Gasboete

LutDillen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gasboete

#1 , 04 sep 2019 16:37

Beste,
Ik kreeg op 2/8 (mijn verjaardag) een bericht in de bus over een overtreding begaan op 20/6/2019. Ik zou geen drie meter van het zebrapad gestaan hebben. Nu, ik weet niet meer waarover dit gaat en als het de plaats is waar ik denk dat het is, daar staat geen znkele wagen 3 meter van het zebrapad gezien ook de parkeerkrapte in onze straat. In theorie zou men dan een gevaar betekenen, in de praktijk zie ik de relevantie hiervan absoluut niet! Maar als de wet tot in het absurde toegepast moet worden, dan zullen we op mekaar moeten parkeren daar. Die brief is ook opgesteld op 27/7, ruim één maand na de zogezegde inbreuk, met aub een factuur van 116,-'euro. Is het wettelijk dat men hiervan zo laat in kenniswordt gesteld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 04 sep 2019 18:11

Ik kreeg op 2/8 (mijn verjaardag) een bericht in de bus over een overtreding begaan op 20/6/2019. Ik zou geen drie meter van het zebrapad gestaan hebben. Nu, ik weet niet meer waarover dit gaat
Dergelijke inbreuken worden vastgesteld door beëdigde vaststellers ...

als het de plaats is waar ik denk dat het is, daar staat geen znkele wagen 3 meter van het zebrapad gezien ook de parkeerkrapte in onze straat.
Niet rele-vant wat anderen doen, of waarom.

U moet minstens 5m voor een zebrapad parkeren
Vanaf minder dan 3m wordt dat een 2de graads inbreuk. En 116 ipv 58€.

In theorie zou men dan een gevaar betekenen, in de praktijk zie ik de relevantie hiervan absoluut niet!
Omdat men geen zicht heeft op de voetgangers die willen oversteken, en daarbij voorrang hebben ...


Dit soort argumenten gaan niet helpen om de GAS-boete te laten vallen
Plus u geeft er eigenlijk mee toe dat u fout geparkeerd stond ...

Die brief is ook opgesteld op 27/7, ruim één maand na de zogezegde inbreuk, met aub een factuur van 116,-'euro. Is het wettelijk dat men hiervan zo laat in kenniswordt gesteld?
De GAS wet voorziet dat de GAS ambtenaar u binnen de 15 dagen nadat die zelf de vaststellingen binnenkrijgt, u bericht moet doen.
Merk op dat die termijn dus niets te doen heeft met de datum van de vaststellingen :!:


U kan in uw verweer de GAS-ambtenaar vragen die termijn ook te bewijzen ...
U hebt 30 dagen om een bezwaar in te dienen, en dat kan zonder verdere gevolgen (geen verzwaring gasboete of zo)
GAS-ambtenaar gaat hierop moeten antwoorden.


Deze lange periode tot ontvangst
- ondermijnt uw mogelijkheden tot verdediging omdat u door het lange tijdsverloop niet meer zeker weet wat u meer dan 2 maanden geleden deed
- roept vragen op of de melding door de GAS-ambtenaar effectief binnen de wettelijke periode van 15 dagen na ontvangst van de vaststellingen gebeurd is.
- roept vragen op of het schrijven van de GAS-ambtenaar correct gedateerd is, op zaterdag

Vaststeller zou dan 3 weken gewacht hebben om die gegevens door te sturen aan de GAS-ambtenaar
20/6 is week 25
27/7 is week 30, dus 5 weken later, én bovendien een zaterdag (zouden GAS-ambtenaren werken op zaterdag :?: )
Vervolgens is die brief meer dan 5 weken onderweg ... besteld in week 36 (U was niet op vakantie of zo ?)

Dit tijdsverloop wordt wel erg onwaarschijnlijk ...

