Vluchtmisdrijf met enkel blikschade

Jor
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vluchtmisdrijf met enkel blikschade

#1 , 20 jan 2020 16:09

Hallo iedereen,

In september 2018 mocht ik de wagen van een kameraad gebruiken om naar de winkel te gaan, maar bij het verlaten van de parking heb ik blijkbaar de auto naast mij geraakt en doorgereden. Ik was me totaal niet bewust dat dit gebeurde waardoor ik ook gewoon rustig ben door gereden, want als ik besefte dat dit gebeurde had ik wel degelijk ter plaatse gebleven.

's Avonds stond de Politie voor mijn deur om me te confronteren met de feiten dat ik vluchtmisdrijf met blikschade zou gepleegd hebben, nadat ze eerst bij de eigenaar van de wagen geweest waren. Ik stond ter plaatse aan de grond genageld en was me echt niet bewust dat dit ongeval plaats vond, laat staan dat ik vluchtmisdrijf zou plegen.
Ik had de keuze om ter plaatse een verklaring af te leggen en daarbij afstand te nemen van mijn rechten of om uitgenodigd te worden op het Politiekantoor.
Omdat ik alles even moest laten bezinken koos ik voor dat laatste.

Na een half jaar en omdat ik er zelf geregeld achter zat vond dan het uiteindelijke verhoor plaats. De inspecteur zag ook wel dat het om een spijtig ongeval ging en dat er geen kwaad in me zat om men plichten te ontlopen.

Nu zijn we een jaar verder van het verhoor en heb er niets meer van gehoord. Ik belde daarstraks naar het parket en zij wisten me te zeggen dat de zaak behandeld zou worden in april 2020 en dat ik hiervoor nog uitgenodigd zal worden.

Het is al 2 jaar dat me dit fameus bezig houdt. Ik kan niet genoeg benadrukken dat ik me niet bewust was dat ik tegen een wagen zat waardoor ik rustig mijn weg naar huis verder zette. Die kameraad meteen gecontacteerd nadat de Politie aan me deur stond om me in de eerste plaats te excuseren en omdat ik er met hem over wilde praten, maar hij geloofde me niet (zoals altijd). We hebben sindsdien geen contact meer met elkaar omdat hij met mij niks meer te maken wil hebben.
Op zich is dat al erg zwaar omdat we een goede band hadden, maar ook het gerechtelijke blijft me wakker houden, nu zeker weer omdat de zaak gaat voor komen.

Als de zaak behandeld wordt in de rechtbank in april 2020, wil dit dan sowieso zeggen dat ik gestraft ga worden of kan dit nog geseponeerd worden? Indien straf, wat kan er mij boven het hoofd hangen?

Ik woon van mijn 18 alleen, ben nu 24, heb kei veel moeite gedaan om men rijbewijs te halen en alle lessen en examen volledig zelf betaald met spaarcentjes.
Ik ben nog nooit in contact gekomen met gerecht of Politie, ik kom braaf mijn burgerplichten na (al is het maar dat een verkeerslicht niet werkt dat ik dit meteen meld) en steek niks uit wat niet mag ofzo. En dit is echt niet overdreven of gelogen.

Kan een rechter hiervoor verzachtende omstandigheden inroepen of hangt er nu echt iets zwaars boven mijn hoofd?
Het maakt me gewoon zeer angstig voor wat er mij te wachten staat omdat ik hier gelukkig nooit ervaring mee gehad heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 20 jan 2020 17:39

Als de zaak behandeld wordt in de rechtbank in april 2020, wil dit dan sowieso zeggen dat ik gestraft ga worden of kan dit nog geseponeerd worden?
Als het op de rol gezet is, komt het voor de rechtbank ...
Betekent dat parket de keuze gemaakt heeft te vervolgen.


Wat ik mis in je verhaal, is of je er inderdaad tegen gereden bent.
Of er aan de auto van je ex-kameraad inderdaad schade was.
Of er veel fysieke schade was (hoe meer fysieke schade, hoe waarschijnlijker dat je het had moeten voelen ...)

Heb je of zijn daar foto's van ?
Zijn de auto's naast elkaar gezet om te zien of de schade effectief overeen komt ?

Indien straf, wat kan er mij boven het hoofd hangen?
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /459-t4hs4

Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,


Die wetend is hier cruciaal ...


Boetebedragen dienen maal 8 gedaan te worden - de opdeciemen - dus 1600€ tot 16000€
Eerste veroordeling is doorgaans rond het minimum, en zonder gevangenisstraf.

Bij veroordeling, komen er nog kosten bij voor
Slachtofferfonds 200€
Fonds juridische 2de lijns bijstand, 20€
Gerechtskosten (rond de 80€)


Maar het stopt daar niet ....
Deel van de straf kan een verval van het recht tot sturen zijn ("rijverbod")

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; (...)



Het herstel in dat recht kan vervolgens afhankelijk gemaakt worden van zgn Herstelonderzoeken.
Hoe lang had je je rijbewijs op moment vd botsing ?


Art 38
§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° een specifieke opleiding bepaald door de Koning.



Kan een rechter hiervoor verzachtende omstandigheden inroepen of hangt er nu echt iets zwaars boven mijn hoofd?
Dagvaarding voor vluchtmisdrijf moet je in elk geval niet licht opnemen.
Advocaat is zeker aangewezen

Ontbreken van strafblad en als het parket geen waslijst verkeers-PVs kan vinden, werkt normaal verzachtend.

Maar beste is de rechter overtuigen dat je de aanrijding stomweg niet gevoeld of gemerkt hebt ... die "wetend" ...

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”