Parkeervak voor tuin/ illegale oprit

Uximai
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Parkeervak voor tuin/ illegale oprit

#1 , 20 jan 2020 20:29

In de straten waar wij wonen (Deurne Noord - Meeuwenhoflei - Van Heetveldelei - ...) hebben er in het verleden veel mensen hun voortuin tot een parkeerplaats herschapen. Verleden jaar hebben ze echter parkeervakken aangebracht dmv witte verf. Daar waar er een reglementaire garage/oprit is, hebben ze niets geschilderd, daar waar een voortuin is (volgens het Kadaster) hebben ze witte lijnen geschilderd die de parkeergelegenheid in de straten aanduiden.
Telefonisch heeft de wegpolitie mij duidelijk gemaakt dat je niet voor die tuinen mag gaan staan (in het parkeervak), per mail echter geven ze mee dat de auto daar reglementair staat op de straat (in het parkeervak) en dus niet kan weggesleept worden (ook als er een auto in de voortuin/ illegale oprit staat).
Wie kan ik nu geloven?
Alvast bedankt voor jullie input!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 20 jan 2020 21:10

Verleden jaar hebben ze echter parkeervakken aangebracht dmv witte verf.
Gezien de aanleg, op een gelijkgrondse berm buiten de werkelijke rand van de rijbaan (hier de goot), zijn dat per definitie vakjes die juridisch niet eens bestaan

De wegcode kent géén "vakjes" die parkeren toelaten, buiten:
1) in een (woon)erf, waar een onbepaalde witte markering mag aangeven waar u mag parkeren

2) in een parkeerzone volgens art 75.2 , waar u volgens Art 77.5 zelfs in de vakjes MOET staan , zie
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /262-art75
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /263-art77
Hier verleent de parkeerzone de parkeertoelating, de vakjes enkel de verplichting er IN zo'n vakje te parkeren.

Beide situaties zijn hier dus niet van toepassing.


Bijgevolg

Geven de vakjes géén parkeertoelating
Gaan deze zelfs illegale wegmarkeringen ook niet boven enige andere verkeersregel die een parkeerverbod oplegt ...


Politie geeft dus telefonisch de juiste info, en per mail de foute ...
Meestal zijn ze voorzichtiger in geschreven dingen 8_)



Het feit dat er illegaal een tuin omgebouwd is tot inrit, is niet uw probleem als weggebruiker.

U ziet en herkent een inrit :arrow: parkeerverbod ... Art 25.1.3°
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /190-art25

Uximai
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jan 2020 22:08

Alvast bedankt voor uw reactie, ik probeer hier aan uit te geraken, ben er een leek in.
De parkeerzone is aangegeven zoals art.75.2. (rechts van de afbeelding)
De schilderwerken zijn uitgevoerd door de gemeente en in diverse straten, net om het parkeerprobleem aan te pakken.

Reclame

Uximai
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jan 2020 22:29

En op google maps kan je de parkeervakken nog niet zien, ze zijn te recent aangebracht...
Het is eigenlijk zoals men een gehandicaptenplaats aanduidt, daar waar men één plaats heeft, één vak, daar waar er meerdere plaatsen zijn, een langgerekt vak zonder onderverdelingen...
Pfff, moeilijk om uit te leggen ;-)

Uximai
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jan 2020 22:35

Wanneer je in Google maps gaat zien bij 'Van Deynsestraat 2 te Deurne' dan zie je het soort van wegmarkeringen die men heeft aangebracht. Alleen zijn de markeringen waar ik over spreek ook daar waar mensen hun voortuin hebben omgevormd tot een autoparking (Van Heetveldelei - Meeuwenhoflei)...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 21 jan 2020 07:55

De parkeerzone is aangegeven zoals art.75.2. (rechts van de afbeelding)
Kan niet
Die markering ligt op de rijbaan, en vernauwt de rijbaan eigenlijk, vandaar is het de "denkbeeldige rand vd rijbaan"


In uw straat ligt de wegmarkering op een gelijkgrondse berm
Het kan dus geen wegmarkering conform Art 75.2 zijn
Ze gaat er op lijken, maar het juridisch niet zijn ...
Ze geeft dus ook geen parkeertoelating, in afwijking van een verkeersregel die parkeren verbiedt

De schilderwerken zijn uitgevoerd door de gemeente en in diverse straten, net om het parkeerprobleem aan te pakken.
En de gemeente maakt er nog een groter potje van ...