U kan bvb ook (kabinet van) de burgemeester in CC: zetten bij bezwaar per e-mail :wink:


Onderafdeling 3. - Procedure in geval van inbreuken betreffende het stilstaan en het parkeren bedoeld in artikel 3, 3°

Art. 29. § 1. De sanctionerend ambtenaar deelt binnen de vijftien dagen na ontvangst van de vaststelling van de inbreuk, bij gewone zending, aan de overtreder de gegevens mee met betrekking tot de vastgestelde feiten en de begane inbreuk, alsmede het bedrag van de administratieve geldboete.
De administratieve boete wordt betaald door de overtreder binnen dertig dagen na de kennisgeving ervan, tenzij de overtreder binnen deze termijn zijn verweermiddelen bij gewone zending laat geworden aan de sanctionerend ambtenaar. De overtreder kan binnen deze termijn op zijn verzoek worden gehoord wanneer het bedrag van de administratieve geldboete hoger ligt dan 70 euro.

§ 2. Verklaart de sanctionerend ambtenaar de verweermiddelen niet gegrond, dan brengt hij de overtreder hiervan op een met redenen omklede wijze op de hoogte met verwijzing naar de te betalen administratieve geldboete die binnen een nieuwe termijn van dertig dagen na deze kennisgeving moet worden betaald.

§ 3. Wordt de administratieve geldboete niet betaald binnen de eerste termijn van dertig dagen, dan wordt, behoudens in geval van verweermiddelen, een herinnering verstuurd met uitnodiging tot betaling binnen een nieuwe termijn van dertig dagen te rekenen vanaf de kennisgeving van die herinnering.

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2019 08:50

Betreffende gemengde inbreuken GAS stilstaan & parkeren voorziet de wet enkel dat de overtreder op de hoogte moet gesteld worden binnen 15 dagen nadat de sanctionerend ambtenaar de feiten ontvangen heeft.

Verschillende sanctionerend ambtenaren interpreten dat de termijn van 2 maanden om de vaststelling te overhandigen aan hen nog steeds van toepassing is. Dit betekent dus dat u maximaal 10 weken na de vaststelling een brief kan ontvangen. (sommige sanctionerend ambtenaren voegen de datum van ontvangst van de vaststelling toe in hun brief)

Betreffende de inbreuk, ja, dat is wegcode. U wordt verwacht hiervan op de hoogte te zijn en deze waar te nemen. Hier zal niets tegen in te brengen zijn, hoe 'absurd' dit in uw ogen ook is. De bevoegde ambtenaren tillen vaak zwaar aan parkeerovertredingen die de veiligheid (zichtbaarheid) van zwakke weggebruikers in gevaar brengen.

Let wel! De bewijslast ligt bij de vaststeller, in tegenstelling tot een PV. Indien de gemaakte foto's niet duidelijk aantonen dat u binnen de 3 meter VOOR de oversteekplaats stond, dan is de vaststelling betwistbaar.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 06 sep 2019 14:26

De bewijslast ligt bij de vaststeller, in tegenstelling tot een PV. Indien de gemaakte foto's niet duidelijk aantonen dat u binnen de 3 meter VOOR de oversteekplaats stond, dan is de vaststelling betwistbaar.
De GAS vaststellers zijn ook beëdigd en/of eventueel zelfs de politie ...

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 sep 2019 18:35

De bewijslast ligt bij de vaststeller, in tegenstelling tot een PV. Indien de gemaakte foto's niet duidelijk aantonen dat u binnen de 3 meter VOOR de oversteekplaats stond, dan is de vaststelling betwistbaar.
De GAS vaststellers zijn ook beëdigd en/of eventueel zelfs de politie ...
Dat klopt, maar een gas-vaststelling, zelfs van de politie, heeft geen bijzondere bewijswaarde. Er wordt namelijk gewerkt via de GAS-wet en niet rechtstreeks de wegcode, dus artikel 62 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer is niet van toepassing.

Daarom dat het steeds moet gestaafd worden met foto's en bewijsstukken. Ze rammen dat er in de gas-opleiding redelijk hard in.

Ik zou ook mis kunnen zijn, maar ik weet niet of alle GAS-vaststellers beëdigd zijn? Sommige intercommunales of vervoersmaatschappijen (zoals de lijn) hebben medewerkers met beperkte GAS-bevoegdheid, en die leggen normaal geen eed af, voor zover ik het weet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”