Kapot remlicht

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

Kapot remlicht

#1 , 03 sep 2019 06:35

Hallo Iedereen
Even een vraagje in verband met een foute vaststelling van de politie
Ongeveer 1 maand geleden krijgt mijn zoon een boete van 58 euro in de bus voor een kapot remlicht.
Uiteraard van hij zich van geen kwaad bewust.
Wie kijkt er nu tenslotte elke dag na of zijn remlichten nog allemaal werken, dat kun je ook praktisch niet als je alleen bent.
Dus hij rijd naar een goede vriend om dat "probleem" daar aan te pakken. En wat blijkt nu: alle drie de achterlichten werken zoals het hoort.
Daarna zijn ze met 4 (Mijn zoon en zijn vriend, diens mama en mijn dochter) naar het politiebureau gereden om uitleg te vragen hoe ze dit konden oplossen.
De agent ter plaatse deed niet eens moeite om te gaan kijken naar de auto, en gaf als uitleg dat dit enkel online betwist kon worden.
Dus terug naar huis en een mail opgesteld met de nodige uitleg. En hop de mail verstuurd.
Wat blijkt nu, gister krijgt hij een antwoord via post terug dat zijn "betwisting niet aanvaard" is.
Uiteraard maakt zoiets mij enorm pissig. Natuurlijk kan mijn zoon niet bewijzen dat zijn remlicht niet kapot was (alhoewel het zeer zeker niet kapot was).
Maar nu vraag ik mij verder af of dit door die "agent" niet mensvriendelijker had opgelost kunnen worden. Ik heb dit bijvoorbeeld ook al voorgehad met een gewoon achterlicht dat niet werkte. Toen kreeg ik een Proces verbaal van waarschuwing (of zoiets). Maar ook: Waarom heeft die "agent" mijn zoon niet doen stoppen om hem op het "levensgevaarlijke" feit te wijzen. Of moest die "agent" zijn aantal boetes nog halen voor die dag.
Ik zou dit graag in proces trekken, alhoewel ik wel weet dat het mij veel meer gaat kosten dan die 58€.
Maar hier stel ik mij de vraag; Doordat ik zwaar ziek ben kan ik me niet altijd naar de rechtbank begeven.
Hoe gebeurt zoiets. Krijg je een datum en staat die dan vast, of kan ik zelf min of meer een datum krijgen. (zodat ik dat kan regelen met het ziekenhuis)
Binnen hoeveel tijd gaat zoiets voorkomen (ik hoor soms jaren???)
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
mvg Yves

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2019 08:17

Ik zou dit betalen om praktische redenen !

Wie gaat er op de rechtbank gelooft worden ?

U mag zelf die vraag beantwoorden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 sep 2019 08:27

Dat is inderdaad de eenvoudigste oplossing, maar dat is nu net wat ik niet wil.
Het gaat me over het principe. Ik wil mijn verhaal gezegd hebben.

Reclame

katwezel
Berichten: 375

#4 , 03 sep 2019 09:12

De vastelling is gebeurt op een bepaald tijdstip en is een moment opname , het kan perfect dat het lampje terug werkt door de trillingen tijdens de rit nadien (gebeurt wel meer) zeker goed laten nazien

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 03 sep 2019 09:20

Dan zal je de gevolgen moeten dragen nl. Rappels en supplementen, uiteindelijk politierechter. Die hoort de ganse dag leugens en uitvluchten van zijn klanten, en kent de klappen van de zweep, en gelooft eerder de woorden van een beëdigd politieman. Die 58 € kan dus al heel snel oplopen tot over de 300 €.
Aan u de keuze
NB een achterlicht of stoplicht kan door een plotse schok weer gaan werken als het enkel maar even los stond. Bij een volgende schok is het zo weer stuk. Vraag gewoon aan uw garage dat even na te zien ipv aan een vriend amateur knutselaar

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 sep 2019 09:22

Het is niet omdat u van principe bent dat je gelijk heeft dat je ook gelijk gaat krijgen van de rechter, deze politie man is nog steeds een beëdigd persoon . 58€ en daar voor naar de rechtbank trekken?, dit is ook één van de reden dat men op de rechtbanken teveel werk geeft..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 03 sep 2019 12:28

Ongeveer 1 maand geleden krijgt mijn zoon een boete van 58 euro in de bus voor een kapot remlicht.

Natuurlijk kan mijn zoon niet bewijzen dat zijn remlicht niet kapot was (alhoewel het zeer zeker niet kapot was).
Eigenlijk vatten deze 2 zinnen het perfect samen.
Inbreuk is vastgesteld met bijzondere bewijswaarde - dwz: het is waar tot u bewijs van tegendeel levert.
U kan dat tegendeel niet bewijzen.

In dat geval is het ronduit dom om naar de rechtbank te stappen.
Kans op succes is niet 0, maar heel erg klein.

Ik noem dat de omgekeerde Lotto.
Je weet wat je kan winnen: 58€
Maar je weet totaal niet wat je inzet gaat worden ...


Met zelf 80% onterechte PVs over de laatste jaren, kan ik uw frustratie daarover best wel begrijpen.
Overigens allemaal succesvol aangevochten omdat ik kon aantonen dat de PVs niet klopten.

Maar trek niet naar de rechtbank zonder dat je je gelijk kan bewijzen ...

