Markeringen parkeerverbod aanvragen of oplossing parkeerplaatsen

RonC
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Markeringen parkeerverbod aanvragen of oplossing parkeerplaatsen

#1 , 21 jan 2020 16:17

Hallo,
Ik baat een zaak uit langs een drukke Gewestweg en juist langs ons is ook pas een zaak open gegaan. Nu met de wetgeving tegenwoordig mag men naar het schijnt geen parking met rechte vlakken en een oprit maken, waardoor hier het probleem volgt dat iedereen op de pechstrook of mijn parking staat en mijn parking en inrit blokkeert door voor onze zaak op de pechstrook te staan.

Nu ik kan hier niet veel meer doen dat men bij ons niet staat dan een plaat “Enkel voor cliënteel onze zaak”.
Maar ik zou graag willen dat men de pechstrook niet meer blokkeren kan en er markeringen ofzo op de grond laten plaatsen voor parkeerverbod of toch zeker onze inrit.

Ik heb Wegen & Verkeer al gecontacteerd (want is een Gewestweg) maar zij antwoorden mij hier met het volgende op:
We begrijpen dat het vervelend is dat sommige weggebruikers parkeren voor uw inrit. U kan hiervoor best contact opnemen met de lokale politie, zij controleert de naleving van het verkeersreglement.

Op uw vraag voor het plaatsen markeringen kunnen wij jammer genoeg niet ingaan. U leest hieronder waarom.

We plaatsen verkeersborden en markeringen om weggebruikers attent te maken op locaties die extra aandacht verdienen om de verkeersveiligheid te garanderen. Te veel verkeersborden en markeringen zorgen ervoor dat belangrijke boodschappen verloren gaan. Dit heeft negatieve gevolgen op de verkeersveiligheid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 21 jan 2020 16:20

Dat lijkt mij een correct antwoord te zijn?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 jan 2020 17:26

en een excuus om niets te moeten doen :evil:

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 21 jan 2020 17:45

Nu met de wetgeving tegenwoordig mag men naar het schijnt geen parking met rechte vlakken en een oprit maken
Geen idee wat u daarmee bedoelt eigenlijk ...
waardoor hier het probleem volgt dat iedereen op de pechstrook
Kan enkel een pechstrook zijn indien u langs een autoweg woont.
Maar daar ligt doorgaans geen bebouwing naast.

In andere gevallen is dat een parkeerzone.
of mijn parking staat en mijn parking en inrit blokkeert door voor onze zaak op de pechstrook te staan.
Linkje Google streetview kan helpen ...

U heeft dus een parking aan uw eigen winkel :?:
De inrit naar die parking wordt geblokkeerd, of is dat nog apart ?
Op uw parking zet u een blauw bord met witte opdruk en verwijzing naar Art 87.8 Veldwetboek

"Private weg
Parkeren uitsluitend toegelaten voor klanten van RonC tijdens hun winkelbezoek"
Art 87.8 Veldwetboek


Art. 87.Met geldboete van een frank tot tien frank worden gestraft :
8° Zij die, zonder noodzaak en ondanks het verbod van de eigenaar, gebruik maken van een weg die aan een bijzondere persoon toebehoort.


Maar ik zou graag willen dat men de pechstrook niet meer blokkeren kan en er markeringen ofzo op de grond laten plaatsen voor parkeerverbod of toch zeker onze inrit.
AWV zou de parkeerzone thv uw oprit kunnen onderbreken, en links en rechts er van een schuin verdrijvingsvlak aanbrengen zodat men niet pal tot tegen de inrit kan parkeren.

Willen bij die gasten is echter iets anders ...


Te veel verkeersborden en markeringen zorgen ervoor dat belangrijke boodschappen verloren gaan. Dit heeft negatieve gevolgen op de verkeersveiligheid.
Nu al dé mop van 2020 ... :roll:

RonC
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jan 2020 08:11

Sorry voor mijn late reactie, was even offline
Bij deze de link naar Google Streetview
https://www.google.com/maps?q=50.75216 ... shorturl=1
Hier ziet u mijn parking (private) is waar de auto’s draaien en tot aan de voorkant van de rode auto op pechstrook.

