Openbare weg

josciscojos
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

Openbare weg

#1 , 05 feb 2024 06:55

In landelijk gebied zie je regelmatig, dat de bewoners, tussen de straat en hun eigendom, enkele kasseien of enkele paaltjes plaatsen, in die betreffende strook.

Straat heeft geen voet of fietspad....

Is de strook tussen eigendom en de straat 'openbare weg' ?

Wat als ik met de auto tegen zo'n blok of paaltje rijd, bij uitwijken ? Wie is dan aansprakelijk voor mijn schade?

Groetjes

LeenW
Berichten: 12860

#2 , 05 feb 2024 08:10

Los van of ze er mogen staan of niet, gaat u altijd een goede reden moeten opgeven waarom u tegen een stilstaand object bent gereden.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 05 feb 2024 08:49

In landelijk gebied zie je regelmatig, dat de bewoners, tussen de straat en hun eigendom, enkele kasseien of enkele paaltjes plaatsen, in die betreffende strook.
Straat heeft geen voet of fietspad....
Is de strook tussen eigendom en de straat 'openbare weg' ?
Als je het echt wil weten moet je naar kadasterplannen kijken

Doorgaans is dat GEEN deel van hun eigendom, maar wordt het wel geclaimd door aanwonenden.
Op de echte scheidingslijn ga je dan een haag, een muurtje, draadafsluiting of iets dergelijks vinden.


Gezien de wijzigingen die Gilkinet doorgevoerd heeft aan de wegcode, wordt dat vooral voor voetgangers zeer belangrijk - die moeten elke begaanbare berm volgen voor ze zich op een fietspad of rijbaan mogen verplaatsen ...


Wat als ik met de auto tegen zo'n blok of paaltje rijd, bij uitwijken ? Wie is dan aansprakelijk voor mijn schade?
Tegen een hindernis rijden is doorgaans een probleem voor de bestuurder.
Maar als die hindernis er niet mag staan, slecht tot niet zichtbaar is in het donker bvb ... kan de rechtspraak wel eens de andere kant uit gaan.

Reclame

lukasi
Berichten: 1151

#4 , 05 feb 2024 10:16

Die bermafsluiters mogen niet geplaatst worden. NOOIT
Als je daar tegen rijdt en je hebt schade dan kan je de kosten verhalen op de eigenaar van het aanliggend perceel.
Ben zo moeten uitwijken voor een wagen en op die grasberm lagen kasseien en stonden paaltjes, alles mee want ik reed met een combinatie bestelwagen + remorque.
Schade aan de bestelwagen was toch een 2800€ om alles weer in orde te krijgen, aanhanger een 100€
Eigenaar kwam luid vloekend en scheldend naar buiten dat ik zijn paaltjes en kasseitjes moest betalen en ook de gazon moest herstellen want die was wat doorploegt.
Mijn verzekeraar gebeld en de politie voor PV
Eigenaar heeft mogen betalen en met de opdracht op die paaltjes te verwijderen .

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 10 feb 2024 17:46

Dat gelijkgrondse bermen gebruikt mogen of zelfs moeten worden bij inhalen en kruisen, is duidelijk nog niet overal doorgedrongen ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”