File veroorzaakt door alcoholcontrole tijdens ochtendspits

Karel
Topic Starter
Berichten: 21

File veroorzaakt door alcoholcontrole tijdens ochtendspits

#1 , 19 feb 2020 21:49

Gisterenmorgen op de Haachtsesteenweg in Evere om 8u30 alcoholcontrole, iedereen op de rijstrook richting Brussel werd verplicht te blazen.
Gevolg 37 minuten extra file over 1200 m (data van mijn GPS tracker, dus exact).
Terwijl ik normaal in iets meer dan 30 minuten op het werk ben, heb ik er ditmaal 70 minuten over gereden.

Terwijl iedereen klaagt over de files, gaat de politie dan maar doodleuk nog wat files bijmaken.
Honderden mensen die een half uur meer in de file moeten staan, en dus ook een half uur langer moeten werken.
Honderden auto's die een half uur langer moeten rijden en CO2 uitstoten, blijkbaar is de CO2 is enkel van belang als ze er geld kunnen uitpersen.

Wat bezielt de politie om zoiets tijdens de ochtendspits uit te voeren, en waar ze waarschijnlijk ook nagenoeg niemand betrapt hebben...

Artikel 7.2 zegt "De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers".
Geldt dit niet voor de politie, en waar ligt de limiet, wat als ik door zo'n hinder bijvoorbeeld een vlucht zou missen ???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 19 feb 2020 22:09

De politie heeft het recht dat te doen, bijgevolg kunt u nergens aanspraak op maken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 19 feb 2020 23:00

Wat bezielt de politie om zoiets tijdens de ochtendspits uit te voeren, en waar ze waarschijnlijk ook nagenoeg niemand betrapt hebben...
Aantallen scoren zodat er met positieve cijfers uitgepakt kan worden.

Aantal gevatte bestuurders daalt zo, tot niveau waar de zin van de controles nagenoeg wegvalt.
Tijdens vele controles, waren er veel meer flikken present dan overtreders ...
Rekening houdend dat er niets anders gecontroleerd wordt als de tester geen waarschuwing aangeeft en bestuurder niet gedrogeerd lijkt, is dit zo ongeveer totale verspilling van personeel.
Sommige politiezones zaten deze Winter-BOB campagne dan ook onder de 1% overtreders.

Zo komen er goede cijfers voor de politie(k).
Maar verandert er tegelijk al jàren nagenoeg niets aan de realiteit: bijna 1 op 4 dodelijke ongevallen, is gelinkt aan alcohol ...

Die haalt men op een doordeweekse woensdagmorgen immers niet uit het verkeer ...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 feb 2020 08:58

Ik herinner mij in de jaren 60 was er regelmatig controles in de Ochtend op de spits uur , enkel papieren nazien
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

cesto
Berichten: 324

#5 , 20 feb 2020 10:27

Ik herinner mij in de jaren 60 was er regelmatig controles in de Ochtend op de spits uur , enkel papieren nazien
Maar die waren waarschijnlijk geen massacontroles hoor :arrow:

Ik heb de indruk dat het enorme verkeershinder de overheid geen moer interesseert in dit land. Dit geldt uiteraard voor de constant, overal aanwezige en soms jaren lang aanslepende wegwerken, maar ook voor zulke zinloze acties zoals algemene alcoholcontrole op werkdagen tijden de spitsuren :?:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 feb 2020 10:54

Ik herinner mij in de jaren 60 was er regelmatig controles in de Ochtend op de spits uur , enkel papieren nazien
Maar die waren waarschijnlijk geen massacontroles hoor :arrow:
:?:
Dit was toen niet door de politie maar deze werd door de Rijkswacht gedaan,en toch met een paar combi's.

S'avonds tussen 21 e 24 uur werd ook door hun controles gedaan op papieren.

Als ik moest leveren in Charleroi, vertrok ik om 3 uur en zeer veel gecontroleerd geweest op de N9, moet altijd de deur openen van onze lichte vracht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

cesto
Berichten: 324

#7 , 20 feb 2020 18:46


Dit was toen niet door de politie maar deze werd door de Rijkswacht gedaan,en toch met een paar combi's.

S'avonds tussen 21 e 24 uur werd ook door hun controles gedaan op papieren.

Als ik moest leveren in Charleroi, vertrok ik om 3 uur en zeer veel gecontroleerd geweest op de N9, moet altijd de deur openen van onze lichte vracht.
Dit alles is intussen voorbij,.. In andere Europese landen zie je wel af en toe controleposten met soms zelfs sterk bewapende politiemannen. Wie ze stoppen weet ik niet, maar niemand heeft er last van volgens mij. Hier bij ons heb ik dat nog nooit gezien, alleen van die acoholcontroles, die meestal vooraf aangekondigd worden. :shock: Alsof dronken bestuurders het enige risico waren die je op straat tegenkomt...

LeenW
Berichten: 12825

#8 , 20 feb 2020 18:59

Op zich is het niet slecht dat er per uitzondering controle is op een ongewoon moment, dat zorgt er voor dat er geen gevoel van "veilige periodes" komt.

saaieman
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 feb 2020 16:12

Dus als ik ongezien dronken wil rijden, dan moet ik gewoon wachten tot aan de ochtendspits?
Natuurlijk mogen ze en moeten ze controleren op elk tijdstip van de dag, en liefst onaangekondigd, alleen zo zorg je ervoor dat er de hele dag veilig verkeer kan zijn.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”