Links ervan, waar 1 auto staat is hier op Google Maps nog open, leeg vlak maar staat nu ondertussen een gebouw/zaak tot aan de rode auto voorkant zullen we zeggen is de grens en over dat stuk gaat het.
Een parking zoals ik heb mag naar het schijnt van Stedenbouw & Wegen en Verkeer niet meer en mochten ze dus op dat open stuk ook niet doen. Dit moest een parking met in en uitrit worden maar is niet zo super gemaakt en men gebruikt dit ook niet in plaats daarvan komt men dus op mijn parking staan en de pechstrook, de gemeente heeft zelfs speciale aanvraag ingediend of toch niet mocht aangepast worden voor veiligheid omdat iedereen zoals ik eerder zei, pechstrook staat (Zoals die rode auto en daarachter ook) en zo mijn parking volledig blokkeert.

Het is daar waar die rode auto staat en erachter waar ik markeringen wou voor parkeerverbod op pechstrook. 300 Meter naar links is een KBC bank bv. en daar mocht dit wel, gek bij mij niet zou mogen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 23 jan 2020 17:36

Het is geen pechstrook, maar een parkeerzone voor uw winkel.

Bij KBC een gelijkgrondse berm (geen parkeerverbod te zien op streetview in 2013)
Voor bank is zoiets natuurlijk altijd iets simpeler
Men kan daar beveiliging als argument invoeren

Parkeerzone onderbreken lijkt me een logische zaak.
Uiteindelijk màg daar eigenlijk niet geparkeerd worden, maar geeft men nu een dubbelzinnig beeld:
Parkeerzone :arrow: parkeren zou mogen
Parkeerverbod voor buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen


Politie zit achter de hoek
Waarom verbaliseren ze de overtreders daar niet

Issued
Berichten: 1227

#7 , 23 jan 2020 19:27


Parkeerzone :arrow: parkeren zou mogen
Parkeerverbod voor buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen
even advocaat van de duivel spelen :twisted: , maar:

Een parkeerzone wordt aangeduid door een wegmarkering (art 75.2 kb 1.12.75). Wegmarkeringen zijn verkeerstekens(art 5 kb 1.12.75). Verkeerstekens gaan boven verkeersregels (art 6 kb 1.12.75).

Art 75.2 stipuleert dat men in zo een parkeerzone mag parkeren. Dit wordt nergens beperkt. Hieruit kunnen we dan toch opmaken dat men om het even waar op die strook mag parkeren, alsook dat verbalisatie daar onmogelijk is. Anders schrijft de politie weer onterechte boetes uit (hé Inazuma, mr 80% onterecht :mrgreen: .)
dergelijke situaties doen zich op veel plaatsen voor, zeker in combinatie met de E9-achtige verkeersborden.

De enige oplossing voor deze situatie lijkt me dan ook om de strook op de gepaste plaatsen te onderbreken. Is die plaats daar buiten bebouwde kom (lang leve lintbebouwing)?

RonC
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jan 2020 10:38

Is die plaats daar buiten bebouwde kom (lang leve lintbebouwing)?
Ja, is geen bebouwde kom tot in de zijstraten
Veel lintbebouwing is het ondertussen niet meer te noemen. Er tegenover (zie je ook niet op Maps) is men vol appartementen en woningen aan het zetten.
Nu goed zal ik toch nog eens proberen vragen of men toch zeker voor de inrit aan zijkant een parkeerverbod kan plaatsen of sommige stukken.
Het is nu vrijdag en een ramp met auto’s en parkeren.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jan 2020 11:04

spreek eens de mobiliteitscommissie van uw gemeente aan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”