Wegslepen van correct geparkeerde wagen

Arbralouve
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wegslepen van correct geparkeerde wagen

#1 , 02 dec 2019 15:08

Onlangs werd mijn wagen weggeslepen toen ik in vakantie was in Frankrijk. De politiediensten hadden mij bij het teruggave van de wagen gezegd dat ik de kosten hiervan niet zou moeten betalen als ik kon bewijzen dat in Frankrijk was. Ze gingen mij hiervoor een brief of PV opsturen waar ik dit allemaal kon uitleggen. Soit,... maanden later heb ik van de politie geen enkel brief of PV mogen ontvangen, wel krijg ik nu een aangetekend brief van de dépanneur die natuurlijk zijn geld wil zien.. Wat moet ik nu best doen? Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 02 dec 2019 16:19

Raar,
ofwel is het een gerechtelijke takeling met een PV en kosten voor u tot gevolg.
Ofwel is het een administratieve takkeling wegens een ander feit en dan is de factuur voor de opdrachtgever.
Dus graag wat meer uitleg .
U hebt geen uitstaans met het takelbedrijf factuur gaat ofwel naar rechtbank /parket ofwel naar gemeente of staat.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 02 dec 2019 17:36

Soit,... maanden later heb ik van de politie geen enkel brief of PV mogen ontvangen, wel krijg ik nu een aangetekend brief van de dépanneur die natuurlijk zijn geld wil zien.. Wat moet ik nu best doen? Alvast bedankt.
U stuurt een aangetekend schrijven terug met de melding dat

1. U wenst te weten op welke manier de takelaar aan uw persoonlijke gegevens geraakt is;

2. U de factuur voor de takeling betwist omdat:

3. U reglementair geparkeerd stond , en dat uw wagen tijdens uw vakantie in het buitenland weggetakeld werd om u onbekende redenen

4. U hiervoor dan ook geen PV ontvangen heeft

5. Hij zijn kosten dient te verhalen op de opdrachtgever die u onbekend is, conform Art 4, 2de lid, KB 1 december 1975


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/102-art4

4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen. De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 02 dec 2019 18:59

........
En dat allemaal in de taal van dat land neem ik aan?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 02 dec 2019 19:07

........
En dat allemaal in de taal van dat land neem ik aan?
Takeling is hier gebeurd, terwijl vraagsteller in Frankrijk zat (en zijn auto niet)

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 02 dec 2019 19:09

:oops: :oops: :oops: :oops:

Fout gelezen. Sorry

En toch vraag ik me af hoe je dat vertaalt, een "weggeslepen" auto... :shock:

Sianna
Berichten: 156

#7 , 02 dec 2019 21:33

En toch vraag ik me af hoe je dat vertaalt, een "weggeslepen" auto... :shock:
Vertaling: a été déplacé of ook, maar meer archaïsch: remorqué. Je hebt ook nog mis en fourrière (in beslag genomen).


eylis
Berichten: 8836

#9 , 03 dec 2019 20:30

Sorry, ik kan het echt niet laten :-) Een "weggeslepen" auto, dat is wel een érg agressieve manier om een auto te verwijderen. En dat moet ook een érg grote slijpschijf zijn...

Terug naar “Andere”