Auto getakeld wegens niet verzekering

SNi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Auto getakeld wegens niet verzekering

#1 , 05 aug 2019 23:28

Beste

Mijn wagen is getakeld wegens niet verzekering en niet ingeschreven. Vandaag wou ik de verzekering in orde maken, maar aangezien de keuring voor verkoop al ouder is dan 2 maanden, is deze niet meer geldig, en kan de wagen niet ingeschreven en dus niet verzekerd worden. Het probleem is dus, dat aangezien mijn wagen getakeld is, ik deze niet kan laten keuren. De politie deelde mij mee, dat er in zo een gevallen een uitzondering gemaakt kan worden door het parket. Nu is mijn vraag, hoe kan ik deze uitzondering bekomen bij het parket?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 aug 2019 08:53

Door alles te betalen en met die documenten het parket vragen de wagen vrij te geven

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2019 09:02

Alles betalen en laten keuren door garage.

Er zijn mensen met een bijverdienste of hoofdverdienste die handelaar zijn en voor 50€ + keuringskosten, gaan ze naar de keuring, ik heb in maart nog zo één laten keuren !

Als je eens googelt vind je er in je streek ..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 06 aug 2019 22:32

aangezien de keuring voor verkoop al ouder is dan 2 maanden, is deze niet meer geldig, en kan de wagen niet ingeschreven en dus niet verzekerd worden.
Keuring of inschrijving is geen vereiste voor verzekering.
U kan een voertuig dus verzekeren zonder dat het gekeurd is
En zonder dat het ingeschreven is ...
Dit kan dmv verzekering op chassisnummer, of tijdelijk op een andere plaat in uw bezit - zie verder - maar NIET alsof het dat voertuig vervangt, duidelijk maken aan verzekering !


Keuring voor verkoop heft de inschrijving onder de uitgereikte nummerplaat niet op.
Staat er niet tussen als reden voor verval inschrijving - wat ook logisch is ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 08-hs3afd4


Ik heb trouwens ooit hetzelfde gedaan :lol: ... op verzekering na :idea:
Pas opgemerkt bij volgende periodieke keuring .
Inschrijving is gewoon doorgelopen.


Dus voertuig was al "anders" uitgeschreven ...
Is het ambtshalve geschrapt :?:

U kan hier nagaan of nummerplaat toegewezen dan wel geschrapt is en sinds wanneer:
http://www.mobilit.fgov.be:7082/WebdivP ... ID=8554305

Nu is mijn vraag, hoe kan ik deze uitzondering bekomen bij het parket?
U verzekert het voertuig, en vraagt om het vrij te geven zodat u het kan gaan laten keuren

Of u heeft nog een ander voertuig met een nummerplaat op uw naam , én u schrijft het geschrapte voertuig opnieuw onder uw naam in (enkel dan !) dan kan u met die platen gaan.
Dat donorvoertuig moet dan wel van de openbare weg af zijn als u de platen er af haalt
Mag ook niet op een parking van een warenhuis of een betaalparking staan ...
U moet beide voertuigen van de openbare weg kunnen hebben bij het wisselen
Auto zonder platen mag dus nooit zo op de openbare weg komen ...

Anders zal het door een handelaar met Z(Z) platen moeten zijn ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”