Uximai
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 jan 2020 08:06

Hallo Inazuma,
Het voorbeeld van de 'Van Deynsestraat' was enkel om het soort markering te laten zien.
Over de straten waar ik het over heb (Meeuwenhoflei en Van Heetveldelei) is de strook om te parkeren reeds aangegeven door een ander soort stenen en daarbovenop hebben ze nu ook nog witte lijnen (parkeervakken in mijn ogen) om aan te duiden waar je wel en niet mag staan.
Het is dus niet zo (zoals u omschrijft) dat dit louter is om de straat te markeren... (Denk ik, maar nogmaals, ik ben een leek hierin)
PS . Ik vind het wel boeiend om dit allemaal te aanlezen! :-)

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 21 jan 2020 10:03

Als je hierover gaat klagen, kan de gemeente de bal terug spelen en uw een PV maken voor een illegaal verbouwde voortuin tot parkeerstrook en eisen dat alles terug in zijn oorspronkelijke staat wordt hersteld.
Een overbuur van mij heeft dat voorgehad. Er waren parkeervakken geschilderd op de straat, maar hij had zijn hele voortuin verhard met klinkers, zodat er plaats was voor 2 wagens. Er werd een PV voor bouwovertreding opgemaakt en het kreeg 2 maanden de tijd om alles terug in de oorspronkelijke staat te stellen. Dat is 2 jaar geleden. Zijn klinkers hebben nog meer dan 1 jaar op een hoop gestapeld gelegen en werden dan verkocht via 2de hands. De zandbedding ligt er nog en er staan nu geen planten meer op, uitgezonderd een pak onkruid. Uit onvrede wil hij er niets meer aan doen. Hij is geen eigenaar, maar huurder. Als in zijn plaatsbeschrijving een tuintje staat opgenomen, zal hij het bij vertrek toch moeten doen.

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 21 jan 2020 10:24

Aan die kanten zijn er hele straten met zo'n voortuintjes, ik denk dat er daar niemand de politieke moed gaat hebben om dat aan te pakken. Vaak ook nog met een te lange auto die dan de helft of meer van het voetpad inneemt.

Uximai
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 jan 2020 12:44

Als je hierover gaat klagen, kan de gemeente de bal terug spelen en uw een PV maken voor een illegaal verbouwde voortuin tot parkeerstrook en eisen dat alles terug in zijn oorspronkelijke staat wordt hersteld.
Een overbuur van mij heeft dat voorgehad. Er waren parkeervakken geschilderd op de straat, maar hij had zijn hele voortuin verhard met klinkers, zodat er plaats was voor 2 wagens. Er werd een PV voor bouwovertreding opgemaakt en het kreeg 2 maanden de tijd om alles terug in de oorspronkelijke staat te stellen. Dat is 2 jaar geleden. Zijn klinkers hebben nog meer dan 1 jaar op een hoop gestapeld gelegen en werden dan verkocht via 2de hands. De zandbedding ligt er nog en er staan nu geen planten meer op, uitgezonderd een pak onkruid. Uit onvrede wil hij er niets meer aan doen. Hij is geen eigenaar, maar huurder. Als in zijn plaatsbeschrijving een tuintje staat opgenomen, zal hij het bij vertrek toch moeten doen.
Even voor alle duidelijkheid, wij wonen niet in die straat, noch hebben wij een voortuin. Wij willen alleen maar duidelijkheid waar we nu wel of niet mogen staan.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 21 jan 2020 17:57

Over de straten waar ik het over heb (Meeuwenhoflei
Daar ben ik virtueel gaan kijken

is de strook om te parkeren reeds aangegeven door een ander soort stenen
Dat is dus een gelijkgrondse berm.

Als u in die straat wil parkeren, MOET u op die berm parkeren.
en daarbovenop hebben ze nu ook nog witte lijnen (parkeervakken in mijn ogen) om aan te duiden waar je wel en niet mag staan.
Er bestaat wettelijk geen enkele wegmarkering die dergelijke bepaling op die plaats kan aangeven ...

De wegmarkering is dus onwettig, dan wel foutief gebruikt in een andere betekenis, wat evenmin mag.


Buiten de (woon)erven en parkeerzones (wat dus niet kan op een berm), heeft de wegcode geen enkele wegmarkering die bepaalt dat u ergens mag parkeren.

U mag gaan zoeken, maar u gaat niets vinden ...
https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode


Andere vakjes dan in woonerf of parkeerzone, die je vaak ziet tot zelfs op trottoirs toe, geven géén parkeertoelating.

Omgekeerd:
De afwezigheid van een vakje, betekent ook niet dat er dan daardoor niet geparkeerd mag worden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 21 jan 2020 18:01

Wij willen alleen maar duidelijkheid waar we nu wel of niet mogen staan.
Die duidelijkheid is er niet.
Buiten dat u voor geen énkele inrij mag parkeren, wit vakje of niet.
(Tenzij u uw nummerplaat op de inrit aanbrengt - met toelating eigenaar).


De vakjes zijn geschilderd in opdracht van mensen die de verkeerswetgeving niet kennen, noch begrijpen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”