganse cinema.
In dat geval is er een vonnis "bij verstek" (afwezigheid) tegen u.

Daarvoor contacteer je best meteen een advocaat nadat je dat te weten komt.
Tegen een verstekvonnis kan je in verzet gaan.
Maar enkel in gevallen waarin je niet regelmatig (ttz: niet conform) gedagvaard werd, zodat de zaak opnieuw voorkomt "op tegenspraak" (je kan je -laten- verdedigen) voor dezelfde rechtbank.
Als de rechtbank oordeelt dat je regelmatig gedagvaard werd en het verzet afwijst, is het vonnis in eerste aanleg bindend, en moet je daartegen in beroep gaan.

Juridisch-technische stuff, dus advocaat is dan zeker aangewezen.

Als je rechtsbijstandsverzekering hebt, breng je hen op de hoogte dat men een vonnis tegen u probeert uit te voeren, zonder dat u zelfs maar weet dat je gedagvaard of veroordeeld werd.


Ofwel proberen ze een vonnis over iemand anders, foutief bij u uit te voeren ... persoonsverwisseling.


Probeer bij Griffie Antwerpen te geraken voor 3/1
Zij weten duidelijk wél wat over jou ...
Vraag het vonnis in te zien
Maar hoe, als zelfs de rechtbanken beiden zeggen dat er geen dossier over mij is?
Griffie Antwerpen is toch duidelijk:
Volgens hen ligt "uw" rijbewijs bij griffie rechtbank Mechelen sinds 2014 ...

Duidelijk dat dààr wat NIET klopt ...
U moet dààr dus zijn , want Mechelen weet van niks
Het is ook dààr dat ze het zullen moeten rechtzetten.


Zorg dat u weet welke politierechtbank u veroordeelde, vonnisnummer, datum, als je bij politie of Griffie buitenkomt :!:
Als jij veroordeeld werd ...

Politie Lier kan niets anders doen dan uitvoeren wat hen opgedragen wordt vanuit Parket.
En uitvoeren wil zeggen: de strafuitvoering van het vonnis betekenen , zodat u uw rijbewijs moet inleveren binnen de 5 werkdagen
(verval gaat in de 5de werkdag na betekening, uw rijbewijs moet dan al ingeleverd zijn.):

Artikel 40

Elk verval dat als straf is uitgesproken, gaat in de vijfde dag na die waarop het openbaar ministerie de kennisgeving aan de veroordeelde heeft gedaan. Zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen zijn in deze termijn niet inbegrepen.



Je kan kiezen om niet naar Politie Lier te gaan, zodat de betekening ook niet kan gebeuren.
Je kan de wijkagent dat laten weten, en waarom ...
Dat geeft u wat extra tijd, maar dan wordt je waarschijnlijk wel geseind...

Heb mijn rijbewijs nodig voor mijn job te kunnen uitoefenen. Kan ik nog in beroep?
Als je zelf veroordeeld bent:
Verzet, of beroep indien verzet niet aanvaard wordt.

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

#5 , 04 jan 2020 14:20

Wel, ik ben dus gisteren naar de lokale politie geweest... Ze zijn de betekening verloren!?
Agent in kwestie zei dat ze gingen wachten op een herinnering van de rechtbank, en hij zou mij telefonisch iets laten weten dan.
Dit begint toch echt een heel gekke situatie te worden.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 04 jan 2020 14:33

Best een advocaat contact laten opnemen met griffie politierechtbank Antwerpen of met uw lokale politie -
Verloren bij politie quasi onmogelijk elk stuk dat binnenkomt wordt ingeschreven dus uw advocaat kan daar beginnen om de dossiergegevens en rolnummer en zo te bekomen... aan u gaat men dat niet mededelen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 04 jan 2020 16:08

Best een advocaat contact laten opnemen met griffie politierechtbank Antwerpen of met uw lokale politie
Die werken niet echt gratis ...

Probleem is wel dat LP Lier bij vraagsteller is terechtgekomen
En dat griffie PRB Antwerpen meteen weet te zeggen dat rijbewijs al jaren in Mechelen zou moeten liggen ...

Ofwel is er iemand wat nader gaan kijken, en gemerkt waar de flater zit ...

Terug naar “Andere”