Ik zou dit graag in proces trekken, alhoewel ik wel weet dat het mij veel meer gaat kosten dan die 58€.
U bedoelt: het kan uw zoon veel meer kosten :?:
PV is blijkbaar op zijn naam, de veroordeling zal dat dan ook zijn ...

Zelfs met opschorting van straf, kost het al meer aan gerechtskosten.

Doordat ik zwaar ziek ben kan ik me niet altijd naar de rechtbank begeven.
Dan zou ik me met belangrijkere dingen bezig houden ...
Hoe gebeurt zoiets. Krijg je een datum en staat die dan vast
Uw zoon wordt gedagvaard om op dag X om uur Y voor de rechtbank te verschijnen
Binnen hoeveel tijd gaat zoiets voorkomen (ik hoor soms jaren???)
Hangt af van de drukte in de rechtbank
Reken minstens op maanden
Verjaringstermijnen zijn zelfs nog verlengd - ipv de achterstand aan te pakken

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 03 sep 2019 12:42

Als het TS kan troosten:
Telkens ik over de N8 van Ieper naar Veurne rijd (laatste twee jaar) wordt ik door een vaste camera geflitst, elke keer dezelfde camera. Ik passeer daar steeds rond middernacht. Max. snelheid op 70 km, steeds boete voor gecorrigeerde snelheid van 73 km. Wat dus zou betekenen dat ik daar +/- 80 km zou rijden....
Nochtans geeft mijn snelheidsmeter daar nooit meer dan 70 km aan.

Ik heb nog nooit op een andere plaats een snelheidsboete gekregen en ik rijd al 53 jaar waarvan 8 jaar met huidige wagen. Ik rijd dagelijks voorbij plaatsen waar vaste camera's staan, maar die zijn tevreden als ik 70 km rijd.

Volgens mij flitsen ze daar diep in de Westhoek (achter den Ijzer) op automerk ipv op snelheid (mijn wagen behoort tot het zogenaamde "premium segment"). Echt de Far West.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 03 sep 2019 12:56


Wie kijkt er nu tenslotte elke dag na of zijn remlichten nog allemaal werken, dat kun je ook praktisch niet als je alleen bent.
Ik kijk dat regelmatig na (niet elke dag): even remmen als je dicht voor een andere wagen geparkeerd staat; in die koplampen is de reflectie van remlichten duidelijk zichtbaar.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 sep 2019 13:05

Ga nooit naar een rechtbank als je niks van bewijzen heeft, hier is er zelfs nog geen vermoeden, laat staan bewijzen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 03 sep 2019 13:09

Geeft de boordcomputer geen foutmelding wanneer er een lampje niet meer brandt?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 03 sep 2019 14:07

Geeft de boordcomputer geen foutmelding wanneer er een lampje niet meer brandt?
Kan, maar is niet noodzakelijk
Melding in logs is er soms wel, maar daarom nog niet aan de bestuurder.
Of er is niks

Hangt af van ouderdom, merk, model, ... vd auto

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 sep 2019 15:44

Waarschijnlijk is het allemaal goed bedoeld, maar ik heb nog nooit nagelaten om te reageren als ik (en in verlengende mijn zoon) vals beschuldigd worden. Ik snap gewoon niet dat jullie dat zo zouden laten. Dat kan ik niet. Uiteraard weet ik wel dat er weinig (om niet te zeggen geen) kans is dat ik hier mijn gelijk zal halen, maar in zal zeer zeker mijn gedacht zeggen en ze zullen het gehoord hebben. En dan mag mij dat nog 1000eur kosten. Als ikzelf niet voor mijn recht en gelijk zal opkomen, wie gaat het dan wel doen. Dus beter gewoon betalen en zwijgen.
Ik besef ook wel dat een politie man een beëdigd persoon is, maar maken die geen fouten dan.
Als iemand van jullie morgen een boete in zijn bus krijgt gaan jullie die dan gewoon betalen, al weet je 100% zeker dat je geen fout begaan hebt, sorry ik niet.
Even reageren op wat jullie zeiden, en het grappigste vond in wel "waarschuwingslampje voor de remlichten", dat autootje is van 1996 dus veel waarschuwingslampjes staan daar niet op.
En het is zeker geen slecht contact dat de (niet bestaande) storing zou veroorzaakt hebben.
En het zal inderdaad ik zijn die alles zal betalen en niet mijn zoon

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 sep 2019 15:49

Nog even vermelden.
Als die "agent" het zo'n zware fout vond dat hij er onmiddellijk een boete voor moest geven dan had hij mijn zoon even moeten doen stoppen en op de fout gewezen. Nu laat hij mijn zoon nog enkele weken met deze "levensgevaarlijke" wagen rijden. Als nu intussen tijd er een ongeluk zou gebeurd zijn door het kapotte remlicht, dan is volgens mij die "agent" de hoofdschuldige want hij had dat kunnen voorkomen maar heeft het niet gedaan.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 03 sep 2019 16:56

Die boetes zijn meer dan eens een verkapte vorm van belastinginning.

Beter betalen. Beschouw als een belasting bepaald bij loting.
Een complement bij de verkeersbelasting.

Mijn echtgenote die ook zeer principieel is heeft ooit een boete betwist en is er in geslaagd
om ze kwijt gescholden te krijgen door de politierechtbank.
Het verzamelen van het bewijsmateriaal heeft haar een veelvoud van de boete gekost en heel veel tijd en moeite.
Niet voor herhaling vatbaar.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”