Wildparkeren op privéterrein. Hoe aanpakken?

RikP
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

Wildparkeren op privéterrein. Hoe aanpakken?

#1 , 03 mei 2024 22:35

Ik bewoon een appartement. Rondom het appartementsblok zijn een aantal parkeerplaatsen (verwijderd van de rijweg), bedoeld voor de appartementbewoners en hun bezoekers. Het terrein, en de bedoelde parkeerplaatsen zijn aangegeven als privéterrein d.m.v. een verkeersbord.
Sinds een aantal maanden merken we dat een niet-appartementsbewoner (iemand die in de straat woont) zijn auto op één van de parkeerplaatsen rond het appartementsblok parkeert. De auto wordt blijkbaar weinig gebruikt, want hij staat er vrijwel continu, dag in dag uit.
Een appartementbewoner heeft de wijkagent hiervan op de hoogte gebracht. Naar verluid zou de wijkagent de betroffen persoon bezocht hebben en gevraagd hebben om zijn auto te verplaatsen. De eigenaar van de wagen heeft dit geweigerd. De wijkagent zou vervolgens tegen de initiatiefnemende appartementbewoner gezegd hebben 'dat hij de man niet kan dwingen om zijn wagen te verplaatsen'....
Dit lijkt mij sterk. Gezien de wagen duidelijk op privéterrein staat.
Wat is jullie mening? Kunnen wij nog middelen aanwenden om de man te dwingen om zijn wagen van ons privéterrein te verwijderen?

LeenW
Berichten: 12899

#2 , 03 mei 2024 22:48

Welk verkeersbord is dat dan juist?

De agent heeft gelijk, het is geen overtreding tegen de wegcode, enkel tegen een intern reglement. U kan laten takelen, maar dat zal in eerste instantie op uw kosten zijn.

RikP
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mei 2024 00:07

Het verkeersbord (alhoewel misschien geen officieel 'verkeersbord') dat er staat is dit:
https://i.imgur.com/SWUUIHT.png
Maar als er niets tegen te doen is .. Dan zou dat betekenen dat ik mijn wagen op de oprit van mijn buur zou kunnen zetten, en hij daar niets zou kunnen tegenin brengen?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2389
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 mei 2024 00:11

Dat zegt LeenW helemaal niet. Enkel dat het geen overtreding tegen de wegcode is.

RikP
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mei 2024 00:16

Ok, dat begrijp ik. Mijn punt is, wat kan ik doen om die auto daar weg te krijgen?

lukasi
Berichten: 1158

#6 , 04 mei 2024 08:13

Wat doe je dan met bezoekers?

mava105
Berichten: 22313
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 04 mei 2024 09:24

Plaats een neerklapbaar hekje,

RikP
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 mei 2024 11:12

Wat doe je dan met bezoekers?
U zal ongetwijfeld het antwoord wel weten op uw eigen vraag, maar ik zal u terwille zijn....
Die parkeerplaatsen zijn bedoeld voor de appartementbewoners EN hun bezoekers. Dus bezoekers mogen daar parkeren.
Het zal ook zeer zelden voorkomen dat bezoekers daar weken aan een stuk hun auto neerpoten neem ik aan ...

RikP
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 mei 2024 11:13

Plaats een neerklapbaar hekje,
Ja, hebben we ook al aan gedacht. Maar het zijn heel wat parkeerplaatsen, en 'een gemak' is dat natuurlijk niet voor jezelf. Dat je dat ding altijd moet omhoog en omlaag moet zetten ...

Thomas_A
Berichten: 2389
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 mei 2024 11:28

Meningen over immobiliseren door middel van wielklem zijn ook verdeeld.

https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=146239

Je zou perfect op eigen kosten kunnen laten takelen en burgerrechtelijk proberen deze terug te krijgen, maar ik snap dat je daar niet aan wil beginnen.

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 04 mei 2024 22:11

U - eerder de VME - moet een bord hangen met
"Privé terrein - verboden toegang voor onbevoegden - Veldwetboek Art 87.8 "

Politie is bevoegd gemaakt voor de toepassing van het Veldwetboek
Maar mag anders niet optreden op privé-terrein ... en het is nooit een prioriteit

Al is de rechtspraak verdeeld, en kan dit perfect als openbare weg aanzien worden gezien iedereen er duidelijk toegang toe heeft - maar dan nog is er geen afdwingbaar parkeerverbod ...


Oplossingen:

Blokkeren met een andere auto , een betonblok oid
Laten takelen op eigen kosten en terugvorderen
Naar Vrederechter
individuele parkeerbeugels
Bareel met toegangscontrole aan de ingang vd parking (dan wordt het echt privé)

mava105
Berichten: 22313
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 05 mei 2024 09:34

Of goedkoper: stevig verankerde paaltjes, met daartussen een lange ketting en vastgemaakt met een stevig hangslot met cijfercode die enkel de toegelaten gebruikers kennen.

RikP
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 mei 2024 12:40

Bedankt voor jullie tips en informatie.

Dus ik begrijp, tenzij ik de zaken absoluut op de spits wil drijven (PV, deurwaarder, wegtakelen ...) moet ik van de politie niet teveel hulp verwachten...
Ik vind dat wel een heel ongemakkelijk gevoel, te weten dat 'anderen' blijkbaar veel 'rechten' hebben om privégrond te misbruiken ... Of hen alleszins niet veel in de weg kan gelegd worden (tenzij dus, zoals gezegd, je de dingen wil laten escaleren....).

Likes
Berichten: 314
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 mei 2024 14:07

U kan hen net wél dingen (letterlijk) in de weg leggen.

Er kan ook geen sprake zijn van misbruik als zij zich rechtmatig op het terrein begeven, zoals het in dit geval is. Dergelijke topics zijn al talloze keren gepasseerd en telkens gedraagt de vraagsteller zich verongelijkt en is hij niet tevreden met de antwoorden die hij krijgt.

Als u een oplossing wil, zal u zelf moeten actie ondernemen. En net daar ligt blijkbaar bij de meesten het probleem. Zelf iets moeten doen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”