Gsm gekocht tweedehands - 2 maand later telefoon politie

kevkecp2
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gsm gekocht tweedehands - 2 maand later telefoon politie

#1 , 19 nov 2019 18:29

Ik heb een iphone xmax tweedehands gekocht via Facebook Marketplace.
Heb onderhandeld met de persoon en deze gaan kopen op de afgesproken plaats (bij de mensen thuis)
Keurige mensen, 50-60 jaar,
Toestel was niet geblokeerd en simlock vrij en betaald 500 euro? op 2dehands.be staan ze met vraagprijzen tussen 5 tot 800 euro
Na ongeveer 2 maand krijg ik telefoon politie dat ik naar bureel moet gaan en daar verhoord over deze telfoon, zou gestolen zijn, ze weten door wie ook.
Ik heb het toestel daar moete n afgeven in bewaring.
Nu belt men me terug met de vraag of ik deze afstand wil geven op papier.
Ik denk dat ik de eigenaar ben omdat ik deze gekocht heb en betaald.
Kan men eisen dat ik de telefoon moet afgeven ???
Of kan ik eisen dat ik ze terug wil ???
bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 19 nov 2019 18:49

Als dat de standaard 2de hands waarde is - kan u in principe eigenaar blijven van het toestel.
Eigenaar kan zich richten naar dief en tussenstappen indien die van de feiten (heling) op de hoogte zouden zijn. Maar dat is een beslissing van het Openbaar Ministerie. Die kunnen toestel vrijgeven en anders wordt het rechtbank.
U hebt politie toch verteld bij wie u de telefoon gekocht hebt?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 nov 2019 18:55

Burgerlijk Wetboek
Art. 2279. Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.
Niettemin kan hij die een zaak verloren heeft of aan wie een zaak ontstolen is, gedurende drie jaren, te rekenen van de dag waarop het verlies of de diefstal heeft plaatsgehad, de zaak terugvorderen van degenen in wiens handen hij ze vindt; behoudens het verhaal van de laatstgenoemde op degene van wie hij ze bekomen heeft.
(Dit recht van terugvordering geldt evenwel niet voor biljetten van de Nationale Bank van België, noch voor biljetten uitgegeven krachtens de wet van 12 juni 1930, wanneer de bezitter te goeder trouw is.) <W 22-06-1953, art. 1>.

Art. 2280. Indien de tegenwoordige bezitter van de gestolen of verloren zaak deze gekocht heeft op een jaarmarkt of op een andere markt, of op een openbare verkoping, of van een koopman die dergelijke zaken verkoopt, kan de oorspronkelijke eigenaar zich de zaak niet doen teruggeven dan mits hij de prijs die zij hem gekost heeft, aan de bezitter terugbetaalt.
Bij diefstal kan de eigenaar het gestolene van een koper te goeder trouw gedurende drie jaren terugvorderen, zonder te moeten betalen, tenzij de uitzondering voorzien in art. 2280. Deze is m.i. hier niet van toepassing.

Reclame

Terug naar “Andere”