Dienst Homologatie levert foutief certificaat

seersalomon
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Dienst Homologatie levert foutief certificaat

#1 , 08 mei 2019 14:46

Ik ben inmiddels een half jaar geleden verhuist van Nederland naar Belgie. Met deze verhuizing heb ik ook een motor die ik moet exporteren en importeren. Geloof het of niet, maar na 6 maanden heb ik nog steeds geen nummerplaat. Nu komt dit op de eerste plaats door enorm veel verwarring omtrent de benodigdheid van een COC. Hier werd wel steeds om gevraagd, maar deze is wettelijk niet nodig (en bestaat ook niet voor mijn motor, die is van 1998). Uiteindelijk was er nog maar 1 ding nodig, een Validatie Attest, aan te vragen bij de dienst homologatie voor maar liefst €75.

Even de tijdlijn schetsen

5 feb 2019: Aanvraag validatie attest
7 feb 2019: Homologatie stelt vast dat er incorrecte bijlage zijn
7 feb 2019: Ik stuur correcte bijlage

4 maa 2019: Ik vraag nogmaals de factuur voor betaling aan

5 maa 2019: Duplicaat van factuur ontvangen
5 maa 2019: Factuur betaald

22 maa 2019: Email naar Homologatie over foutief ontvangen attest
29 maa 2019: Géén reactie ontvangen, contact opgenomen met 025537257. Medewerkers hebben aangegeven een nieuw attest op te sturen. Bellen mij later terug om te vermelden dat de eerste email (met incorrecte bijlagen) verwerkt geweest is per abuis. Dit ondanks dat de documenten niet volledig waren. Dit verbaasd mij te meer omdat na de mijn Email 3 alles begrepen en verwerkt is voor een Suzuki. Bovendien is de Yamaha reeds ingeschreven én is daar voor iemand anders reeds een attest voor afgegeven, dit had Homologatie m.i. moeten kunnen zien. Afijn, nieuw attest wordt geregeld, zeggen ze.

18 apr 2019: Nog altijd geen nieuw attest ontvangen. Bellen naar 025537257 geeft geen gehoor en de verbinding wordt na enige tijd overgaan zelfs verbroken!
18 apr 2019: Klacht met bovenstaande lijst ingestuurd naar FOD Mobiliteit
25 apr 2019: Reactie van FOD Mobiliteit: Homologatie valt niet onder hen dus ze kunnen de klacht niet behandelen
25 apr 2019: Klacht doorgestuurd naar Dienst Homologatie
6 mei 2019: Nog geen reactie van Dienst Homologatie, reminder gestuurd
7 mei 2019: Reactie Dienst Homologatie: "Uit onderzoek blijkt dat er op 16/03/2019 een attest verzonden is, wij vragen u meer informatie"
7 mei 2019: Dienst Homologatie verzocht BETER te lezen gezien ik in mijn klacht reeds heb aangegeven dat het verstuurde attest FOUTIEF was.

Met andere woorden, het is zeer moeilijk om de dienst homologatie te bereiken dan wel reactie van ze te krijgen. Ik ben nu (vanaf mijn betaling) al 2 maanden bezig en heb nog steeds geen correct attest voor mijn motor. Ondanks dat ik hier wél €75 voor betaald heb.

Mijn vraag is, valt hier juridisch iets mee te doen? Ik kan nu al die tijd niet op mijn motor rijden, deze staat te verstoffen en verroesten in de garage. Daarnaast heb ik €75 betaald maar niet gekregen wat ik besteld heb. Kan ik bijvoorbeeld een advocaat inschakelen om meer druk op de zaak te zetten en wellicht geld terug te krijgen ter compensatie? Het handelen van de dienst homologatie is in deze volgens mij wel ronduit belachelijk te noemen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 08 mei 2019 21:08

administratie op dat gebied loopt in Belgie traag, zeer traag . . . een slak is nog sneller met zijn momenten.


het beste dat u momenteel kan doen is hun aangetekend in gebreke stellen en een oplossing eisen.

krijgt u geen antwoord of word de brief niet afgehaald, dan staat u alvast sterker mocht u toch verdere stappen ondernemen

Reclame

Terug naar “Andere”