Vluchten van alcoholcontrole + dronken rijden

Glenn vdt
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vluchten van alcoholcontrole + dronken rijden

#1 , 25 feb 2020 11:18

Ik ben een beginnende bestuurder (1jaar 11 maand) wanneer ik achter een poltiewagen rijdt. Ze zetten hun blauwe lichten aan en ik rij een afgesloten straatje in. ik had toe gedronken en politie heeft mij gepakt. na ademtest blijk ik 0.75 mg/l te hebben geblazen.
nu is mijn vraag wordt dit aanzien als vluchtmisdrijf, welke straf zou ik dan krijgen?
En moet ik al mijn rijbewijzen opnieuw doen ( Am B G)? Hoelang zou ik niet mogen rijden ik heb nu 15 dagen gekregen maar moet nog voor het gerecht verschijnen? Ik werk in shiften (6-2 2-22 moeilijk met openbaarvervoer, woon ongeveer 40min van mijn werk) zou dit kunnen meespelen in het rijverbod?
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 25 feb 2020 11:32

Rijbewijs ben je inderdaad kwijt, reken ook maar op een serieuze boete.

Vluchtmisdrijf kan enkel na een ongeval, wat hier niet het geval is.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 feb 2020 17:08

Ik ben een beginnende bestuurder (1jaar 11 maand) wanneer ik achter een poltiewagen rijdt.
Je valt dus onder de strengere bestraffing voor beginnende bestuurders
Al zal dat met 0,75 mg/L of 1,7‰ niet zoveel meer uitmaken ... nog net onder de grens voor "verplicht" alcoholslot


Artikel 34
§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;


Maal 8, de zgn opdeciemen, geeft dat boetebedragen van 1600 tot 16000€
Mogelijk deels voorwaardelijk
Eerste veroordeling zit vaak tegen de ondergrens aan
Maar die zitten meestal ook niet aan 1,7‰ ... of 3,4x de toegelaten hoeveelheid alcohol

Bij veroordeling komen daar nog bij
- gerechtskosten
- bijdrage slachtofferfonds, 200€
- bijdrage 2de lijns juridische bijstand, 20€
- kosten voor de herstelonderzoeken

Ze zetten hun blauwe lichten aan en ik rij een afgesloten straatje in.

Je kan niet weten dat dat voor jou is, als je er achter rijdt
Of was er ook een lichtje "STOP - CONTROLE" ofzo :?:

Wat is "een afgesloten straatje" ?

Doodlopende straat ? Niks mis mee
Verboden richting ? Extra inbreuk ... kan extra veroordeling opleveren.


nu is mijn vraag wordt dit aanzien als vluchtmisdrijf, welke straf zou ik dan krijgen?
Voor vluchtmisdrijf moet je betrokken geweest zijn in een ongeval.

En moet ik al mijn rijbewijzen opnieuw doen ( Am B G)? Hoelang zou ik niet mogen rijden ik heb nu 15 dagen gekregen maar moet nog voor het gerecht verschijnen?
Voor 1 maar . Zal B zijn.

Je moet niet je rijbewijs opnieuw halen.
Je legt een examen af dat je herstelt in het recht tot besturen van een motorvoertuig.
Een recht dat je kwijt speelde door bezopen rond te rijden.


Het zal minstens of praktijk of theorie zijn, dat is wettelijk verplicht.
Maar beide + medische tests ivm alcoholverslaving kan ook natuurlijk ...
Men kan opsporen of je vaak veel alcohol drinkt.
Ik werk in shiften (6-2 2-22 moeilijk met openbaarvervoer, woon ongeveer 40min van mijn werk) zou dit kunnen meespelen in het rijverbod?
Misschien in de duur van het verval ...

Je komt niet in aanmerking voor rijverbod in weekends/feestdagen, wegens verplichte herstelonderzoeken


Bijkomende straffen : Verval van het recht tot sturen, en herstelonderzoeken

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar;



Mogelijke herstelonderzoeken:

Art 38 § 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° een specifieke opleiding bepaald door de Koning.



Verplichte herstelonderzoeken :

Art 38 § 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.


Alcoholslot behoort ook tot de strafmogelijkheden
1 jaar tot levenslang

Artikel 37/1

§ 1. In geval van een veroordeling wegens overtreding van artikel 34, § 2, artikel 35 in geval van dronkenschap of van artikel 36, kan de rechter, indien hij geen definitief verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreekt of geen toepassing maakt van artikel 42, voor een periode van ten minste één jaar en ten hoogste drie jaar of levenslang, de geldigheid van het rijbewijs van de overtreder beperken tot alle motorvoertuigen die zijn uitgerust met een alcoholslot, op voorwaarde dat de overtreder als bestuurder voldoet aan de voorwaarden van het in artikel 61quinquies, § 3, bedoelde omkaderingsprogramma.



Nadat je bericht krijgt van de politie dat je rijverval als straf uitgevoerd wordt:

Artikel 40

Elk verval dat als straf is uitgesproken, gaat in de vijfde dag na die waarop het openbaar ministerie de kennisgeving aan de veroordeelde heeft gedaan. Zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen zijn in deze termijn niet inbegrepen.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”