Zonale draagwijdte 30km/u binnen bebouwde kom?

Orran
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

Zonale draagwijdte 30km/u binnen bebouwde kom?

#1 , 08 aug 2019 10:03

Beste,

Geen specifieke situatie vandaag, enkel een algemene bevraging ;

Al een hele tijd spookt het in mijn hoofd dat een verkeersbord C43 "30", geplaatst boven een bord van bebouwde kom, betekent dat er in de gehele bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 km/u heerst. Echter vind ik hier niet direct iets van terug in de wegcode, mogelijks ben ik gewoon op compleet de verkeerde manier aan het zoeken. Mijn vraag was dan ook waar ik dit kan terugvinden? Voornaamste aanleiding is omdat een vriend zich afvroeg of dit specifiek voor 30km/u is, of dat andere borden geplaatst boven het bord van bebouwde kom ook zonale draagwijdte krijgen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 08 aug 2019 10:45

Wegcode artikel 68.3, bord C43 is wat u zoekt:
C43. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
- De vermelding "km" op het verkeersbord is facultatief.
- Wanneer op een onderbord een bepaalde massa is aangeduid, is het verbod slechts van toepassing op voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide.
Het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1, F1a of F1b is van toepassing op alle openbare wegen binnen de bebouwde kom.

Orran
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2019 14:15

Ah zo,

Ik had dus omgekeerd geredeneerd dat ik dit zou vinden bij de bepalingen voor het verkeersbord van de bebouwde kom.

Ik maak hieruit dus op dat indien dit voor de gehele zone kan toegepast worden, ik bij dit specifieke bord dien te kijken!

Heel erg bedankt voor de snelle hulp!

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 08 aug 2019 15:02

Voornaamste aanleiding is omdat een vriend zich afvroeg of dit specifiek voor 30km/u is,
Is specifiek voor de combinatie bord F1 Bebouwde Kom en C43(30)

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /251-art68

Iets dat beter uit wegcode zou verdwijnen ...
Er zijn intussen letterlijk 7 manieren om 30 op te leggen


of dat andere borden geplaatst boven het bord van bebouwde kom ook zonale draagwijdte krijgen?
Er is enkel nog het beurtelings parkeren in ganse BBK , da's ook zoiets ...

Art 70.3
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... art70#70.3

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”