ombouw bestelwagen tot camper

alex2
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ombouw bestelwagen tot camper

#1 , 20 dec 2019 22:41

Beste,

Ik heb mij een tweedehandse bestelwagen aangeschaft , meer bepaald een Mercedes Sprinter Lange versie
Ik wil deze bestelwagen ombouwen tot camper. Wat zijn hiervoor de vereisten, wat moet aangevraagd worden, gekeurd worden (en wanneer, voor of na de ombouw)
Waar vind ik de algemene reglementering en wettelijke verplichtingen hierover om met een gerust gemoed te kunnen starten met dit project.
Ik stel deze vraag omdat ik de indruk heb dat het hier in ons Belgenlandje allemaal niet zo helder omschreven is, en wie het laatste woord heeft over deze materie.

Dank bij voorbaat voor de massale reactie

P.S Voor alle duidelijkheid, ik wil uiteindelijk een omgebouwde bestelwagen hebben, niet een voertuig dat de pas en te onpas zal veranderen van bestelwagen, lichte vracht naar camper en omgekeerd , om één of andere financiële reden. UIteindelijk wil ik met dit voertuig op vakantie gaan, en het achteraf niet meer als bestelwagen gebruiken om van alles te laden en te vervoeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 20 dec 2019 23:43

Individuele homologatie tot camper kost ongeveer 250€.

Eerste voorwaarde: attest van de invoerder dat de ombouw technisch correct verlopen is. Geen idee of M dit geeft. Dus gaan vragen bij de dealer.

Tweede beperking: bijkomende zitplaatsen mogen enkel met gehomologeerde banken. Geen idee of M dit heeft. Heb zelf 15 jaar geleden een Defender omgebouwd en toen al wijselijk het aantal zitplaatsen niet verhoogd ...

Voorts bakken literatuur op bv campersite.be. Stel je vragen daar.

Ws best op LV houden en de inrichting verwijderbaar houden. Al zeker als t een oude wagen is. Verzekering LV is idd stukken duurder dan verzekering camper. Tax is +- identiek (iets lager voor camper)

Reclame

Terug naar “Andere”