Mag privéfirma auto laten wegtakelen?

Stefan1968
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Mag privéfirma auto laten wegtakelen?

#1 , 06 jan 2020 17:32

Ik was vanochtend gehaast en heb mijn wagen op een privéparking van een winkel geplaatst.

Toen ik ‘s avonds terugkeerde, vind ik een brief onder mijn voorruit waarin de winkel stelde dat ik op hun privéparking stond en zij deze voor hun klanten wenste voor te behouden.

Alle begrip hiervoor. De beleefde toon van de brief werd in de volgende paargrafen plots bitsiger. Wat mijn wenkbrauwen echter het meest deed fronsen, was de dreiging dat mijn gegevens (de nummerplaat dus) zouden worden bijgehouden om mijn wagen bij een volgende “inbreuk” te laten wegslepen.

Twee vragen...

1. Mag een privéfirma zomaar je gegevens zonder je toestemming bijhouden om daar later gebruik van te maken?

2. Is dit nu bluf of hebben zij effectief het recht om mijn wagen te laten wegslepen (door een oproep aan de politie neem ik aan)? Ik hinderde daar nergens het verkeer, ik stond op hun privéparking, wat hen uiteraard niet zinde.

Bedankt voor jullie antwoord 😎

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 06 jan 2020 17:42

staat er correct aangegeven dat het wel degelijk om een privé parking gaat en dat men bij overtreding gaat wegslepen?


privéparkings van winkels die vrij toegankelijk zijn en niet worden afgesloten met een slagboom etc . . . worden aanzien als openbaar


zolang u dan niet in overtreding bent met andere dingen (zoals parkeren op mindervalide plaats) kan de politie niks doen en de winkel nog minder

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 06 jan 2020 18:09

En vooral staat er vooraan de parking of op de parkeerplaatsen dat het privaat is met vb vermelding art 87 8° veldwetboek.
Dan kan het perfect zie teksten
http://www.juridischforum.be/forum/view ... st#p368600
http://www.juridischforum.be/forum/view ... em#p246475

Ken persoonlijk een firma die ook het inwendig reglement vooraan had hangen - onreglementair geplaatste voertuigen kregen wielklem en deze werd verwijderd tegen een tarief van Bfr 1000 per dag dat voertuig daar stond.
Meerdere bestuurders hebben gedreigd met schadeclaims en advocaten ...resultaat betaalde direct de vereiste bedragen..

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 06 jan 2020 20:53

1. Mag een privéfirma zomaar je gegevens zonder je toestemming bijhouden om daar later gebruik van te maken?
Neen ...

BloodNight
Berichten: 621

#5 , 06 jan 2020 22:36

Ik was vanochtend gehaast en heb mijn wagen op een privéparking van een winkel geplaatst.

Toen ik ‘s avonds terugkeerde, vind ik een brief onder mijn voorruit waarin de winkel stelde dat ik op hun privéparking stond en zij deze voor hun klanten wenste voor te behouden.

Alle begrip hiervoor. De beleefde toon van de brief werd in de volgende paargrafen plots bitsiger. Wat mijn wenkbrauwen echter het meest deed fronsen, was de dreiging dat mijn gegevens (de nummerplaat dus) zouden worden bijgehouden om mijn wagen bij een volgende “inbreuk” te laten wegslepen.

Twee vragen...

1. Mag een privéfirma zomaar je gegevens zonder je toestemming bijhouden om daar later gebruik van te maken?

2. Is dit nu bluf of hebben zij effectief het recht om mijn wagen te laten wegslepen (door een oproep aan de politie neem ik aan)? Ik hinderde daar nergens het verkeer, ik stond op hun privéparking, wat hen uiteraard niet zinde.

Bedankt voor jullie antwoord 😎
Als er duidelijk aangegeven is dat de parking privé is (Zie hiervoor de post van Franciscus.) dan is de winkel in de mogelijkheid om uw voertuig op uw kosten te takelen. Dit kan u een aardige duit kosten. Politie kan en zal hiervoor niet tussenkomen.
Best een andere parkeerplaats zoeken dus.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 07 jan 2020 09:41

Heb ooit meegemaakt in centrum Antwerpen, dat ik dringend een plaats nodig had, en ik dan maar op een privéparking van een bankkantoor ging staan. Bij terugkomst was de poort gesloten met ketting en hangslot. Gezien de receptie geen enkel poging deed om de poort te laten openen, heb ik, het dan maar zelf gedaan. Gezien ik in mijn koffer steeds een paar gereedschappen bijhad, dan maar zelf de bouten van de scharnieren losgevezen. Receptie bank had geen toezicht op de parking, die in een achteraf zijstraat lag. Een paar maanden later hingen er een paar camera's

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 07 jan 2020 14:55

1. Mag een privéfirma zomaar je gegevens zonder je toestemming bijhouden om daar later gebruik van te maken?
Neen ...
Als ze bvb enkel noteren dat het gaat om een kanariegele Audi R8 met nummerplaat "RosseVoenk" doen ze toch niet veel verkeerd ? :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 07 jan 2020 14:59

Nummerplaten zijn persoonsgegevens. Persoonsgegevens verwerken is onderworpen aan de GDPR.
"sowieso" schrijf je zo.

BloodNight
Berichten: 621

#9 , 07 jan 2020 20:17

Of ze de kentekenplaat bijhouden is eigenlijk naast de kwestie. Men hoeft deze niet te noteren, men kan direct takelen.
Maw, ga ergens anders parkeren.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#10 , 07 jan 2020 21:07

Of ze de kentekenplaat bijhouden is eigenlijk naast de kwestie. Men hoeft deze niet te noteren, men kan direct takelen.
Maw, ga ergens anders parkeren.
het probleem is dat we momenteel niet weten waar deze parking is en of deze "privé" parking van de winkel correct is aangeduid met de nodige borden zodat ze in de mogelijkheid zijn om te takelen.

als er geen correcte borden zijn aangebracht en de parking word niet afgesloten tijdens de reguliere openingsuren => openbaar

Stefan1968
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 jan 2020 08:31

Gisteravond even gekeken: er staan bordjes met de naam van de winkel (weliswaar zijwaarts gedraaid -door de wind?- en dus niet duidelijk leesbaar).

Er staat daarentegen nergens vermeld dat het om een privéparking zou gaan.

Meteen wegslepen lijkt me wel heel sterk...

Stefan1968
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 jan 2020 08:32

De parking is overigens ook vrij toegankelijk- geen slagbomen of iets dergelijks.

Stefan1968
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 jan 2020 08:34

Een kentekenplaat bijhouden, vind ik wel degelijk helemaal deel van de kwestie hoor. Het gaat hier om het bijhouden van privégegevens met de bedoeling ze eventueel tegen u te gebruiken. Voelt u zich daar lekker bij?

LeenW
Berichten: 12813

#14 , 08 jan 2020 08:45

Een kentekenplaat bijhouden, vind ik wel degelijk helemaal deel van de kwestie hoor. Het gaat hier om het bijhouden van privégegevens met de bedoeling ze eventueel tegen u te gebruiken. Voelt u zich daar lekker bij?
Men kan de plaat toch nergens aan linken (tenzij het een parking van de DIV betreft)?

Didymus
Berichten: 2061

#15 , 08 jan 2020 08:56

Dat maakt geen verschil. Het maakt net zoals een ip-adres indirecte identificatie van een persoon (in casu de eigenaar/bestuurder) mogelijk.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”